The Portuguese language in the selection exam at the Federal Institute of Mato Grosso do Sul

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30681/2594.9063.2022v6n2id11770

Keywords:

Selection exam, Portuguese language questions, IFMS

Abstract

This paper presents an analysis of questions about Portuguese as a language from the selection exams (from the years 2017, 2018 and 2019) for vocational training courses integrated to high school of the Federal Institute of Mato Grosso do Sul (IFMS). Situated in the Applied Linguistics field, it assumes its social commitment by investigating practices of language use in specific contexts (KLEIMAN, 1998; SIGNORINI, 1998). Beyond the organization of the evaluative instrument, it aimed to analyse which knowledge is legitimated by the institution in its selective processes. The data shows that there is a tendency to prioritize normative grammar and metalanguage issues to the detriment of textual interpretation and linguistic analysis. It also found that the conceptions and language practices of its creators have a direct impact on these exams, which end up portraying institutional values.

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Author Biography

Juvenal Brito Cezarino Júnior , Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso do Sul

Possui graduação em Letras, habilitação em Português e Inglês, pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, campus Campo Grande (2009), e mestrado em Letras pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul, campus Campo Grande(2014). Trabalhou como técnico-pedagógico em Língua Portuguesa e Inglesa na Coordenadoria de Políticas para Ensino Médio e Educação Profissional da Secretaria de Estado de Educação de Mato Grosso do Sul. Atualmente, é professor do quadro efetivo do Instituto Federal de Mato Grosso do Sul, campus Aquidauana. Suas áreas de interesse são: formação docente, ensino de língua portuguesa e de literatura, estudos de categorias de gênero.

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Published

2023-11-15

How to Cite

Cezarino Júnior , J. B. (2023). The Portuguese language in the selection exam at the Federal Institute of Mato Grosso do Sul. Traços De Linguagem - Revista De Estudos Linguísticos, 6(2). https://doi.org/10.30681/2594.9063.2022v6n2id11770

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