Time and aspect in autobiographical texts: a perspective of teaching the mother tongue in the enunciative bias

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30681/2594.9063.2021v5n2id6589

Keywords:

TOPE, Autobiography, Time, Aspect

Abstract

This article aims to analyze linguistic occurrences present in autobiographical texts that are characterized by presenting the enunciative relationship between the categories of time and aspect, bringing a reflection to the teaching of the genre in question. These categories are taught in the classroom, which are fundamental in the fabric of the autobiography. This work is located in the articulation between linguistics and the teaching of the mother tongue and is based on enunciative reflections, in particular, in the framework of the Theory of Enunciative and Predicative Operations (TOPE) proposed by the French researcher Antoine Culioli who understands the activity of language an incessant “putting in relation”, production and recognition of forms as traces of operations (of representation, referencing and regulation).

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Author Biographies

  • Lidiany Pereira dos Santos, Universidade Federal do Piauí

    Possui Doutorado em Linguística pela Universidade Federal de São Carlos (2020) com a linha de pesquisa Ensino de Língua Materna na perspectiva da enunciativa do teórico francês Antoine Culioli, Mestrado em Letras pela Universidade Federal do Piauí (2013), Especialização em Linguística e Ensino pela Universidade Estadual do Piauí (2009), Graduação em LETRAS-PORTUGUÊS pela Universidade Federal do Piauí (2007), Graduação em Tecnologia em Secretariado Executivo (2004) no antigo CEFET /PI (Atual IFPI /PI). Atualmente é Professora Adjunta, Dedicação Exclusiva (DE) na Universidade Federal do Piauí (UFPI), Campus Teresina, no Departamento de Métodos e Técnicas de Ensino (DMTE). Foi Professora Substituta 20h na Universidade Estadual do Piauí entre 2011 e 2012; trabalhou nessa mesma IES como Professora Formadora II no PARFOR/UESPI com os Cursos de Pedagogia, Letras Português e Letras Espanhol; trabalhou também como Supervisora de Estágio Supervisionado I e II em 2014 e como Coordenadora do Estágio Supervisionado III em 2015 no Curso de Letras Português na modalidade Educação a Distância e ministrou a disciplina Fonética e Fonologia. Foi Professora Substituta 40h na UFPI entre 2014 e 2016 e atuou também como Professora Formadora II no PARFOR/UFPI em janeiro de 2016. Foi Professora de Língua Portuguesa Classe C 20h na Prefeitura Municipal de Teresina. Foi também Coordenadora do Curso de Letras Português no Campus de Picos.

  • Marlene Aparecida Viscardi Mantovani, Universidade Federal de São Carlos

    Possui graduação em PEDAGOGIA pela UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO CARLOS (1985), graduação em LETRAS pela UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA (1999), Mestrado em LÍNGUA PORTUGUESA E LINGÜÍSTICA pela UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA (2002) e Doutorado em LINGUA PORTUGUESA E LINGUÍSTICA pela UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA (2007). Pós-doutorado pela UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO CARLOS.

References

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Published

2022-10-04

How to Cite

Time and aspect in autobiographical texts: a perspective of teaching the mother tongue in the enunciative bias. (2022). Traços De Linguagem - Revista De Estudos Linguísticos, 5(2). https://doi.org/10.30681/2594.9063.2021v5n2id6589

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