FOUNDATION, IMPLEMENTATION, CONSOLIDATION AND ACTIONS OF AN INTERDISCIPLINARY ACADEMIC LEAGUE OF GERONTOLOGY: EXPERIENCE REPORT
Keywords:
Universidade, Ensino, Saúde do IdosoAbstract
Objective: to report the experience on the foundation, implementation, consolidation and actions of an Interdisciplinary Academic League of Gerontology. Method: this is an experience report that aims to elucidate how the foundation, implementation, consolidation and actions of the Interdisciplinary Academic League of Gerontology at URI Santiago took place. Results: The process of founding the academic league took place between September and December 2020. It was inspired by the desire of a student of the Nursing Course. The consolidation took place on the three days of October 2020, where the founding members, the objectives were defined and the League's statute was organized. And the consolidation process took place at the 1st Inauguration Ceremony of the Board of Directors and Inaugural Class. The League's actions were developed through interdisciplinary projects and activities. Conclusion: during the process of foundation, implementation, consolidation and League actions, it provided students with autonomy guided by the objectives proposed in the statute. These moments allow students to play a leading role in the context of extracurricular activities, providing the chance to develop skills such as leadership and management, with an expanded view of students together with teachers.
References
Pereira RJ. Nutrição e envelhecimento populacional: desafios e perspectivas. J Health NPEPS. 2019; 4(1):1-5.
Instituto brasileiro de geografia e estatística. Número de idosos cresce 18% em 5 anos e ultrapassa 30 milhões em 2017. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/20980-numero-de-idosos-cresce-18-em-5-anos-e-ultrapassa-30-milhoes-em-2017
Silva TA, Mansine DP, Santos IN, Ferreira AD, Esteves LS, Ramos ML, et al. Avaliação da qualidade de vida, variáveis sociodemográficas e morbidades referidas de idosos no mercado de trabalho. Rev Bras Med Trab. 2019; 17(2):154-9.
França CBS, Barbosa RFM, Fett WCR, Fett CA. Exercício físico e envelhecimento: a percepção de idosas quanto à imagem corporal. J Health NPEPS. 2016; 1(1):94-108.
Colares PGB, Maia JA, Bezerra LMM, Duarte PHP, Lima MP, Souza RV. Interdisciplinaridade em liga acadêmica no ensino e assistência em ortopedia e fisioterapia. Braz j dev. 2020; 6(4):18171-18177.
Carvalho CR, Lopes RE, Araújo DMS, Ximenes Neto FRG, Farias QLT, Cavalcante ASP. Contribuição das ligas acadêmicas para formação em enfermagem. Enferm Foco. 2019; 10(6):137-142.
Queiroz GVR, Pereira FG, Miranda CMI, Silva YG, Azevedo AHP, Santo RLM, et al. A influência da liga acadêmica como ferramenta na formação em saúde: um relato de experiência. Braz j dev. 2020; 6(6):40159-40203.
Silva DA, Almeida CL, Capellini VK, Silva RG. Educação em enfermagem: criação de uma liga acadêmica para o ensino de urgência e emergência. Pesqui soc desenvolv. 2020; 9(3):e159932656-e159932656.
Araújo CRC, Lopes RE, Sousa FW, Oliveira EM. Ligas acadêmicas e extensão universitária: contribuições na aprendizagem do estudante de enfermagem. Rev Gestão Saúde. 2021; 12(01):1982-4785.
Silva DP, Raimundo ACL, Santos IMR, Gomes NMC, Melo PDCRD, Santos DDS. Proposição, fundação, implantação e consolidação de uma liga acadêmica. Rev Enferm UFPE on line. 2018; 12(5):1486-92.
Costa R, Lino MM, Souza AIJ, Lorenzini E, Fernandes GCM, Brehmer LCF, et al. Ensino de enfermagem em tempos de covid-19: como se reinventar nesse contexto? Text context enferm. 2020; 29:2–4.
Hodges C, Moore S, Lockee B, Trust T, Bond A. The difference between emergency remote teaching and online learning. EDUCAUSE Review. 2020.
Fujimoto DE, Lemonalo LA, Botelho KKP, Bueno SR, Calid CV, Cruz LF, Fernandes JB, Kiy DTC, Lage JR, Souza WJS, Trindade ES, Peixoto LDC. Capacity-building experience through implementation of an academic league in hematology in a low-income Amazonian region of Brazil. Blood Adv. 2018; 2(Suppl 1):56-57.
Wu SW, Fernandes CA, Silva DCF, Nascimento ERS, Campos JS, Oliveira JSS. A importância da liga acadêmica na promoção do envelhecimento saudável. Rev Bras Promoç Saúde. 2020; 33:10518.
Tedechi LT, Rigolon LPJ, Mendes FO, Fischmann MM, Klein IA, Baltar VT. A experiência de uma Liga Acadêmica: impacto positivo no conhecimento sobre trauma e emergência. Rev Col Bras Cir. 2018; 45(1):e1482.
Torsani MB. The important role of academic leagues (extensions) in Brazilian medical education. Rev Assoc Med Bras. 2019; 65(2):98-99.
Moreira HM. Popularizando a ciência: um veículo para a construção e disseminação do conhecimento científico sobre zoodermatoses. Rev ext cid. 2022; 10(17):152-162.
Wanderley TPSP, Batista, MH, Dutra Júnior LDS, Silva VC. Docência em saúde: tempo de novas tecnologias da informação e comunicação. RECIIS. 2018; 12(4):487-501.
Rodrigues RAP, Chiaravalloti-Neto F, Fhon JRS, Bolina AF. Spatial analysis of elder abuse in a Brazilian municipality. Rev Bras Enferm. 2021;74(Suppl 2):e20190141.
Lopes EDSL, D'Elboux MJ. Violência contra a pessoa idosa no município de Campinas, São Paulo, nos últimos 11 anos: uma análise temporal. Rev Bras Geriatr Gerontol. 2021; 24(6):e200320.
Dedodoro TMS, Bernardo LD, Silva AKC, Raymundo TM, Scheidt IV. A inclusão digital de pessoas idosas em momento de pandemia: relato de experiência de um projeto de extensão. Rev Ext Foco. 2021; 23 (Especial):272-286.
Gameiro GR, Gameiro GR. Ophthalmology Academic Leagues: making an impact on Medical Education. Arq Bras Oftalmol. 2020; 83(6):V-VI.
Suze GB, Torbes TMM, Garcia E. Participação de estudantes de graduação de fonoaudiologia em liga acadêmica de geriatria e gerontologia: relato de experiência. Rev Vivências. 2021; 17(34):241-255.
Sperandio VT, Dezena RA, Carmo JL, Cabral GA, Brandão MAD, Braga SQP, et al. Impactos acadêmicos, científicos e sociais da fundação da liga acadêmica de neurocirurgia da Universidade Federal do Triângulo Mineiro. J Bras Neurocirur. 2019; 30(1):30-33.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b) Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and The citation of the published work.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
a) Los autores conservan los derechos de autor y conceden el muñón derecho de la primera publicación de la obra al mismo tiempo licenciado bajo la licencia Creative Commons Atribución que permite compartir el trabajo con el reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
b) Los autores son capaces de asumir contratos adicionales por separado, la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (por ejemplo: Publicar en el repositorio institucional o como un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
c) Los autores están permitidos y alentados a publicar su trabajo en línea (por ejemplo: En repositorios institucionales o en su página web) en cualquier momento antes o durante el proceso de redacción, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como aumentar el impacto y la citación de los trabajos publicados.