A INFLUÊNCIA DOS GESTOS PARA A AQUISIÇÃO DE INGLÊS COMO L2

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.30681/rln.v16i46.11322

Palabras clave:

aquisição de segunda língua, bilinguismo, multimodalidade, gestos

Resumen

Na perspectiva multimodal, os gestos constituem parte integral da linguagem e operam em conjunto com a vocalização nas interações, formando uma única matriz linguística (MCNEILL, 1985). Este trabalho de cunho bibliográfico objetiva descrever o papel e a incidência dos diferentes tipos de gestos para o processo de aquisição da língua inglesa como L2 por crianças brasileiras em contexto bilíngue, tomando como base resultados obtidos por Peixoto (2020), dos quais se observou maior presença dos gestos dêiticos tanto na L1 quanto na L2, e estes se mostram facilitadores da fala.

Descargas

Los datos de descarga aún no están disponibles.

Biografía del autor/a

  • Lucas Possatti, UFPB

    Mestre e doutorando em Linguística (UFPB).

  • Débora Morais Barbosa da Silva, UFPB

    I am a Master's student in Linguistics, focused on Bilingualism and Language Disorders. English teacher for almost 10 years and specialized in English as a foreign language by SGIC (Vancouver-CA). I have a postgraduate degree in Institutional Psychopedagogy with a focus on autism.

Referencias

BLOOMFIELD, L. Language. New York: Holt, 1933.

BROSELOW, E.; CHEN, S.; WANG, C. The emergence of the unmarked in Second Language Phonology. Studies in Second Language Acquisition. n. 20, p. 261-280, 1998.

BRUNER, J. From communication to language: a psychological perspective. Cognition, v.3, n.3, p.255-287, 1975.

______. Childs Talk: Learning to use language. New York: Norton, 1983.

CAVALCANTE, M. C. B. Perspectiva multimodal da aquisição da linguagem. In: MOTA, M. B.; Name C. (Orgs.). Interface linguagem e cognição: contribuições da Psicolinguística. 1a Ed. Florianópolis: Tubarão: Copiart, p.67-88, 2019.

COSTA FILHO, J. M. S. DA; CAVALCANTE, M. C. B. Atenção conjunta virtual e a construção da ação colaborativa. Letrônica, v. 10, n. 2, jul-dez 2017, p. 513-525.

DE RUITER, J.P. The production of gesture and speech. In D. McNeill (Ed.), Language and gesture: Window into thought and action. Cambridge: Cambridge University Press, p. 284-311, 2000.

DIAMOND, J. The benefits of multilingualism. Science 330, p.332-333, 2010.

FONTE, R. F. L.; CAVALCANTE, M. C. B. Abordagem multimodal da linguagem: Contribuições à Clínica Fonoaudiológica. In: MONTENEGRO, A. C. A.; BARROS, I. R.; AZEVEDO, N. P. S. G. (Orgs.). Fonoaudiologia e linguística. Teoria e Prática. 1 ed. Appris Editora, PR, 2016.

FONTE, R. F. L. da; SILVA, P. M. S. da.; NÓBREGA,P.V.Ávila ; CAVALCANTE, . M. C. B. Estudos em Aquisição da Linguagem e Multimodalidade no Nordeste brasileiro (Studies in Language Acquisition and Multimodality in Northeast Brazil). Estudos da Língua(gem), [S. l.], v. 20, n. 1, p. 195-218, 2022. DOI: 10.22481/el.v20i1.12076. Disponível em: <https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/12076>. Acesso em: 19 jun. 2023.

FORTES, L. A Língua Inglesa no Acontecimento do ‘Ensino Bilíngue’: Memória, Currículo e Políticas de Línguas. Seminário de Análise do Discurso (VI SEAD), UFRS, RS, 2013. Disponível em: <http://analisedodiscurso.ufrgs.br/anaisdosead/6SEAD/SIMPOSIOS/ALinguaInglesaN oAcontecimento.pdf> Acesso em: 28 jan 2022.

GLUHAREVA, D.; PRIETO, P. Training with Rhythmic Beat Gestures Benefits L2 Pronunciation in Discourse-Demanding Situations. Language Teaching Research, 2017. Disponível em: <https://doi.org/10.1177/1362168816651463> Acesso em: 28 jan 2022.

