From epilinguistic activity to metalinguistic activity: a processual approach to Portuguese Language teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30681/2594.9063.2021v5n2id6569

Keywords:

Language, Enunciation, Creativity, Time, Epilinguistic Activity

Abstract

This research approaches, by the means of the Theory of Enunciative and Predicative Operations, the theme of creativity in the process of teaching and learning argumentative essays. The culiolian enunciative model postulates that language is a constitutive activity. To argue in favor of the selected approach, the paper aims to discuss, through one representative example, how traditional tense and time classifications can be challenged. Therefore, the discussion concluded that creativity in essays is more than the apex of the language process, it´s also responsible for leaving traces of the utterer´s epilinguistic activity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Marilia Blundi Onofre, Universidade Federal de São Carlos

    Possui Doutorado em Linguística e Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (2003) e Pós-doutorado pela Universidade Federal de São Paulo. Atualmente é Professor Associado no Departamento de Letras da Universidade Federal de São Carlos, atuando nos cursos de Licenciatura em Letras, Bacharelado em Linguística e Pós-graduação em Linguística. Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Enunciação Linguística e Ensino de língua.

  • Stéfano Grizzo Onofre, Instituto Federal de Mato Grosso

    Doutor em Linguística pelo Programa de Pós-Graduação em Lingüística pela Universidade Federal de São Carlos, com período sanduíche, fomentado pela CAPES, na Université Paris-Est Marne-laVallée - Paris/França no período de setembro de 2014 a setembro de 2015. Mestre em Linguística pela Universidade Federal de São Carlos. Licenciatura em Letras Português/Espanhol pela Universidade Federal de São Carlos. Tem pesquisado os mecanismos de deslocamentos enunciativos temporais em produções textuais de vestibular.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Média e Tecnológica. Parâmetros curriculares nacionais: ensino médio. Brasília: Ministério da Educação, 1999.

CULIOLI, A. Pour une linguistique de l’enónciation: operations et representations. Paris: Ophrys, v.1, 1990.

CULIOLI, A. Pour une linguistique de l’enónciation: formalisation et opérations de repérage. Paris: Ophrys, v.2, 1999a.

CULIOLI, A. Pour une linguistique de l’enónciation: domaine notionnel. Paris: Ophrys, v.3, 1999b.

CULIOLI, A. 2002. Variations sur la linguistique. Paris: Klincksieck.

FRANCHI, C. Linguagem – atividade constitutiva. Revista do Gel, n. especial, pp. 37-74, 2002.

ONOFRE, G. A atividade de linguagem nos deslocamentos enunciativos temporais. Tese de doutorado. São Carlos: Universidade Federal de São Carlos. Acessível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/9219

REZENDE, L. M. Atividade epilinguística e o ensino de língua portuguesa. Revista do GEL, S. J. do Rio Preto, v. 5, n. 1, pp. 95-108, 2008.

Published

2022-10-04

How to Cite

Onofre, M. B., & Onofre, S. G. (2022). From epilinguistic activity to metalinguistic activity: a processual approach to Portuguese Language teaching. Traços De Linguagem - Revista De Estudos Linguísticos, 5(2). https://doi.org/10.30681/2594.9063.2021v5n2id6569