THE CRUEL PEDAGOGY OF THE VIRUS: the necropolitics that permeates bodies, studies on class, race, gender and intersectionalities in Brazil (2020-2023).
DOI:
https://doi.org/10.30681/ecs.v15i1.12585Keywords:
Reading Project. Intersectionality. Interdisciplinarity. Teaching Sociology. Pandemic.Abstract
This work presents the development of the interdisciplinary reading project, entitled: The cruel pedagogy of the virus: the necropolitics that permeates bodies, studies on class, race, gender and coronavirus in Brazil (2020-2023). This project began to be carried out in 2021, during social isolation and classes took place in a remote model, for high school students, in an integral technical school in the state education network in the State of Rio Grande do Norte, called Centro de Professional Education – CEEP Professor Djanira Brasilino de Souza. The aim of the project is firstly, to insert a debate on class, race and gender for high school students, through books by Brazilian thinkers, black, women, primarily, who carry out an intersectional dialogue, to provide students with theoretical foundations that allow them to reflect, debate and explain certain social phenomena that are being experienced and that deeply impact their lives. Second, develop interdisciplinary knowledge from the discipline of Sociology, through reading and with different authors who talk about common themes, as well as this knowledge can be used or revised in other subjects in the curriculum, especially in the human sciences.
Downloads
References
DAVIS, Angela. Mulheres, cultura e política. São Paulo: Boitempo, 2017.
DAVIS, Mike. A crise do coronavírus é um monstro alimentado pelo capitalismo. In: DAVIS,Mike, et al: Coronavírus e a luta de classes. Terra sem Amos: Brasil, 2020. 48p. p. 5-12.
HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Tradução: Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: Editora Martins Fontes. 2017. 283p.
MBEMBE, Achille. Necropolítica: Biopoder, soberania, estado de exceção, política da morte. Tradução de Renata Santini. São Paulo: N-1 edições, 2018.
QUIJANO, Anibal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: QUIJANO, Anibal. A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais, perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005. p. 117-142.
SANTOS, Boaventura de Sousa. A Cruel pedagogia do Vírus. Coimbra: Edições Almedina, S.A., 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Educação, Cultura e Sociedade

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
A Revista Educação, Cultura e Sociedade – RECS utiliza o Padrão de Licença Creative Commons na modalidade Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0).
Deste modo, você é livre para:
Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer meio ou formato;
Adaptar — remixar, transformar e construir sobre o material.
Nos seguintes termos:
Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, fornecer um link para a licença e indicar se as alterações foram feitas. Você pode fazê-lo de qualquer maneira razoável, mas não de qualquer forma que sugira que o licenciante endossa você ou seu uso.
Não Comercial — Você não pode usar o material para fins comerciais.
ShareAlike — Se você remixar, transformar ou construir sobre o material, você deve distribuir suas contribuições sob a mesma licença que o original.