GOLDIN-MEADOW, S.; ALIBALI, M. W. Gesture’s Role in Speaking, Learning, and Creating Language. National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, USA, 2013. Disponível em: <https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3642279/> Acesso em: 22 jan 2022.

GOODWIN, C. Action and embodiment within situated human interaction. Journal of Pragmatics, 32, p.1489–1522, 2000.

GULLBERG, M. Gesture as a Communication Strategy in Second Language Discourse: A Study of Learners of French and Swedish. In Travaux de l'Institut de Linguistique de Lund, 1998. Disponível em: <https://lup.lub.lu.se/search/publication/18684> Acesso em: 28 jan 2022.

______. Gestures and second language acquisition. In P. Robinson, & N. C. Ellis (Eds.), Handbook of cognitive linguistics and second language acquisition. New York: Routledge, p. 276-305, 2008.

______. Gestures and the development of semantic representations in first and second language acquisition. Acquisition et interaction en langue étrangère, 2009. Disponível em: <http://journals.openedition.org/aile/4514> Acesso em: 28 jan 2022.

KENDON, A. The Study of Gesture: some remarks on its history. Recherches sémiotiques/ semiotic inquiry 2, p.45-62, 1982.

______. How gestures can become like words. Crosscultural Perspectives in Nonverbal Communication. p.131–141, jan 1988.

______. Language and Gesture: Unity or Duality? In: McNeill (ed.) Language and Gesture. Cambridge University Press. UK, 2000.

______. Gesture: Visible action as utterance. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.

______. Gesture First or Speech First in Language Origins?. Deaf around the World: The Impact of Language. 2011.

KITA, S.; ÖZYUREK, A. What does cross-linguistic variation in semantic coordination of speech and gesture reveal?: Evidence for an interface representation of spatial thinking and speaking. Journal of Memory and Language, 48(1), p.16-32, 2003.

KRASHEN, S. D. Second Language Acquisition and Second Language Learning. Pergamon Press Inc., Oxford. 1981. Disponível em: <http://www.sdkrashen.com/content/books/sl_acquisition_and_learning.pdf> Acesso em: 28 jan 2022.

______. Principles and Practice in Second Language Acquisition. 1982. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/242431410_Principles_and_Practice_in_Second_Language_Acquisition> Acesso em: 28 jan 2022.

______. The Din in the Head, Input, and the Language Acquisition Device. 1983. Disponível em: <https://web.pdx.edu/~fischerw/~fischer/courses/advanced/methods_docs/pdf_doc/wbf_collection/0601-0650/0646_FLA83_Krashen_D.PDF> Acesso em: 28 jan 2022.

KRESS, G. Multimodality: A social semiotic approach to contemporary communication. London: Routledge, 2010.

LEVELT, W. J. M., ROELOFS, A., & MEYER; A. S. A theory of lexical access in speech production. Behavioral and Brain Sciences, 22(1), p.1-37(75), 1999.

McCAFFERTY, S.; AHMED, M. K. The Appropriation of Gestures of the Abstract by L2 Learners. In: LANTOLF, J. P. (ed.) Sociocultural Theory and Second Language Learning, Oxford University Press, UK, 2000.

McCAFFERTY, S. G.; STAM, G. Gesture studies and second language acquisition: A review. In: McCAFFERTY, S. G.; STAM, G. Gesture: second language acquisition and classroom research, Routledge Taylor and Francis Group, EUA, 2008.

MCNEILL, D. So you think gestures are nonverbal?. Psychological Review. v. 92(3) 350371. Julho, 1985.

______. Hand and Mind: What Gestures Reveal About Thought. Chicago: University of Chicago Press, 1992.

______. Speech and gesture integration. In J. Iverson e S. Goldin-Meadow (Eds.). The nature and functions of gesture in children’s communication. S.F.: Josey-Bass Publishers, p.11-28, 1998.

______. Gesture and thought. Chicago: University of Chicago Press, 2005.

______. Gesture: A Psycholinguistic Approach. In: BROWN, Keith (ed.) The Encyclopedia of Language and Linguistics, 2ª ed. Elsevier, Science. Amsterdam; Boston, 2006.

MCNEILL, D.; DUNCAN, S. D. Gestures and Growth Points in Language Disorders. In: Guendouzi, J.; Loncke, F.; Williams, M. J. (ed.) The Handbook of Psycholinguistic and Cognitive Processes: Perspectives in Communication Disorders.1st Edition, Psychology Press, Taylor and Francis Group, USA, 2011.

