CHILDREN'S INFLUENCE ON PARENTS' PURCHASING DECISIONS
DOI:
https://doi.org/10.30681/rbegdr.v4i2.13615Keywords:
Decision making process, Retail, Influence of ChildrenAbstract
Children are constituting a new way to consume services and products, and with that, organizations are increasingly focused on developing marketing strategies. How does a child consumer influence parental purchasing decisions? This research aimed to analyze the influence that the child consumer has on the decision to purchase the family. This research is quantitative and descriptive in nature. The sample consisted of parents of children aged up to 12 years from Porto Velho / RO. The results indicate that children constantly ask their parents to accompany them on their purchases, and they rarely end up giving in to this request.
Downloads
References
BEREY, L. A., POLLAY, R. W. Influence of the child in family decision-making. Journal of Marketing Research, n. 5, p.73-72, 1968.
BLACKWELL, R. D.; MINIARD, P. W.; ENGEL, J. F. Comportamento do consumidor. 9. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2011.
GIGLIO, E. O comportamento do consumidor. 4. ed. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2010.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paul: Atlas, 2008.
HAWKINS, Del I.; MOTHERSBAUGH, David L.; BEST, Roger J. Comportamento do consumidor: construindo a estratégia de marketing. Rio de Janeiro: Elsevier, 2007
HOYER, Wayne D.; MACLNNIS, Deborah J. Comportamento do Consumidor. In.
KARSAKLIAN, E. Comportamento do consumidor. São Paulo: Atlas. 2011.5 ed. São Paulo: Cengage Learning, 2012.
KOTLER, Philip. Administração de marketing: análise, planejamento, implementação e controle. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1998.
KOTLER, Philip. KELLER, Kevin. Administração de Marketing. 14. ed. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2012.
KOTLER, Philip. Marketing para o século XXI: como criar, conquistar e dominar mercados. São Paulo: Futura, 2009.
LAS CASAS, Alexandre Luzzi. Marketing de serviços. 6.ed. – São Paulo: Atlas, 2012.
LE BIGOT, J. Y. The economic influence of young people in France…its philosophical implications. Esomar - children and young people. Viena, p. 67-86, 1980.
LIMEIRA, T. M. V. Comportamento do consumidor brasileiro. São Paulo: Saraiva, 2008.
LINN, S. Crianças do consumo: A infância roubada. Tradução Cristina Tognelli; São Paulo, 2006.
MACIEL, W. R. E., LIMA-FILHO, D. DE O., QUEVEDO-SILVA, F.; SAUER, L. A Influência dos filhos no Processo de Decisão de Compra e Consumo alimentar das Famílias. ReMark - Revista Brasileira De Marketing, v. 17, n. 4, p. 545–560. 2018. Disponível em: https://doi.org/10.5585/remark.v17i4.4141. Acesso: 28 mar. 2025.
MALDONADO, M. T. Comunicação entre pais e filhos: a linguagem do sentir. São Paulo: Saraiva, 2000.
MALHOTRA, N. Pesquisa de marketing: uma orientação aplicada. 3. ed. Porto Alegre: Bookman, 2011.
MCNEAL, J. U.; YEH, C.H. Born to shop. American Demographic, v. 15, n. 6, 1993.
MCNEAL, J. U. Children as consumers of commercial and social products. Marketing health to kids 8 to 12 years of age. Washington, 2000.
MCNEAL, J. U. Kids as costumers: a handbook of marketing to children. New York: Lexington books, 1992.
MOWEN, J. C.; MINOR, M. S. Comportamento do consumidor. São Paulo: Prentice Hall, 2006.
OLIVEIRA, S. L. Tratado de metodologia científica: projetos de pesquisa, TGI, TCC, monografias, dissertações e teses. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2004.
PARENTE, Juracy. Varejo no Brasil: gestão e estratégia. São Paulo: Atlas, 2014.
PEREIRA, Laís Fontenelle. Pequenos Consumidores. Disponível em: https://www.cartacapital.com.br/educacao/carta-fundamental-arquivo/pequenos-consumidores . Acesso em 28 de Maio de 2018.
SCHIFFMAN, Leon G; KANUK, Leslie Lazar. Comportamento do Consumidor. Rio de Janeiro: LTC, 2009.
SIENA, Osmar. Metodologia da Pesquisa Científica: elementos para elaboração e apresentação de trabalhos acadêmicos. Porto Velho: [sn] , 2007.
SILVA, D. B. dos S.; MARCHESINI, F. R. de A.; OLIVEIRA, J. A. F. de; SÁ, L. C. S. de. Fundamentos de marketing. 4. ed. Rio de Janeiro: FGV, 2011.
SOLOMON, Michael R. O Comportamento do Consumidor: comprando, possuindo e sendo. Porto Alegre: Bookman, 2016.
WHITE, Oriana Monarca. Considerações gerais sobre o ato de compra por parte do pré-adolescente. Dissertação de Mestrado. FEA- USP, 1997.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Brasileira de Estudos de Gestão e Desenvolvimento Regional

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Esta revista oferece acesso livre imediato ao seu conteúdo, seguindo o princípio de que disponibilizar de forma gratuita, a produção da comunidade científica ao público, proporciona maior democratização do conhecimento. A política é Acesso Aberto.
Adotamos a licença CC Attribution-NonCommercial 4.0, a qual permite o compartilhamento, uso, citação, adaptação, desde que citada fonte e não alterada a licença inicial. O uso da publicação para fins comerciais não é permitido. Dessa maneira não são cobradas nenhum tipo de taxa na revista.