ATIVIDADES COMUNICATIVAS NO ENSINO DE LÍNGUA INGLESA

REFLEXÕES ACERCA DA CONSTRUÇÃO DA COMPETÊNCIA  LINGUÍSTICO-COMUNICATIVA DE ALUNOS DO ENSINO MÉDIO

Authors

Keywords:

Linguística aplicada, Língua inglesa, Internalização, Competência linguístico-comunicativa, Ensino médio

Abstract

This article aims to examine the use of communicative activities developed with students in their final year of High School at a public school with the purpose of reflecting on the contribution of those activities to the internalization of the English language and the development of communicative competence. The purpose was to analyze whether the activities developed could contribute to satisfactory results due to the workload dedicated to English Language teaching, the number of students in the classroom, the use of teaching material and the limitations in relation to knowledge of the language. To support the discussion, theoretical support was provided by authors who allowed dialogue with the data generated in the school environment associated with the communicative approach to teaching including Almeida Filho (2000, 2002, 2012, 2014), Paiva (2009, 2010) and Widdowson (1991), among others. The present research fits into the approach of qualitative research and also the action research type and is the result of a course completion work stimulated, elaborated and developed by participation in PIBID (Institutional Teaching Initiation Scholarship Program, a Brazilian Government program), English Language Subproject. Through the data generated and analyzed, we observe the relevance of developing activities in the classroom that allow students to make communicative use with the aim of constructing meanings and internalizing linguistic-communicative structures of/in English Language, both through the interaction established with the teacher and classmates who function as mediators in the learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Laíne Roberta Stefanelli da Costa, Universidade do Estado de Mato Grosso - UNEMAT

    Mestranda em Letras (Estudos Linguísticos) no Programa de Pós-Graduação em Letras (UNEMAT/Sinop). Licenciada em Letras (UNEMAT/Sinop).

  • Olandina Della Justina, Universidade do Estado de Mato Grosso - UNEMAT

    Possui Licenciatura Plena em Letras pela Fundação Faculdade Municipal de Educação Ciências e Letras de Paranavaí, Especialização em Língua Inglesa pela PUC/MG, Mestrado em Estudos de Linguagem pela Universidade Federal de Mato Grosso e Doutorado em Estudos Linguísticos pela UNESP/IBILCE de São José do Rio Preto . Atualmente é professora titular da Universidade do Estado de Mato Grosso, na área de Língua Inglesa e de Linguística Aplicada. Atua como professora e orienta pesquisas no Programa de Pós-Graduação em Letras (Mestrado). 

References

ALMEIDA FILHO, José Carlos Paes de; BARBIRATO, Rita de Cássia. Ambientes comunicativos para aprender língua estrangeira. Trabalhos de Linguística Aplicada, Campinas: Editora da Unicamp, vol. 36, p.23-42, jul./dez., 2000.

ALMEIDA FILHO, José Carlos Paes de. Dimensões comunicativas no ensino de línguas. 3. ed. Campinas: Pontes, 2002.

ALMEIDA FILHO, José Carlos Paes de. Quatro Estações no Ensino de Línguas. Campinas: Pontes, 2012.

ALMEIDA FILHO, José Carlos Paes de (org.) Competências de Aprendizes e Professores de Línguas. São Paulo: Pontes Editores, 2014

COSTA, Laíne Roberta Stefanelli. A sala de aula do ensino médio como um ambiente de comunicação nas aulas de língua inglesa. Trabalho de conclusão de curso. UNEMAT/Sinop, Departamento de Letras, 2013.

COX, Maria Inês Pagliarini; ASSIS-PETERSON, Ana Antônia de. O Drama de Ensino de Inglês na Escola Pública Brasileira. In: ASSIS-PETERSON, Ana Antônia de. Línguas Estrangeiras: para além do método. São Paulo-SP: Pedro & João Editores/ Cuiabá: Ed. UFMT, 2008.

JUSTINA, Olandina Della. O papel da supervisora de área na coformação por meio do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID)- Língua Inglesa.2016. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos) – Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas (IBILCE), Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho, Câmpus de São José do Rio Preto, São Paulo, 2016.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade Metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

PAIVA, Vera Lucia Menezes de Oliveira; FIGUEIREDO, Francisco José Quaresma. O ensino significativo de gramática em aulas de língua inglesa. In: Paiva, Vera Lucia Menezes de Oliveira (org.) Práticas de ensino e aprendizagem em inglês com foco na autonomia. 3. ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2010.

PAIVA, Vera Lucia Menezes de Oliveira. O Ensino de Língua Estrangeira e a Questão da Autonomia. In: LIMA, Diógenes Cândido (org.) Ensino e Aprendizagem de Língua Inglesa: conversas com especialistas. São Paulo: Parábola, 2009.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. 7. ed. São Paulo: Cortez, 1996.

VALÉRIO, Kátia Modesto. Ensinando a falar Inglês. In: Paiva, Vera Lucia Menezes de Oliveira (org.). Práticas de ensino e aprendizagem em inglês com foco na autonomia. 3. ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2010.

WIDDOWSON, Henry George. O ensino de línguas para a comunicação. Tradução de José Carlos Almeida Filho. Campinas, SP: Pontes, 1991.

Published

2024-07-11

How to Cite

ATIVIDADES COMUNICATIVAS NO ENSINO DE LÍNGUA INGLESA: REFLEXÕES ACERCA DA CONSTRUÇÃO DA COMPETÊNCIA  LINGUÍSTICO-COMUNICATIVA DE ALUNOS DO ENSINO MÉDIO. (2024). Revista Educação, Cultura E Sociedade, 14(1), 82-94. https://periodicos.unemat.br/index.php/recs/article/view/12445

Similar Articles

11-20 of 309

You may also start an advanced similarity search for this article.