COOPERATIVE LEARNING: An experience with university students

Authors

  • Lubacha Zilhao Universidade Pungue

DOI:

https://doi.org/10.30681/21787476.2023.E392317

Keywords:

Cooperative learning, benefits, social skills, interaction

Abstract

The work entitled “cooperative learning: An experience with university students” is based on the application of cooperative learning as an innovative educational methodology, with the potential to change practices in Mozambican Universities. One of the biggest challenges facing the current educational system is to contribute to a fairer society, where all students have access to education and which contributes to their comprehensive training. This research was developed with students from the Degree in Chemistry Teaching. The research aimed to understand what perceptions university students have about the use of cooperative learning and what benefits can come from it. The methodology used was action research, which used the survey and learning diary as data collection instruments. The results obtained confirm the acquisition of social skills and improvement in pedagogical use as benefits associated with cooperative learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGUADO, Maria Jose. A Educação Intercultural e Aprendizagem Cooperativa. Porto: Porto editora, 2000.

ANDRADE, Cristina do Nascimento Romano. Aprendizagem cooperativa: estudo com alunos do 3o CEB. 2011. 227 f. - Istituto Politécnico de Bragança, [s. l.], 2011. Disponível em: https://bibliotecadigital.ipb.pt/handle/10198/6157.

ARENDS, Richard. Aprender a Ensinar. 7a. ed. Londes: McGraw-Hill, 2008.

AZEREDO, Zaida. Teorias e Práticas em Investigacão Qualitativa. 1. ed. Lisboa: Piaget, 2019.

BESSA, Nuno; FONTAINE, Anne Marie. Cooperar para aprender: Uma Introdução à aprendizagem cooperativa. Porto: ASA, 2002.

DELORS, Jacques et al. Educação um tesouro a descobrir: Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o Séc. XXI. Rio de Janeiro: Cortez, 1998. Disponível em: http://scholar.google.com/scholar?hl=en&btnG=Search&q=intitle:Educação:+um+tesouro+a+descobrir.+Relatório+para+a+UNESCO+da+Comissão+Internacional+sobre+Educação+para+o+século+XXI#0.

FERREIRA, Ana Maria. Desafios da aprendizagem cooperativa no ensino secundário. 2010. - Universidade Lusofona de Humanidade e Tecnologias, [s. l.], 2010.

FONTES, Alice; FREIXO, Ondina. Vygotsky e a Aprendizagem Cooperativa. Lisboa: Livros Horizonte, 2004.

LIMA, Ossian Gadelha D E. Perspectivas de novas metodologias no Ensino de Química. Revista Espaço Acadêmico, [s. l.], v. 12, n. 136, p. 95–101, 2012.

LOPES, Jose; SILVA, Helena Santos. Aprendizagem Cooperativa em Sala de Aula. 1. ed. Lisboa: [s. n.], 2009.

MAGALHÃES, Alice. A aprendizagem cooperativa enquanto estratégia para promoção da atenção dos alunos. 2014. [s. l.], 2014.

MOREIRA, Sonia. Aprendizagem cooperativa e optimização da intervenção pedagógica no ensino básico – 1o ciclo em portugal. 2011. 88 f. - Universidade de Santiago de Compostela, [s. l.], 2011.

MOREIRA, Sonia. Cooperar para o Sucesso com Autonomia e Flexibilidade Curricular. 1a. ed. Lisboa: Pactor, 2019.

RAMOS, Rita; SANTOS SILVA, María; LOPES, José. A aprendizagem no ensino-aprendizagem das Ciências Naturais através de um método de aprendizagem cooperativa. REEC: Revista electrónica de enseñanza de las ciencias, [s. l.], v. 12, n. 2, p. 334–346, 2013.

RIBEIRO, Ana Márcia. O trabalho cooperativo como promotor das aprendizagens: aplicação numa turma do ensino profissional na disciplina de área de integração. 2016. - Universidade de Lisboa, [s. l.], 2016.

SEVERINO, Antônio. Metodologia de Trabalho Científico. 2. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2017.

SILVA, Helena; LOPES, José; MOREIRA, Sonia. Cooperar na Sala de Aula para o Sucesso. 1a. ed. Lisboa: Pactor, 2018.

SLAVIN, Robert. GRUPO DE ESTUDIO SOBRE APRENDIZAJE COOPERATIVO: Aprendizaje cooperativo: teoría, investigación y práctica. Buenos Aires: Aique Grupo Editor, 1999-. ISSN 01458973.

Published

2023-12-14

How to Cite

COOPERATIVE LEARNING: An experience with university students. Revista da Faculdade de Educação, [S. l.], v. 39, n. 1, p. e392317, 2023. DOI: 10.30681/21787476.2023.E392317. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11950.. Acesso em: 23 nov. 2024.

Similar Articles

21-30 of 112

You may also start an advanced similarity search for this article.