THE CONSTITUTION OF THE NOTION OF WORDDURING ACQUISITION OF WRITING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30681/21787476.2021.36.89104

Keywords:

Acquisition of writing, Sense of the word, Vocabulary segmentation

Abstract

In the present paper vocabulary segmentation data, produced by a child in the 2nd year of elementary school, are described and analyzed for the purpose of assisting a discussion concerning relevant aspects as for the construal of the meaning of what a word is during the initial stage of writing development. It is aimed at finding out what are the child’s perceptions concerning what a word is both in spoken and in written language along the process of writing acquisition. The data were collected through clinical interviews intended to inquire about the child’s understanding of the concept of word (CARRAHER, 1989). The the interpretation of the answers was based upon the theory of prosodic constituents (NESPOR; VOGEL, 1986). The results showed that the criteria are fluctuating, as there are times when the child interprets the word according to the number of letters and in others, as syllables, showing that the trajectory towards the word has a multiplicity of meanings

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Author Biography

  • Carmen Regina Gonçalves Ferreira, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

    Possui licenciatura em Letras com habilitação em Língua Portuguesa e Literatura (FURG) , licenciatura em Pedagogia (UNINTER), especialização em Ciências Sociais na Educação (URCAMP), mestrado em Educação (UFPel) e doutorado em Educação (UFPel). É membro do grupo de pesquisa GEALE - UFPel (Grupo de Estudos sobre a Aquisição da Linguagem Escrita); e participa ainda do Grupo de Estudo e Pesquisa em Alfabetização e Letramento (GEALI-FURG). É membro do Laboratório de Alfabetização e Práticas de Incentivo a Leitura- LAPIL-FURG. Possui experiência nas áreas da Educação, Alfabetização, Educação Infantil, Linguística, e Formação Docente. Atualmente realiza Pós-doutorado na Universidade Federal do Rio Grande - FURG, na Faculdade de Educação, na linha de pesquisa formação de professores e práticas educativas.

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Published

2022-07-19

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ARTIGO

How to Cite

THE CONSTITUTION OF THE NOTION OF WORDDURING ACQUISITION OF WRITING. Revista da Faculdade de Educação, [S. l.], v. 36, n. 2, p. 89–104, 2022. DOI: 10.30681/21787476.2021.36.89104. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5358.. Acesso em: 23 nov. 2024.

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