ADRIAN LEVERKÜHN’S MUSICAL JOURNEY OUTLINED IN THE NOVEL DOCTOR FAUSTUS, BY THOMAS MANN / A TRAJETÓRIA MUSICAL DE ADRIAN LEVERKÜHN DELINEADA NO ROMANCE DOUTOR FAUSTO DE THOMAS MANN

Autores

  • Beatriz Schmidt Campos Universidade de Brasília
  • Sidney Barbosa Universidade de Brasília

Resumo

In this article we intend to analyze Adrian Leverkühn’s musical journey outlined in the novel Doctor Faustus by Thomas Mann, covering several aspects: Adrian’s musical influences when composing a new musical style, Theodor Adorno’s real musical reviews of  compositions, which were used by the author throughout the novel, the style of real composers who influenced Adrian in composing his own musical work,  demonstrating how the musician deeply values the relationship between music and speech. Therefore, among these references from the musical world in the fictional universe, we can highlight the embryonic process of his rigorous composition inspired on Arnold Shöenberg’s dodecaphonic music. This rigorous composition is the reason why Mephisto chooses to buy Adrian’s creative time and it also constitutes a metaphoric representation of aspects present in German mentality that shows an ambivalence between the humanistic culture and the appeal of the Faustian pact.  

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

ALMEIDA NETO, Arnoldo Guimarães de. Música das Formas: A Melopoética no romance Avalovara, de Osman Lins. 2008. Dissertação (Mestrado em Teoria da Literatura)- Programa de Pós-graduação em Letras e Linguística, Universidade de Pernambuco. Disponível em: http://www.pgletras.com.br/autores/diss2008-arnoldo-guimaraes.html. Acesso em: 20/07/2015.

CASTRO, Tamar Rabelo de. DÁIMON: GÊNIO OU DEMÔNIO. Um estudo do “Doutor Fausto” de Thomas Mann. 2004. Dissertação (Mestrado em Letras)- Instituto de Letras, Universidade de Brasília.

FERNANDES, Paulo Irineu Barreto. Theodor Adorno, Arnold Schönberg e a música dodecafônica. In: Anais da 4° Semana da Música- 50 anos. Uberlândia: Universidade Federal de Uberlândia. 2007. Disponível em: http://www.demac.ufu.br/semanadamusica/?c=comunicacoesorais Acesso em: 15/07/2015.

KOZU, Fernando. O Serialismo Dodecafônico. Revista Academia.edu, 2000. Disponível em: http://www.academia.edu/1928191/O_Serialismo_Dodecafonico. Acesso em: 15/08/2015.

KRAUS, Justice. Expression and Adorno’s Avant-Garde: The Composer in Doktor Faustus. New Jersey, USA, Wiley, 2008. Disponível em: http://www.jstor.org/stable/27676163. Acesso em: 17/07/2015 .

MANN, Thomas. Doutor Fausto: a vida do compositor alemão Adrian Leverkhün narrada por um amigo. Tradução Herbert Caro. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2011.

MOISÉS, Massaud. Dicionário de Termos Literários. São Paulo: Cultrix, 1999.

SARATH, Edward. Music Theory Through Improvisation. University of Michigan. New York and London. Routledge, 2010.

Publicado

2016-10-31

Como Citar

Campos, B. S., & Barbosa, S. (2016). ADRIAN LEVERKÜHN’S MUSICAL JOURNEY OUTLINED IN THE NOVEL DOCTOR FAUSTUS, BY THOMAS MANN / A TRAJETÓRIA MUSICAL DE ADRIAN LEVERKÜHN DELINEADA NO ROMANCE DOUTOR FAUSTO DE THOMAS MANN. Revista ECOS, 20(1). Recuperado de https://periodicos.unemat.br/index.php/ecos/article/view/1500

Edição

Seção

DOSSIÊ EM INGLÊS/PORTUGUÊS