Discursiveness of the implementation of the new high school: senses in dispute, inequalities and resistance
DOI:
https://doi.org/10.30681/2594.9063.2023v7n2id11985Keywords:
BNCC, New High School, discursivity, domination, resistanceAbstract
In this work, affiliated with Discourse Analysis in conjunction with the History of Linguistic Ideas, we seek to understand how the processes of (non) implementation of the New High School (NEM) occur, determined by public policies of a neoliberal capitalist social formation. To this end, we took as analysis material official documents on the institution and implementation of the NEM and its training itineraries, in addition to a media text about the changes in the NEM. In the field of resistance, we analyze a news text from the National Campaign for the Right to Education, from May 2023.
Downloads
References
BRASIL, Lei n. 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Publicada no Diário Oficial da União em 17/02/17. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm. Acesso em: 1 de out. 2023.
BRASIL, Portaria n. 1.432, de 28 de dezembro de 2018. Publicado no Diário Oficial da União em 05/04/2019. Edição: 66 Seção: 1 Página: 94. Disponível em: https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/70268199 Acesso em: 25 set. 2023
DANTAS, Edmundo Brandão. Empreendedorismo e Intra-Empreendedorismo: É preciso aprender a voar com os pés no chão. Biblioteca On-line de Ciências da Comunicação - BOCC. 2011. ISSN: 1646-3137. Disponível em: www.bocc.ubi.pt.. Acesso em: 17 nov. 2023.
DIAS, Juciele Pereira; NOGUEIRA, Luciana. . Os sentidos de diversidade na Base Nacional Comum Curricular (BNCC): Língua, educação e propaganda. In: SILVA, Dalexon Sérgio da; SILVA, Claudemir dos Santos. (Org.). Pêcheux em (dis)curso: entre o já-dito e o novo. 1ed.São Carlos - SP: Pedro & João Editores, 2021, v. 1, p. 231-252.
DIAS, Juciele Pereira; NOGUEIRA, Luciana; FONSECA, Rodrigo Oliveira. O Empreendedorismo na Textualidade da BNCC. In: RODRIGUES, A. et al. (org.). Discursos em Análise do/no Presente. Coleção PPLIN Presente, vol. 5, Curitiba: CRV, 2023.
FREITAS, Ronaldo Adriano de; DELA-SILVA, Silmara Cristina. Se a base da educação é a mesma, as oportunidades também serão? A propaganda sobre educação no governo Temer. INVESTIGAÇÕES (online). Pernambuco, v. 31, n. 2, dez. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/INV/article/view/237922 Acesso em: 18 nov. 2023.
HERBERT, Thomas [1966]. Reflexões sobre a situação teoria das ciências sociais e, especialmente, da psicologia social. Tradução: Mariza Vieira da Silva e Laura A. Perrella Parisi. In: ORLANDI, Eni Puccinelli (org.). Análise de Discurso: Michel Pêcheux. 2. ed. Campinas: Pontes Editores, 2011. p. 21-54.
NOGUEIRA, Luciana; DIAS, Juciele Pereira. Base Nacional Comum Curricular (BNCC): Sentidos em disputa na lógica das competências. INVESTIGAÇÕES (online). Pernambuco, v. 31, n. 2, dez. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/INV/article/view/238170 Acesso em: 18 nov. 2023.
NUNES, Mario L. Ferrari.; SILVA, Fidel Machado de Castro; BOSCARIOL, Marina Contarini; NEIRA, Marcos Garcia. As noções de experiência e vivência no currículo cultural de Educação Física: ressonâncias nietzschianas e foucaultianas. Pro-Posições, Campinas, SP, V. 32, e20190047, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pp/a/R948JG34vHkSZsyBn9LsK7z/?lang=pt&format=pdf Acesso em: 18 nov. 2023.
ORLANDI, E. P. Formação ou capacitação: duas formas de ligar sociedade e conhecimento. In: FERREIRA, E. L.; ORLANDI, E. P. (Orgs.). Discursos sobre a inclusão. Niterói: Intertexto, 2014. p. 141-190.
RIO DE JANEIRO (Estado). Secretaria de Educação do Estado do Rio de Janeiro. Catálogos de itinerários formativos: novo ensino médio. Rio de Janeiro, SEEDUC, 2022. Disponível em: https://novoensinomedio.educacao.rj.gov.br/pdfs/catalogo-if.pdf. Acesso em 18 nov. 2023.
SILVA, Tamyres Cecília da. Processos de produção de sentidos de Novo Ensino Médio na/pela mídia: Educação e trabalho. 2017. Dissertação (Mestrado em CIÊNCIAS DA LINGUAGEM) - Universidade do Vale do Sapucaí, 2018.
SURDI DA LUZ, Mary Neiva; HUBNER, Jancileide; KONZEN, Maria Cecília Halmenschlager. Diversidade na aula de Língua Portuguesa: um olhar discursivo ao que diz a BNCC. INVESTIGAÇÕES (online). Pernambuco, v. 31, n. 2, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/INV/article/view/238078 Acesso em: 18 nov. 2023.
PÊCHEUX, Michel. O discurso. Estrutura ou acontecimento. 7. ed. Campinas: Pontes, 2015. Originalmente publicado em 1990.
PÊCHEUX, Michel. Semântica e Discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. 2ª ed., Campinas: Editora da Unicamp, 1995. Originalmente publicado em 1988.
TELLES, Vera. Pobreza e cidadania. São Paulo: Editora 34, 2001.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Juciele Pereira Dias , Andréa Rodrigues, Luciana Nogueira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.