Tense and memory in the linguistic production of a deaf student in Youth and Adult Education -EJA
DOI:
https://doi.org/10.30681/traos.v9i1.13025Keywords:
Deaf student, EJA, Libras, Oral history, narrativesAbstract
This paper aims to analyze the production of meanings with through categories memory, tense and identities in the narratives produced by a student, considered by the school community as deaf, in Youth and Adult Education (Educação de Jovens e Adultos/EJA), enrolled in Youth and Adult Education Center (Centro de Educação de Jovens e Adultos/CEJA) in the city of Rio Branco, Acre. Using a qualitative-based methodology with a descriptive-interpretive approach and the Oral History method (Portelli, 1997) with an interview technique, we observed that the memories produced by the student constitute him as a subject who does not identify himself as a deaf person, bearing in mind that the understanding of deafness only begins to happen after he enters in the school, where he will be titled as such and will begin to study the Brazilian Sign Language/Libras, which demonstrates that deaf identities are language constructions. In this sense, Libras is recognized as the mother tongue of Brazilian deaf communities, which, for the aforementioned subject, is a problem, considering the identity and cultural transitions he built and went through throughout his life inside and outside of school.
Downloads
References
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2016.
BOSI, E. Memória e Sociedade: Lembranças de Velhos. – 20ª ed. – São Paulo, Companhia das Letras, 2023.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília – DF. 2002. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/lei9394_ldbn2.pdf>. Acesso em: 29 jul. 2024.
DERRIDA, J. Gramatologia. Trad. de Miriam Chnaiderman e Renato Janine Ribeiro. 2 ed. São Paulo: Perspectiva, 2017.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.
GUEERTZ, C. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro, LTC, 1981.
GUEERTZ, C. Nova luz sobre a Antropologia. Trad. Vera Ribeiro. Rio de Janeiro, Jorge Zahar, 2001.
HALBWACHS, M. A memória coletiva e o espaço. A memória coletiva. São Paulo: Centauro, 1990.
HALL, S. Identidades Culturais na pós-modernidade. Porto Alegre: DP&, 1997.
HALL, S. Cultura e Representação. Tradução: Daniel Miranda e William Oliveira. – Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio: Apicuri, 2016.
MACHADO, R. Proust e as artes. São Paulo: Todavia, 2022.
MATOS, P. do S. da S. Gestos de surdos e ouvintes: o contar história sem uso da voz. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Estado do Pará, Belém, 2016.
NASCIMENTO, M. R. L.; SOUZA, S. L. Pibid/história/Ufac: Língua(gens), experiências e identidades docentes em (re)construção. In. CORDEIRO-OLIVEIRA, S.; BABINI, M. Língua(gens): embates e resistências. Rio Branco: Nepan, 2021.
NICOLETTI, L, P. Infância, escola e educação das crianças no pensamento de Paulo Freire: fundamentos teórico-práticos de uma pedagogia humanizadora. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, 2017.
ONU. Declaração Universal dos Direitos Humanos. ONU, 1948. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001394/139423por.pdf. Acesso em: 24 ago. 2024.
PERLIN, G. T. T. O ser e o estar sendo surdos: alteridade, diferença e identidade. 2003. Tese (Doutorado) — Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Programa de Pós-Graduação em Educação, Porto Alegre, 2003.
PORTELLI, A. A Filosofia e os Fatos: Narração, interpretação e significado nas memórias e nas fontes orais. Tempo. Rio de Janeiro, n. 2, vol. 1, 1996.
PORTELLI, A. Tentando Aprender um Pouquinho: algumas reflexões sobre a ética na história oral. In: Projeto História, nº 15. São Paulo, PUC, p. 13– 33, 1997.
SILVA, I. B. da. Libras como interface no ensino de funções matemáticas para surdos: uma abordagem a partir das narrativas. Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática (Dissertação) – Universidade Federal de Sergipe, 2016.
SILVA, C. C. de L.; SANTOS, L. A. dos; SOUZA, S. L. de. A educação de surdos na modalidade da Educação de Jovens e Adultos: questões bibliográficas iniciais. Revista The ESPecialist, v. 45, n. 2, p. 56–72, 2024. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/esp/article/view/64554. Acesso em: 28 out. 2024.
SOUZA, S. L. de; BARROS, A. C. F. de. A Produção de sentidos na escrita em língua portuguesa de uma estudante surda do ensino médio. Afluente: Revista de Letras e Linguística, v. 8, n. 24, p. 01–21. Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/afluente/article/view/23157. Acesso em: 28 out 2024.
VARGAS, V. G. L; SOUZA, S. L. O (des)pertencimento dos sujeitos surdos no ambiente escolar “ouvinte”: identidades, discursos de minorização e resistências. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological, v. 8, n. 2, p. 889–903, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/SAJEBTT/article/view/4018. Acesso em: 28 out. 2024.
VARGAS, V. G. L.; SOUZA, S. L. Dissensos e consensos entre os docentes surdos egressos do curso de Letras Libras da Universidade Federal do Acre: características identitárias (re)construídas nas práticas dos professores de línguas de sinais. Interletras, v. 11, Edição número 39. de agosto de 2024/fevereiro de 2025.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Camila Caroline de Lima Silva, Shelton Lima de Souza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.