MEGALE, Antonieta Heyden. Educação bilíngue de línguas de prestígio no Brasil: Uma análise dos documentos oficiais. The Especialist, São Paulo, v. 39, n. 2, 2018. DOI: https://doi.org/10.23925/2318-7115.2018v39i2a4 Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/esp/article/view/38653/27431 . Acesso em: 21 fev. 2023.

OLIVEIRA, G. M. Brasileiro fala português: monolinguismo e preconceito linguístico. Revista Linguasagem, n. 11, s.p., 2009.

PATER, J. Minimal violation and phonological development. Language Acquisition, v. 6, p.201-253, 1997.

PEIXOTO, S. F. Gestos na aquisição da língua inglesa em contexto bilíngue: uma perspectiva multimodal. Dissertação de Mestrado. Recife: UCP, 2020.

PREUSS, O. P.; ÁLVARES, M. R. Bilinguismo e políticas linguísticas no Brasil: da ilusão monolíngue à realidade plurilíngue. Acta Scientiarum. Language and Culture, vol. 36, núm. 4, out-dez, p.403-414, Universidade Estadual de Maringá, Brasil, 2014. Disponível em: <https://doi.org/10.4025/actascilangcult.v36i4.23169> Acesso em: 28 jan 2022.

SOUZA, S. A. F. O movimento de sentidos sobre as línguas estrangeiras no Brasil: discurso, história e educação. Campinas: OEL/Unicamp. Tese de Doutorado. 2005.

SOUZA, S. M. F.; BORGES, C. G.; SILVA, J. G.; RABELO, P. B. Estrangeirismos: Vestígios de poder da língua inglesa. Revista Eletrônica Saberes Múltiplos. v. 1, n. 2, 2015. Disponível em: <https://unig.br/wp-content/uploads/Revista-Saberes-Multiplos-volume-2.pdf> Acesso em: 28 jan 2022.

SPINASSÉ, K. P. Os conceitos de Língua Materna, Segunda Língua e Língua Estrangeira e os falantes de línguas alóctones minoritárias no Sul do Brasil. Revista Contingentia, vol. 1, 2006. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/contingentia/article/view/3837/2144> Acesso em: 07 jan. 2022.

STAM, G. Thinking for speaking about motion: L1 and L2 speech and gesture. International Review of Applied Linguistics in Language Teaching, 2006. Disponível em: <https://doi.org/10.1515/IRAL.2006.006> Acesso: 28 jan 2022.

______. Second language acquisition from a McNeillian perspective. Research Gate, 2007. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/41108588> Acesso em: 28 jan 2022.

TELLIER, M. How do teacher’s gestures help young children in second language acquisition?. International Society of Gesture Studies, ISGS, Lyon, France, Jun 2005.

______. The Effect of Gestures on Second Language Memorisation by Young Children. Gesture, vol 8, 2008. Disponível em: <https://www.jbe-platform.com/content/journals/10.1075/gest.8.2.06tel> Acesso em: 28 jan 2022.

TOMASELLO, M. Joint attention as social cognition. In: MOORE, C.; DUNHAM, P. J. (Eds.). Joint attention: Its origin and role in development. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 1995.

______. Origens culturais da aquisição do conhecimento humano. Trad. Claudia Berliner. São Paulo: Martins Fontes, 330 p, 2003.

VAN MAASTRICHT, L. J.; HOETJES, M. W.; HEIJDEN, L. Multimodal Training Facilitates L2 Phoneme Acquisition: An Acoustic Analysis of Dutch Learners’ Segment Production in Spanish. Journal of Second Language Pronunciation, DSpace/Manakin Repository, 2019. Disponível em: Acesso em: 28 jan 2022.

WU, Y. C., COULSON, S. Meaningful gestures: Electrophysiological indices of iconic gesture comprehension. Psychophysiology, 42(6), p.654-667, 2005.

Publicado

2023-10-16

Cómo citar

Possatti, L., & Morais Barbosa da Silva, D. (2023). A INFLUÊNCIA DOS GESTOS PARA A AQUISIÇÃO DE INGLÊS COMO L2. Revista De Letras Norte@mentos, 16(46). https://doi.org/10.30681/rln.v16i46.11322