The Importance of Theoretical Framework in Language Understanding: A Dialogical Perspective Applied to a Multilingual Context of the Amazon Border
DOI:
https://doi.org/10.30681/traos.v9i1.13107Keywords:
Práticas linguísticas. Dialogismo. PlurilinguismoAbstract
This article discusses the importance of theoretical frameworks in the study of language, with an emphasis on the dialogic perspective proposed by Valentin Volóchinov (2018). The research is contextualized in the multilingual environment of Bonfim (RR), on the border with Guyana, highlighting the interaction between Indigenous languages, Portuguese, English, and Creole. Based on the concept of language as a social construct, the study explores the relevance of verbal interaction to understanding linguistic practices in bilingual and multilingual contexts, emphasizing the contribution of a solid theoretical foundation to critical linguistic research.
Downloads
References
BAGNO, Marcos. Objeto Língua. 1 ed. São Paulo: Parábola, 2019.
COSME, Alexandre da Silva. O Viver em Bonfim - RR: A Percepção em Uma Área Fronteiriça. Orientador: Profa. Dra. Maria Barbara de Magalhães Bethonico. 2017. 119 p. Dissertação de Mestrado (Mestrado em Geografia) - Pós Graduação em Geografia, Universidade Federal de Roraima, Roraima, 2017. Disponível em:http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/150. Acesso em: 20/01/2024.
CUNHA, P. S. C. Bilinguismo: discursos de professores em área de fronteira, Bonfim-RR. 2012. 117 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Faculdade de Letras, Universidade Federal de Roraima, Boa Vista, 2012. Acesso em: 20/01/2024.
IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Índice de Desenvolvimento Humano - IDH. Rio de Janeiro, 2010.
IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Panorama das cidades brasileiras. Rio de Janeiro: IBGE, 2021
LAGARES, Xoán Carlos. Qual política linguística? Desafios Glotopolíticos Contemporâneos. São Paulo: Parábola, 2018.
MIGNOLO, Walter D. COLONIALITY, SUBALTERN KNOWLEDGES, AND BORDER THINKING.1. ed. United States: Princeton University Press, 2000. 393 p.
PRUDENTE, Mabel Perttersen. As línguas Wapichana, Macuxi, português, inglês, creolese e espanhol nos cenários sociolinguísticos fronteiriços do Brasil com a República Cooperativa da Guiana. 2019. 141 p. Tese (Doutorado) - Faculdade de Letras, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2019.
SANTOS, Alessandra. Multilinguismo em Bonfim/RR: o ensino de Língua Portuguesa no contexto da diversidade linguística. Orientador: Profa. Dra. Enilde Leite de Jesus Faulstich. 2012. 144 p. Tese (Doutorado em Linguística) - Departamento de Letras, Universidade de Brasília, Brasília, 2012. Disponível em:https://repositorio.unb.br/bitstream/10482/11865/3/2012_AlessandradeSouzaSantos.pdf. Acesso em: 28/01/2024.
SIMÕES, Sulamita Oliveira et al. MIGRAÇÃO PENDULAR NA PAN-AMAZÔNIA: PENDULARIDADE, COMÉRCIO E TRABALHO NA FRONTEIRA GUYANA (LETHEM) - BRASIL (BONFIM-RORAIMA). VIII Congresso Português de Sociologia, Portugal, p. 1-13, 2014. Disponível em:https://associacaoportuguesasociologia.pt/viii_congresso/, Acesso em: 02/01/ 2024.
SOUZA, Janaína et al. Representações sociais de professores de língua portuguesa e inglesa sobre o bilinguismo em escolas no município de Bonfim - fronteira Brasil/Guiana Inglesa. Educação e Cultura Contemporânea, Rio de Janeiro, v. 11, ed. 24, p. 164-191, 2014. http://revistaadmmade.estacio.br/index.php/reeduc/issue/view/67. Acesso em: 01/01/2024
VOLÓCHINOV, Valentin. Marxismo e filosofia da linguagem. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2018. 373 p.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Keyse Levy, Queila Barbosa Lopes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.