The senses of education for young people: the administration of politics and the production of consensus

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30681/traos.v8i2.12522

Keywords:

Production of senses, Policts of the performative, Preconstructed, Government Plans

Abstract

This article aims to analyze the discourse regarding neutral and content-based education that appears in the presidential campaign presented to the Brazilian nation by the candidate for re-election Bolsonaro, in 2022. Under the theoretical bias of materialist Discourse Analysis, we observe two discursive functionings: (a) politics of the performative, in the administration of the political and (b) the preconstructed ones constituting the meanings of education for young people and acting in the production of effects of consensus and truth.

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Author Biographies

  • José Ricardo Menacho, Universidade do Estado de Mato Grosso

    É Professor efetivo do Curso de Direito da Universidade do Estado de Mato Grosso, câmpus universitário de Cáceres - "Jane Vanini" (Unemat/Cáceres). Possui graduação em Direito pela Unemat/Cáceres (2012), Mestrado em Direitos Humanos e Democracia pelo Programa de Pós-graduação em Direito da Universidade Federal do Paraná (2015) e Doutorado em Linguística pelo Programa de Pós-graduação em Linguística da Unemat. É pesquisador do Grupo de Estudos "Políticas de Ensino de Línguas no Centro-Oeste" (Gepelco). Atualmente, está como Assessor de Gestão de Formação da Pró-Reitoria de Ensino de Graduação (AGF/PROEG). Na Unemat, ocupou os seguintes cargos: Diretor de Gestão Acadêmica da PROEG, Presidente da Comissão de Ética da Unemat, Membro do Conselho Editorial da Editora da Unemat, Pró-Reitor de Assuntos Estudantis (PRAE), em substituição, Diretor de Gestão de Integração e Assistência Estudantil. Tem interesse nas áreas de: direitos humanos, direitos sociais, ensino e em Análise de Discurso materialista.

  • Joelma Aparecida Bressanin, Universidade do Estado de Mato Grosso

    Doutora em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas. Docente e pesquisadora no Curso de Letras e no Programa de Pós-Graduação em Linguística na Universidade do Estado de Mato Grosso. Líder do grupo de pesquisa GEPELCO/CNPq e coordenadora do projeto “A gestão do social no/pelo Estado: os sentidos de (des)igualdades em discursividades contemporâneas” (UNEMAT/FAPEMAT- 2022-2024). Atua na área de Análise de Discurso e História das Ideias Linguísticas, com ênfase nas políticas públicas de ensino.

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Published

2024-06-07

How to Cite

Menacho, J. R., & Bressanin, J. A. (2024). The senses of education for young people: the administration of politics and the production of consensus. Traços De Linguagem - Revista De Estudos Linguísticos, 8(2). https://doi.org/10.30681/traos.v8i2.12522