The meanings of inclusion in the body textualization in the Atypical series
DOI:
https://doi.org/10.30681/2594.9063.2023v7n2id12005Keywords:
Subject with disability, inclusion/exclusion, autism, Discourse analysisAbstract
In this article, we reflect on the meanings of inclusion of the subject with Autism Spectrum Disorder (ASD) in the first two seasons of the series Atypical, produced by Netflix. We analyze the body of the autistic subject represented by the character Sam Gardner as a place of discursivity with the objective of thinking, the body, as a place of enunciation in other symbolic materialities: random movements, body expressions and disorganized writings. We are guided by the theoretical devices of Discourse Analysis to understand the confrontation between the symbolic and the political, in the functioning of the materiality of language with history as a determining factor of inclusion/exclusion in capitalist society.
Downloads
References
ALTHUSSER, Louis. Aparelhos Ideológicos de Estado. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1992.
COSTA, G. C. Discursividade de Inclusão e a Manutenção da exclusão. In.: FERREIRA, E. L. ORLANDI, E. P. (orgs.) Discursos sobre a inclusão. Niterói: Intertexto, 2014.
LAGAZZI, S. M. Paráfrases da Imagem e Cenas Prototípicas: em torno da memória e do equívoco. In: Giovanna Flores; Nádia Neckel; Solange Gallo. (Org.). Análise de Discurso em Rede: Cultura e Mídia. Campinas: Pontes, 2015, p. 177-189.
Apresentação no III SEAD – Seminário de Estudos em Análise do Discurso, UFRGS, Porto Alegre, 2007. In: INDURSKY, F.; FERREIRA, M. C. L.; MITTMANN, S. (orgs.). O discurso na contemporaneidade. Materialidades e fronteiras. São Carlos: Claraluz, 2009, p. 67-78.
MARTINS E SILVA, V. Gesto de espacialização: um modo de formular sentidos. In:DI RENZO, A. e MOTTA, A. L. A. (orgs.) Linguagem, história & memória: discurso em movimento. Campinas, SP: Unicamp, Pontes Editores, 2011.
LEAL, M. R.; LEAL, D. R. Políticas públicas para pessoas com transtorno do espectro autista no estado do Piauí. In: ARAÚJO, R. D.; LEAL, D. R.; MARQUES, M. A. N. (orgs.) Temas em educação: processos educativos em contextos contemporâneos. Parnaíba: Acadêmica Editorial, 2023, p.10-21.
ORLANDI, E. P. Análise de Discurso. In: ORLANDI, E. P.; LAGAZZI-RODRIGUES, S. (orgs). Introdução às ciências da linguagem: Discurso e textualidade. 3. ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2017, p. 13-35.
ORLANDI, E. P. Linguagem e educação social: a relação sujeito, indivíduo e pessoa. RUA, Campinas, SP, v. 21, n. 2, 2015, p. 187–206. DOI: Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rua/article. Acesso em: 9 mai. 2022.
ORLANDI, Ser diferente é ser diferente: a quem interessam as minorias? In: ORLANDI, E. P. (org.). Linguagem, sociedade, políticas. Pouso Alegre: Univás, Campinas, SP: RG Editores, 2014, p. 29-38.
ORLANDI, E. P. Discurso em Análise: Sujeito, Sentido, Ideologia. Campinas, SP, Pontes, 2012.
PÊCHEUX, M. O discurso: estrutura ou acontecimento. 7. ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2015.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ediney Nunes de Oliveira, Rosemeire Igreja Galvão, Sergilaine Fátima de Miranda Cebalho, Joelma Aparecida Bressanin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.