Bullying and racism in the discourse of students who are victims of school violence
DOI:
https://doi.org/10.30681/traos.v8i2.12526Keywords:
Bullying, High school, Racism, ViolenceAbstract
The functioning of a discriminatory discourse is still present in schools and is one of the main causes of bullying and racism. The aim of this article is to analyze, according to Pecheuxtian Discourse Analysis, the discourse of a subject-student in High School, from a public school in the interior of São Paulo, who was bullied in elementary school. The analyses point to the naturalization of racism and the practice of bullying, at school, and the meanings move between silencing the victim, in some cases, and resistance in others.
Downloads
References
ARAÚJO, H. L. M. R.; BRAGA, A. C. C. A escola de todas as cores: o papel do gestor escolar no combate ao racismo. Revista Exitus, Santarém, v. 9, n. 2, p. 263, 1 abr. 2019. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/exitus/v9n2/2237-9460-exitus-9-02-263.pdf. Acesso em: 19 jun. 2023.
DOS SANTOS GONÇALVES, D; REZENDE-CAMPOS, P.; DANTAS, M. C. C. Pega a visão! Nem tudo é brincadeira: percepção do bullying no contexto escolar baseado no racismo e LGBTfobia. Interfaces Científicas-Educação, v. 11, n. 1, p. 124-139, 2021.
GOMES, N. L. Alguns termos e conceitos presentes no debate sobre relações raciais no Brasil: uma breve discussão. In: Educação Antirracista: caminhos abertos pela Lei 10.639/2003. Brasília: SECAD/MEC, 2005.
GUSMÃO, N. M. M. de. Linguagem, Cultura e Alteridade: Imagens do Outro. Campinas: Faculdade de Educação da UNICAMP. Revista Cadernos de Pesquisa, nº 107, pp. 41 – 78, 1999.
INDURSKY, F. Da interpelação à falha no ritual: a trajetória teórica da noção de formação discursiva. In: BARONAS, R.L. (Org.) Análise de discurso: apontamentos para uma história da noção-conceito de formação discursiva. São Carlos, SP: Pedro & João Editores. 2011.
LOPES NETO, A.A. Bullying – comportamento agressivo entre estudantes. J Pediatr (Rio J). 2005;81(5 Supl):S164-S172.
ORLANDI, E. P. As formas do silêncio: no movimento dos sentidos. 4ª.ed.; Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 1997.
ORLANDI, E. P. Análise De Discurso: Princípios e Procedimentos. 12ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2015a.
ORLANDI, E.P. Análise de Discurso. In: ORLANDI, E.P.; LAGAZZI-RODRIGUES, S. (Orgs.) Introdução às ciências da linguagem – Discurso e textualidade. 3ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2015b.
PASSOS, A. C. O bullying escolar no Brasil: reflexões gendradas e a emergência de olhares interseccionais. Rebeh - Revista Bras. de Est. da Homocultura, [S.l.], v. 2, n. 01, p. 17-38, nov. 2019. ISSN 2595-3206. Disponível em: http://revistas.unilab.edu.br/index.php/rebeh/article/ view/227. Acesso em 27 out, 2023.
PAULA, T. S. M. de. O corpo (re)significado: discursos de alunos vítimas de bullying. 2023. Tese. Doutorado em Educação – Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo. Ribeirão Preto. 2023.
PÊCHEUX, M. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. (trad. Eni Orlandi et ali) Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 1995.
RAMOS, A. Nega explica porque o meme “nego” é racista. In: Portal Geledés. Artigos e Reflexões. Publicado em 05 abr. 2015. Disponível em: https://www.geledes.org.br/nega-explica-porque-o-meme-nego-e-racista/ Acesso em 07 abr., 2021.
RISTUM, M. Bullying escolar. In: ASSIS, SG., CONSTANTINO, P., and AVANCI, JQ., Orgs. Impactos da violência na escola: um diálogo com professores [online]. Rio de Janeiro: Ministério da Educação/ Editora FIOCRUZ, 2010, pp. 95-119. ISBN 978-85-7541-330-2. Available from SciELO Books.
SOUZA, S. L. de. Conceituando, Racismo, nação, identidade, memória e invisibilidade social In: SOUZA, S. L. de. Fluxos da Alteridade: Organizações negras e processos identitários no Nordeste Paulista e Triângulo Mineiro (1930 – 1990). Tese (Doutorado em Sociologia) – Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras, Araraquara, 2010.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Soraya Maria Romano Pacífico, Thaís Silva Marinheiro de Paula

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.