FOUNDATION, IMPLEMENTATION, CONSOLIDATION AND ACTIONS OF AN INTERDISCIPLINARY ACADEMIC LEAGUE OF GERONTOLOGY: EXPERIENCE REPORT

Authors

Keywords:

Universidade, Ensino, Saúde do Idoso

Abstract

Objective: to report the experience on the foundation, implementation, consolidation and actions of an Interdisciplinary Academic League of Gerontology. Method: this is an experience report that aims to elucidate how the foundation, implementation, consolidation and actions of the Interdisciplinary Academic League of Gerontology at URI Santiago took place. Results: The process of founding the academic league took place between September and December 2020. It was inspired by the desire of a student of the Nursing Course. The consolidation took place on the three days of October 2020, where the founding members, the objectives were defined and the League's statute was organized. And the consolidation process took place at the 1st Inauguration Ceremony of the Board of Directors and Inaugural Class. The League's actions were developed through interdisciplinary projects and activities. Conclusion: during the process of foundation, implementation, consolidation and League actions, it provided students with autonomy guided by the objectives proposed in the statute. These moments allow students to play a leading role in the context of extracurricular activities, providing the chance to develop skills such as leadership and management, with an expanded view of students together with teachers.

References

Pereira RJ. Nutrição e envelhecimento populacional: desafios e perspectivas. J Health NPEPS. 2019; 4(1):1-5.

Instituto brasileiro de geografia e estatística. Número de idosos cresce 18% em 5 anos e ultrapassa 30 milhões em 2017. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/20980-numero-de-idosos-cresce-18-em-5-anos-e-ultrapassa-30-milhoes-em-2017

Silva TA, Mansine DP, Santos IN, Ferreira AD, Esteves LS, Ramos ML, et al. Avaliação da qualidade de vida, variáveis sociodemográficas e morbidades referidas de idosos no mercado de trabalho. Rev Bras Med Trab. 2019; 17(2):154-9.

França CBS, Barbosa RFM, Fett WCR, Fett CA. Exercício físico e envelhecimento: a percepção de idosas quanto à imagem corporal. J Health NPEPS. 2016; 1(1):94-108.

Colares PGB, Maia JA, Bezerra LMM, Duarte PHP, Lima MP, Souza RV. Interdisciplinaridade em liga acadêmica no ensino e assistência em ortopedia e fisioterapia. Braz j dev. 2020; 6(4):18171-18177.

Carvalho CR, Lopes RE, Araújo DMS, Ximenes Neto FRG, Farias QLT, Cavalcante ASP. Contribuição das ligas acadêmicas para formação em enfermagem. Enferm Foco. 2019; 10(6):137-142.

Queiroz GVR, Pereira FG, Miranda CMI, Silva YG, Azevedo AHP, Santo RLM, et al. A influência da liga acadêmica como ferramenta na formação em saúde: um relato de experiência. Braz j dev. 2020; 6(6):40159-40203.

Silva DA, Almeida CL, Capellini VK, Silva RG. Educação em enfermagem: criação de uma liga acadêmica para o ensino de urgência e emergência. Pesqui soc desenvolv. 2020; 9(3):e159932656-e159932656.

Araújo CRC, Lopes RE, Sousa FW, Oliveira EM. Ligas acadêmicas e extensão universitária: contribuições na aprendizagem do estudante de enfermagem. Rev Gestão Saúde. 2021; 12(01):1982-4785.

Silva DP, Raimundo ACL, Santos IMR, Gomes NMC, Melo PDCRD, Santos DDS. Proposição, fundação, implantação e consolidação de uma liga acadêmica. Rev Enferm UFPE on line. 2018; 12(5):1486-92.

Costa R, Lino MM, Souza AIJ, Lorenzini E, Fernandes GCM, Brehmer LCF, et al. Ensino de enfermagem em tempos de covid-19: como se reinventar nesse contexto? Text context enferm. 2020; 29:2–4.

Hodges C, Moore S, Lockee B, Trust T, Bond A. The difference between emergency remote teaching and online learning. EDUCAUSE Review. 2020.

Fujimoto DE, Lemonalo LA, Botelho KKP, Bueno SR, Calid CV, Cruz LF, Fernandes JB, Kiy DTC, Lage JR, Souza WJS, Trindade ES, Peixoto LDC. Capacity-building experience through implementation of an academic league in hematology in a low-income Amazonian region of Brazil. Blood Adv. 2018; 2(Suppl 1):56-57.

Wu SW, Fernandes CA, Silva DCF, Nascimento ERS, Campos JS, Oliveira JSS. A importância da liga acadêmica na promoção do envelhecimento saudável. Rev Bras Promoç Saúde. 2020; 33:10518.

Tedechi LT, Rigolon LPJ, Mendes FO, Fischmann MM, Klein IA, Baltar VT. A experiência de uma Liga Acadêmica: impacto positivo no conhecimento sobre trauma e emergência. Rev Col Bras Cir. 2018; 45(1):e1482.

Torsani MB. The important role of academic leagues (extensions) in Brazilian medical education. Rev Assoc Med Bras. 2019; 65(2):98-99.

Moreira HM. Popularizando a ciência: um veículo para a construção e disseminação do conhecimento científico sobre zoodermatoses. Rev ext cid. 2022; 10(17):152-162.

Wanderley TPSP, Batista, MH, Dutra Júnior LDS, Silva VC. Docência em saúde: tempo de novas tecnologias da informação e comunicação. RECIIS. 2018; 12(4):487-501.

Rodrigues RAP, Chiaravalloti-Neto F, Fhon JRS, Bolina AF. Spatial analysis of elder abuse in a Brazilian municipality. Rev Bras Enferm. 2021;74(Suppl 2):e20190141.

Lopes EDSL, D'Elboux MJ. Violência contra a pessoa idosa no município de Campinas, São Paulo, nos últimos 11 anos: uma análise temporal. Rev Bras Geriatr Gerontol. 2021; 24(6):e200320.

Dedodoro TMS, Bernardo LD, Silva AKC, Raymundo TM, Scheidt IV. A inclusão digital de pessoas idosas em momento de pandemia: relato de experiência de um projeto de extensão. Rev Ext Foco. 2021; 23 (Especial):272-286.

Gameiro GR, Gameiro GR. Ophthalmology Academic Leagues: making an impact on Medical Education. Arq Bras Oftalmol. 2020; 83(6):V-VI.

Suze GB, Torbes TMM, Garcia E. Participação de estudantes de graduação de fonoaudiologia em liga acadêmica de geriatria e gerontologia: relato de experiência. Rev Vivências. 2021; 17(34):241-255.

Sperandio VT, Dezena RA, Carmo JL, Cabral GA, Brandão MAD, Braga SQP, et al. Impactos acadêmicos, científicos e sociais da fundação da liga acadêmica de neurocirurgia da Universidade Federal do Triângulo Mineiro. J Bras Neurocirur. 2019; 30(1):30-33.

Published

2022-12-01

Issue

Section

Relato de Experiência/ Case Report/ Reporte de Caso

How to Cite

dos Santos Goulart, G., Belmonte Bedin, B., Fonseca Martins, P., Billo Furtado, G., Ávila Monte, M., Hitter de Lima, E., da Silveira Dornelles, C., & Moreschi, C. (2022). FOUNDATION, IMPLEMENTATION, CONSOLIDATION AND ACTIONS OF AN INTERDISCIPLINARY ACADEMIC LEAGUE OF GERONTOLOGY: EXPERIENCE REPORT. Journal Health NPEPS, 7(2). https://periodicos.unemat.br/index.php/jhnpeps/article/view/6373