THE CRUEL PEDAGOGY OF THE VIRUS: the necropolitics that permeates bodies, studies on class, race, gender and intersectionalities in Brazil (2020-2023).

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30681/ecs.v15i1.12585

Keywords:

Reading Project. Intersectionality. Interdisciplinarity. Teaching Sociology. Pandemic.

Abstract

This work presents the development of the interdisciplinary reading project, entitled: The cruel pedagogy of the virus: the necropolitics that permeates bodies, studies on class, race, gender and coronavirus in Brazil (2020-2023). This project began to be carried out in 2021, during social isolation and classes took place in a remote model, for high school students, in an integral technical school in the state education network in the State of Rio Grande do Norte, called Centro de Professional Education – CEEP Professor Djanira Brasilino de Souza. The aim of the project is firstly, to insert a debate on class, race and gender for high school students, through books by Brazilian thinkers, black, women, primarily, who carry out an intersectional dialogue, to provide students with theoretical foundations that allow them to reflect, debate and explain certain social phenomena that are being experienced and that deeply impact their lives. Second, develop interdisciplinary knowledge from the discipline of Sociology, through reading and with different authors who talk about common themes, as well as this knowledge can be used or revised in other subjects in the curriculum, especially in the human sciences.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Larissa Nunes Paiva, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

    Bacharela em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2009); graduada em Direito pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (2012); Especializada em Direito Constitucional - UFRN; Especializada em Residência Judicial pela Escola da Magistratura do Rio Grande do Norte e pela UFRN; Mestra em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2015); e, Licenciatura em Ciências Sociais pela UFRN (2019). Professora de Sociologia no Estado do Rio Grande do Norte. Atualmente cursa o Doutorado em Ciências Sociais na UFRN.

References

DAVIS, Angela. Mulheres, cultura e política. São Paulo: Boitempo, 2017.

DAVIS, Mike. A crise do coronavírus é um monstro alimentado pelo capitalismo. In: DAVIS,Mike, et al: Coronavírus e a luta de classes. Terra sem Amos: Brasil, 2020. 48p. p. 5-12.

HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Tradução: Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: Editora Martins Fontes. 2017. 283p.

MBEMBE, Achille. Necropolítica: Biopoder, soberania, estado de exceção, política da morte. Tradução de Renata Santini. São Paulo: N-1 edições, 2018.

QUIJANO, Anibal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: QUIJANO, Anibal. A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais, perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005. p. 117-142.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A Cruel pedagogia do Vírus. Coimbra: Edições Almedina, S.A., 2020.

Published

2025-03-03

How to Cite

Nunes Paiva, L. (2025). THE CRUEL PEDAGOGY OF THE VIRUS: the necropolitics that permeates bodies, studies on class, race, gender and intersectionalities in Brazil (2020-2023). Revista Educação, Cultura E Sociedade, 15(1), 205-216. https://doi.org/10.30681/ecs.v15i1.12585