The senses of education for young people: the administration of politics and the production of consensus
DOI:
https://doi.org/10.30681/traos.v8i2.12522Keywords:
Production of senses, Policts of the performative, Preconstructed, Government PlansAbstract
This article aims to analyze the discourse regarding neutral and content-based education that appears in the presidential campaign presented to the Brazilian nation by the candidate for re-election Bolsonaro, in 2022. Under the theoretical bias of materialist Discourse Analysis, we observe two discursive functionings: (a) politics of the performative, in the administration of the political and (b) the preconstructed ones constituting the meanings of education for young people and acting in the production of effects of consensus and truth.
Downloads
References
DALTOÉ, A. S.; FERREIRA, C. M. Ideologia e filiações de sentido no Escola Sem Partido. Linguagem em (Dis)curso – LemD, Tubarão, SC, v. 19, n. 1, p. 209-227, jan./abr. 2019.
HENRY, Paul. A história não existe? In: ORLANDI, Eni Puccinelli (Org.). Gestos de leitura: da história no discurso. 2. ed. Campinas: Editora da UNICAMP, 2003, p. 29-55.
ORLANDI, E. P. A linguagem e seu funcionamento: as formas do discurso. São Paulo: Brasiliense, 1983.
ORLANDI, E. P. Interpretação: autoria, leitura e efeitos do trabalho simbólico. 5. ed. Campinas, SP: Pontes Editores, [1996], 2007.
PÊCHEUX, M. Análise Automática do Discurso (AAD-69). In: GADET, Françoise; HAK, Tony (Orgs.). Por uma Análise Automática do Discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. Trad. Bethania Mariani et.al. 3. ed. Campinas: Unicamp, [1969] 1997.
PÊCHEUX, M. Semântica e Discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. 2. ed. Campinas, SP: Editora da Unicamp, [1975]1995.
PÊCHEUX, M. Foi “propaganda” mesmo que você disse? Tradução: Sérgio Augusto Freire de Souza. In: ORLANDI, Eni Puccinelli (Org.). Análise de Discurso: Michel Pêcheux, textos escolhidos por Eni Puccinelli Orlandi. Campinas: Pontes, [1979] 2011, p.121-129.
PFEIFFER, C. C. Políticas Públicas de Ensino. In: ORLANDI, E. P. Discurso e políticas públicas urbanas: a fabricação do consenso. Campinas: RG, 2010.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 José Ricardo Menacho, Joelma Bressanin

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.