PRINCÍPIO EDUCATIVO EM GRAMSCI

Reflexões sobre o ser humano, trabalho e educação

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30681/politi(k)con.v4i2.10675

Keywords:

Gramsci, Trabalho, Educação

Abstract

Este artigo reflete, conforme proposto por Antônio Gramsci, acerca do trabalho como o princípio educativo que se desenvolve na escola. Privilegia-se o diálogo com a pesquisa de Manacorda (2019) para sustentar a reflexão, principalmente ao ressaltar, de uma forma mais específica, sobre a relação dessas atividades eminentemente humanas. A metodologia é qualitativa e se utiliza da revisão bibliográfica para atender ao objetivo proposto. Dessa forma, o trabalho se perfaz em um princípio educativo pois sua existência é inexorável ao desenvolvimento do ser, da relação dos homens entre si (tipos de sociedades, as leis, a política, o governo, o Estado), bem como da relação dos homens com a natureza (ciências e as técnicas). Por fim, é o princípio apresentado por Gramsci como estrutura para a escola unitária.

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Author Biographies

Douglas Vinícius de Paula Arruda, IFMT - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso

I graduated in Mathematics at the University Center of Várzea Grande (2007) and have a post-graduate degree in "Interdisciplinarity at school". I worked as a math teacher at Escola Estadual Prof.ª Maria Helena de Araújo Bastos from 2011 to 2015. I have been the principal of the same school since 2016 until the present moment. I have experience in the area of Education, with emphasis on Urban Peripheries. Within this same school unit I work directly with projects, courses and lectures aimed at enriching opportunities for students, awakening critical sense and improvement of logical thinking.

José Vinicius da Costa Filho, IFMT - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso

Professor of Basic, Technical and Technological Education at the Federal Institute of Mato Grosso (IFMT). PhD in Political Science from the Federal University of Pernambuco (2019), Master in Political Science from the Federal University of Pernambuco (2013), Specialist in Public Management from the Cuiabano Institute of Education (2009), Degree in Law from the Federal University of Mato Grosso (2009), Degree in Pedagogy in Professional and Technological Education from IFMT (2021). Coordinator and Professor of the Professional Master's Degree Program in Professional Education (ProfEPT). Member of the Research Group on Professional Education (GPEP) and of PRAETOR - Study Group on Judiciary, Politics and Society. She has experience in Education, Law, Political Science and Public Management.

Geison Jader Mello, IFMT - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso

He has a Bachelor's Degree in Natural Sciences and Mathematics - Physics (2008), Master's Degree (2010) and PhD (2013) both from the Postgraduate Program Environmental Physics (PGFA), Federal University of Mato Grosso (UFMT), in the area of Concentration Analysis and Modeling of the Biosphere-Atmosphere Interaction. He is currently a Physics teacher at the Cuiabá "Octayde" Campus of the Federal Institute of Mato Grosso (CBA IFMT). He works in the levels of Integrated High School, Subsequent Technical, Higher Education and Post-Graduation. Permanent Professor of the Graduate Program in Teaching - Academic Master's Degree (PPGEn IFMT) and Permanent Professor of the Graduate Program in Vocational and Technological Education - Professional Master's Degree (ProfEPT IFMT), develops research in the areas of Science and Mathematics Teaching, Active Methodologies, STEAM Approach (Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics) and Vocational and Technological Education.

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Published

2023-02-28

How to Cite

de Paula Arruda, D. V., da Costa Filho, J. V., & Jader Mello, G. (2023). PRINCÍPIO EDUCATIVO EM GRAMSCI: Reflexões sobre o ser humano, trabalho e educação. Revista De Ciência Política, Direito E Politicas Públicas - POLITI(K)CON, 4(4), 78–86. https://doi.org/10.30681/politi(k)con.v4i2.10675

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