Each in their own “square”: between the symbolic, the political, the psychological"

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30681/2594.9063.2023v7n2id11967

Keywords:

Inclusion, giftedness, artistic discourse, history, subjectivation

Abstract

In this article, analyzing the Ana’s work that unfolds between the symbolic, the political, and the psychological, and taking the artistic body, in its discursive materiality as the corpus, we seek to understand the processes of subjectivation in relation to the processes of signification of a singular subject and, at the same time, a historical subject, bringing together issues related to social class, racism, and sexism in a colonized country which is marked, in its peripheral capitalist social formation, by the enslavement of indigenous people and blacks, to be considered in the historical process of Brazilian education, where Education, Science, and Society are articulated.

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Author Biographies

  • Mariza Vieira da Silva, Labeurb/Unicamp

    É graduada em Letras (Licenciatura) pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Uberlândia (1967); tem mestrado em Linguística pela Universidade de Brasília (1977), doutorado pela Universidade Estadual de Campinas (1998), com pós-doutorado na École Normale Supérieure Lettres et Sciences Humaines de Lyon/França (2000-2001/2008-2009). Temas de trabalho: história da alfabetização no Brasil, escolarização da língua nacional, linguagem e subjetividade.Pesquisadora vinculada ao Laboratório de Estudos Urbanos do Núcleo de Criatividade da Universidade Estadual de Campinas. Professora aposentada.

  • Fabiola Gomide Baquero Carvalho, Secretaria de Estado e Educação do DF

    Possui graduação em Licenciatura e Bacharelado em Psicologia pelo Centro Universitário de Brasília (1998), Pós-Graduação em Psicopedagogia (UFRJ - 2001) e Educação em e para os Direitos Humanos na Diversidade Cultural (UnB - 2015). Mestrado em Psicologia pela Universidade Católica de Brasília (2001). Atualmente é psicóloga - analista - da Secretaria de Educação do Distrito Federal realiza avaliação, orientação e intervenção com alunos com necessidades educacionais especiais, no momento exclusivamente com alunos de altas habilidades/superdotação. Atuou como docente regime integral da Universidade Católica de Brasília, por 14 anos. Tem experiência na área de ensino, pesquisa e extensão universitária, com ênfase na área de Ensino e Aprendizagem nos cursos de Licenciaturas e Psicologia, atuando principalmente com os seguintes temas: formação de professor, psicologia e necessidades especiais, clínica infantil, psicologia escolar, aprendizagem e desenvolvimento humano, avaliação e intervenção psicopedagógica.

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Published

2023-11-29

How to Cite

Each in their own “square”: between the symbolic, the political, the psychological". (2023). Traços De Linguagem - Revista De Estudos Linguísticos, 7(2). https://doi.org/10.30681/2594.9063.2023v7n2id11967

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