TEACHING RELATED TO CHRONIC NON-COMMUNICABLE DISEASES IN NURSING GRADUATION: EXPERIENCE REPORT
DOI:
https://doi.org/10.30681/2526101012553Keywords:
Chronic non-communicable diseases; Risk factors; Protection Factors; Professional Training in Health; Nursing.Abstract
Objective: to describe the development of a teaching activity related to protective and risk factors for chronic non-communicable diseases with undergraduate nursing students at a Public State University in Rio de Janeiro. Method: descriptive study of the experience report type. The activity consisted of recovering students' prior knowledge about Chronic Non-Communicable Diseases, using the brainstorming technique. Then, the students drew their hands, identifying protective factors in one hand and risk factors in the other. The data was coded and analyzed using Gephi software for building social networks. Results: The most cited protective factor was the absence of smoking, while the risk factor was the genetic factor. The social networks built highlighted the importance of regular physical activity as a protective factor and a sedentary lifestyle as a risk factor. Conclusion: The analysis of risk and protective factors for Chronic Non-Communicable Diseases among nursing students proves to be important for professional training and performance, highlighting the need for a multifaceted approach that involves not only clinical interventions, but also political discussions and social
References
Lopes-Júnior LC. Carga global de câncer no contexto das doenças crônicas não transmissíveis nas próximas décadas. J Health NPEPS. 2021; 6(2):e5729.
World Health Organization (WHO). Noncommunicable diseases [Internet]. 2018. Available from: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/noncommunicable-diseases
Zeferino HT, De March AM, Machado LV, Coelho A, Pretto P, Madeira K. Incidência e fatores de risco associados ao infarto agudo do miocárdio sem obstrução coronariana. J Health NPEPS. 2023; 8(1):e10656.
Silva TAN, Aquino LJ, Fernandes VLS, Zani HP, Evora PRB, Vento DA. Fatores de riscos para Doenças Cardiovasculares em docentes de ensino superior: Revisão de Literatura. Rev Edu Saúde. 2016; 4(1):108-113.
Pan American Health Organization (PAHO). Principais causas de morte e carga de doenças nas Américas: Doenças não transmissíveis e causas externas [Internet]. 2024. Available from: https://www.paho.org/en/documents/health-causes-death-americas-noncommunicable-diseases-and-external-causes.
Abbade EB. Evolução da obesidade e doenças crônicas não transmissíveis nas populações das capitais do Brasil entre 2006 e 2018. Medicina (Ribeirão Preto). 2021; 54(1):e171413.
Silva MVB, Araujo GB, Fillis MMA, Serassuelo Junior H. Aspectos psicoemocionais e sua influência na hipertensão: uma análise sobre as contribuições do exercício físico. J Health NPEPS. 2023; 8(1):e10661.
Maestri E, Martini JG, Lazzari DD, Bitencourt JVOV, Lima JF, Lima JBS, et al. Estratégias de ensino na graduação em enfermagem: abordagem das doenças crônicas não transmissíveis. Ciênc cuid saúde. 2020; 19:e50388.
Cazarin G, Reis Y, Costa JMBS, Duarte MS, Bezerra LCA. Monitoramento do desempenho da gestão da vigilância em saúde: análise dos usos e da influência. Saúde debate. 2020; 44(125):427-437.
Ministério da Saúde (BR). Diretrizes para o cuidado das pessoas com doenças crônicas nas redes de atenção à saúde e nas linhas de cuidado prioritárias. Brasília: Ministério da Saúde (DF); 2013.
Jacomy M, Venturini T, Heymann S, Bastian M. ForceAtlas2, a continuous graph layout algorithm for handy network visualization designed for the Gephi software. PLoS One. 2014; 9(6):e98679.
Seabra AD, Costa VO, Bittencourt ES, Gonçalves TVO, Bento-Torres J, Bento-Torres NVO. Metodologias ativas como instrumento de formação acadêmica e científica no ensino em ciências do movimento. Educ pesqui. 2023; 49:e255299.
Ferraz DPA, Cruz FF, Duarte VG. Aprendizagem significativa: um olhar sobre as metodologias ativas como uma proposta para o ensino de ciências na educação superior. Cuad ed desar. 2023; 15(6):5279–5291.
