Days of the week: notes on bilingual education and the development of reading and writing practices at school
DOI:
https://doi.org/10.30681/2594.9063.2023v7n2id11769Keywords:
Bilingual education, English language, Interdisciplinarity, LiteraciesAbstract
This paper aims to discuss reflections on learning from na interdisciplinar experience in a School that has the organizations of the curriculum from bilingual teaching. This is because the referred institutions works the plainning with emphasis on interdisciplinarity in English. Therefore, for this case study, we chose to observe literacy events resulting from the performance of activities in elementary school in Santa Catarina. The analysis of the data generated occurred through the basic of the historical-cultural perspective with assumptions of the interdisciplinarity and the concept of literacy events. Thus, it is conclued that the didatic sequence in question made it possible to develop pedagogical practices that enriched the learning and stimulation in English and expanded the cultural baggage of the students.
Downloads
References
BARBOSA, I. V.; FISTAROL, C. F. S. Drop painting: um caso de interdisciplinaridade no ensino bilíngue. Revista de Letras JUÇARA, Caxias, v. 03, n. 02, p. 224 – 238, dez. 2019.
BARBOSA, I. V.; HEINZLE, M. R. S.. Internacionalização do currículo e os desafios da formação de professores de idiomas. In: ANPED SUL, 13., 2020, Blumenau. Anais [...]. Blumenau: Anped Sul, 2020. v. 11, p. 1-7.
BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1999.
BREWSTER, J. et al. The Primary English Teacher's Guide. Harlow: Penguin English, 110-128, 2002.
CARLE, E., RICE, R.; PEETOOM, A. The Very Hungry Caterpillar. Jefferson City, Mo: Scholastic, 1989.
FISTAROL, C. F. S.; FISCHER, A; WENDERLICH, R. C. C. A Base Nacional Comum Curricular e a formação de professores de língua inglesa: desafios e possibilidades. Revista online de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 23, n. 2, p. 341-355, maio/ago., 2019.
HAMILTON, M. Expanding the new literacy studies: using photographs to explore literacy as social practice. In: BARTON, D.; HAMILTON, M.; IVANIC. R. (Orgs). Situated literacies: reading and writing in context. Londres: Routledge, p. 16-34, 2000.
JAPIASSU, H. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago, 1976.
KLEIMAN, A. Letramento e suas implicações para o ensino de língua materna. Signo, Santa Cruz do Sul, v. 32, n. 53, p. 1-25, dez. 2007.
LIGHTBOWN; N.; SPADA, P. How Languages are Learned. Oxford University Press, Oxford. 1993.
MEGALE, A. H. Bilingüismo e educação bilíngüe – discutindo conceitos. Revista Virtual de Estudos da Linguagem – ReVEL, v. 3, n. 5, ago. 2005.
MEGALE, A. (Org.). Educação Bilíngue no Brasil. São Paulo: Fundação Santillana, 2019.
RAJAGOPALAN, K. Política linguística: do que é e do que se trata, afinal?. In: NICOLAIDES, C; SILVA, K. A; TILIO, R; ROCHA, C. H. (Org.). Política e Políticas Linguísticas. Campinas: Pontes, 2013. p. 19-42.
SCHÖNARDIE, Paulo Alfredo. O Processo Educativo na Perspectiva Histórico-Cultural. Contexto e Educação, ano 29, n. 93, mai./ ago. 2014.
SOARES, M; MACIEL, F. (orgs). Alfabetização. Brasília: MEC/Inep/Comped, 2000.
STREET, B. V.; CASTANHEIRA, M. L. Práticas e eventos de letramento. Glossário Ceale, s. p., 2023. Disponível em: https://www.ceale.fae.ufmg.br/glossarioceale/verbetes/praticas-e-eventos-de-letramento#:~:text=A%20express%C3%A3o%20eventos%20de%20letramento,e%20culturais%20a%20partir%20dos Acesso em: 20 mai. 2023.
THIESEN, J. Currículos da educação básica brasileira: convergências com o discurso educacional global em contextos de internacionalização. RIAEE – Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 14, n. 2, p. 420-436, abr./jun., 2019.
YIN, R. K. Estudo de Caso: Planejamento e Métodos. Porto Alegre: Bookman, 2005.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Caique Fernando da Silva Fistarol, Isabela Vieira Barbosa , Marcia Regina Selpa Heinzle

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.