Foreign language learning as a social right: a discursive analysis of English teachers’ narratives
DOI:
https://doi.org/10.30681/2594.9063.2023v7n2id12006Keywords:
Discourse Analysis, Social Rights, English learningAbstract
Based on narratives of English teachers in the city of Parintins-AM, this article aims to problematize issues related to the fact that learning English is crossed by capitalist logic, thus threatening the social right that we all have to Language Education, The methodology for analyzing the words of the teachers participating in this research follows the principles and procedures of Discourse Analysis (ORLANDI, 2013). The results show that, even in the midst of speeches that erased the possibility of displacement of the research participants, they did not listen to opposing voices and found ways to assert their rights.
Downloads
References
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto círculos do ensino fundamental: Língua Estrangeira. Brasília: Ministério da Educação e do Desporto/Secretaria de Educação Fundamental, 1998.
CONNELLY, F. M.; CLANDININ, D. J. Stories of Experience and Narrative Inquiry. Educational Researcher, Vol. 19, No. 5, p. 2-14, 2014.
CORACINI, M. J. F. Língua Estrangeira e Língua Materna: uma questão de sujeito e identidade. In: CORACINI, M. J. F. Identidade e discurso. Campinas: Argos Ed. Unicamp, p. 139-159, 2003.
CORACINI, M. J. F. Representações de professor: entre o passado e o presente. Revista Reflexão e Ação, [Santa Cruz do Sul], v.23, n.1, p.132-161, jan./jun. 2015.
CRESSWELL, J. W.; CRESSWELL, J. D. Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. 5. ed. Los Angeles, Sage: 2018.
FERRAREZI, L.; ROMÃO, L. M. S. Morte anunciada: sentidos de memória e heterogeneidade no discurso jornalístico. Signótica, [Goiânia, GO], v. 19, p. 255-276, 2007.
NOVELLI, P. G. A sala de aula como espaço de comunicação: reflexões em torno do tema. Interface: Comunicação, Saúde, Educação, v. 1, n. 1, p. 43-50. 1997.
NUNCA ME SONHARAM. Direção: Cacau Rhoden. Produção: Maria Farinha Filmes. Roteiro: André Finotti, Cacau Rhoden, Juliana Borges, Luana Lobo, Tetê Cartaxo. Documentário (90 minutos), 2017.
ORLANDI, E. P. Análise de Discurso: princípios e procedimentos. 11. ed. Campinas: Pontes Editores, 2013.
ORLANDI, E. P. Linguagem e educação social: a relação sujeito, indivíduo e pessoa. Revista Rua. Campinas, n. 21, vol. 2, nov. 2015, p. 187-198.
PÊCHEUX, M. O papel da memória. In: ACHARD, P. et al. O papel da memória. Tradução de José Horta Nunes. 3. ed. [Campinas]: Pontes, 1999.
REIS, V. S.; COSTA, Y. S. Deslocamentos Linguísticos e subjetivos na aprendizagem da língua inglesa por meio do teatro e de suas técnicas. Revista X, Curitiba, vol. 12, n. 3, p. 152-177, 2017.
REVUZ, C. A língua estrangeira entre o desejo de um outro lugar e o risco do exílio. In: SIGNORINI, I. (Org.). Língua(gem) e identidade: elementos para uma discussão no campo aplicado. Tradução de Silvana Serrani. [Campinas]: Mercado de Letras, FAEP/ FAPESP, 1998, p.213-230.
ROSSMAN, G. B.; RALLIS, S. F. Learning in the Field: An Introduction to Qualitative Research. 4. ed. [Thousand Oaks]: Sage Publications, 2016.
SANTOS, G. N.; MASTRELLA-DE-ANDRADE, M. R. O ensino de língua inglesa e a identidade de classe social: alguns apontamentos. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 55, n. 3, p. 541-563, 2016.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Patricia Christina dos Reis

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.