Mussi FC, Freitas CLM, Pires CGS, Souza EB, Freire RMS, Macêdo TTS. Conhecimentos de universitários de enfermagem sobre fatores de risco cardiovascular. Braz J Dev. 2024; 13(2):578-592.
Quartieri MT, Marchi MI, Del Pino JC. Uso das estratégias de ensino brainstorming e júri simulado no curso de licenciatura em educação física. RELVA. 2020; 7(1):168-187.
Passos VCS, Vilchez LFS, Ávila LK, Souza GRB. Metodologia ativa de ensino na formação do enfermeiro: relato de experiência. Rev Contemporânea. 2024; 4(4):e3837.
Rolim RC. Impactos do ensino tradicional durante a retomada das aulas presenciais. RECIMA21. 2022; 3(4):e341363.
Orok A, Kabiawu Y, Aderohunmu Z, Obiwulu D. Knowledge, attitude, and perceived risks related to diabetes mellitus among university students in Southwestern Nigeria. Heliyon. 2024; 10:e25793.
Silva L, Lara S, Rego S. A influência do contexto escolar e do perfil físico de estudantes no conhecimento sobre doenças crônicas não transmissíveis. Góndola Enseñ Aprendiz Cienc. 2022; 17(2):345-360.
Haikal DS, Prates TEC, Vieira MRM, Magalhães TA, Baldo MP, Paula AMB, et al. Fatores de risco e proteção para doenças crônicas não transmissíveis entre professores da educação básica. Rev bras saúde ocup. 2023; 48:e5.
Oliveira-Campos M, Oliveira MM, Silva SU, Santos MAS, Barufaldi LA, Oliveira PPV, et al. Fatores de risco e proteção para as doenças crônicas não transmissíveis em adolescentes nas capitais brasileiras. Rev bras epidemiol. 2018; 21(suppl 1):1-15.
Lacerda MS, Rossi MB, Abuchaim ESV, Barros ALBLD, Lopes JL. Modifiable risk factors for cardiovascular diseases and quality of life among first-year nursing students. Rev Gaúcha Enferm. 2022; 43:e20210066.
Freire RS, Lélis FLO, Filho JAF, Nepomuceno MO, Silveira MF. Prática regular de atividade física: estudo de base populacional no Norte de Minas Gerais, Brasil. Rev Bras Med Esporte. 2014; 20(5):345–349.
Netto L, Silva KL, Rua MS. Prática reflexiva e formação profissional: aproximações teóricas no campo da Saúde e da Enfermagem. Esc Anna Nery. 2018; 22(1):e20170309.
Prado ML, Velho MB, Espíndola DS, Sobrinho SH, Backes VMS. Arco de Charles Maguerez: refletindo estratégias de metodologia ativa na formação de profissionais de saúde. Esc Anna Nery. 2012; 16(1):172–177.
Costa NR, Silva IM, Lima PT, Silva TS, Costa ICM, Figueiredo IVO. A implantação em larga escala da Estratégia de Saúde da Família na cidade do Rio de Janeiro, Brasil: evidências e desafios. Ciênc Saúde Coletiva. 2021; 26(6):2075-2082.
Juliano MCC, Yunes MAM. Reflexões sobre rede de apoio social como mecanismo de proteção e promoção de resiliência. Ambient soc. 2014; 17(3):135–154.
Silva IJ, Oliveira MFV, Silva SÉD, Polaro SHI, Radünz V, Santos EKA, et al. Cuidado, autocuidado e cuidado de si: uma compreensão paradigmática para o cuidado de enfermagem. Rev esc enferm USP. 2009; 43(3): 697–703.
Chueiri PS, Harzheim E, Gauche H, Vasconcelos LL. Pessoas com doenças crônicas, as redes de atenção e a atenção primária à saúde. Divulg saúde debate. 2014; 52:114-124.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal Health NPEPS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b) Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and The citation of the published work.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
a) Los autores conservan los derechos de autor y conceden el muñón derecho de la primera publicación de la obra al mismo tiempo licenciado bajo la licencia Creative Commons Atribución que permite compartir el trabajo con el reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
b) Los autores son capaces de asumir contratos adicionales por separado, la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (por ejemplo: Publicar en el repositorio institucional o como un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
c) Los autores están permitidos y alentados a publicar su trabajo en línea (por ejemplo: En repositorios institucionales o en su página web) en cualquier momento antes o durante el proceso de redacción, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como aumentar el impacto y la citación de los trabajos publicados.