TEACHING RELATED TO CHRONIC NON-COMMUNICABLE DISEASES IN NURSING GRADUATION: EXPERIENCE REPORT

Authors

  • Tarciso Feijó da Silva Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Alessandra Santanna Nunes Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Juliana Roza Dias Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Josinei Feijó da Silva Prefeitura Municipal de Cantagalo
  • Juliana de Moura Rodrigues Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Bruno Santos Moreira Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Nicolle Silva de Menezes Universidade do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.30681/2526101012553

Keywords:

Chronic non-communicable diseases; Risk factors; Protection Factors; Professional Training in Health; Nursing.

Abstract

Objective: to describe the development of a teaching activity related to protective and risk factors for chronic non-communicable diseases with undergraduate nursing students at a Public State University in Rio de Janeiro. Method: descriptive study of the experience report type. The activity consisted of recovering students' prior knowledge about Chronic Non-Communicable Diseases, using the brainstorming technique. Then, the students drew their hands, identifying protective factors in one hand and risk factors in the other. The data was coded and analyzed using Gephi software for building social networks. Results: The most cited protective factor was the absence of smoking, while the risk factor was the genetic factor. The social networks built highlighted the importance of regular physical activity as a protective factor and a sedentary lifestyle as a risk factor. Conclusion: The analysis of risk and protective factors for Chronic Non-Communicable Diseases among nursing students proves to be important for professional training and performance, highlighting the need for a multifaceted approach that involves not only clinical interventions, but also political discussions and social

Author Biographies

  • Tarciso Feijó da Silva, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

    Enfermeiro. Professor Adjunto do Departamento de Enfermagem de Saúde Pública da Faculdade de Enfermagem da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-5623-7475

  • Alessandra Santanna Nunes, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

    Enfermeira. Professora Adjunta do Departamento de Enfermagem Médico Cirúrgico da Faculdade de Enfermagem da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. 

  • Juliana Roza Dias, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

    Enfermeira. Professora Adjunta do Departamento de Enfermagem de Saúde Pública da Faculdade de Enfermagem da Universidade do Estado do Rio de Janeiro

  • Josinei Feijó da Silva, Prefeitura Municipal de Cantagalo

    Enfermeiro. Enfermeiro de Saúde da Família do Município de Cantagalo, Rio de Janeiro. 

  • Juliana de Moura Rodrigues, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

    Acadêmica de Enfermagem da Faculdade de Enfermagem da Universidade do Estado do Rio de Janeiro

  • Bruno Santos Moreira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

    Acadêmico de Enfermagem da Faculdade de Enfermagem da Universidade do Estado do Rio de Janeiro

  • Nicolle Silva de Menezes, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

    Acadêmica de Enfermagem da Faculdade de Enfermagem da Universidade do Estado do Rio de Janeiro

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Published

2024-06-01

Issue

Section

Relato de Experiência/ Case Report/ Reporte de Caso

How to Cite

Silva, T. F. da, Nunes, A. S. ., Dias, J. R., Silva, J. F. da ., Rodrigues, J. de M. ., Moreira, B. S., & Menezes, N. S. de . (2024). TEACHING RELATED TO CHRONIC NON-COMMUNICABLE DISEASES IN NURSING GRADUATION: EXPERIENCE REPORT. Journal Health NPEPS, 9(1). https://doi.org/10.30681/2526101012553