An enunciative analysis of over: reflections for teaching grammar

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30681/traos.v9i2.12244

Keywords:

English language, over, teaching, notional domain

Abstract

This work is part of the theoretical framework called the Theory of Predicative and Enunciative Operations (TOPE) by Antoine Culioli (1990). We propose to use the Culiolian concept of Notion to present an alternative to what we identify as an excessively “instrumental” approach to teaching foreign languages, present, above all, in traditional teaching. To this end, we analyze ten occurrences of the English mark over, which represents a didactic challenge due to its enormous polysemy. At the end of this study, we hope to demonstrate how enunciation can contribute to teaching grammar.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • João Daniel Passarelli França, Academia da Força Aérea

    Doutor em linguística pela Universidade Federal de São Carlos. Possui graduação em letras pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Aracatuba (1992) e mestrado em Linguística pela Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara (2007). É professor adjunto na Academia da Força Aérea desde 1996, ministrando Língua Inglesa e Inglês de Aviação no Curso de Formação de Oficiais. Participa como estudante no grupo de pesquisa LEnTe - Laboratório de Estudos Enunciativos do Texto, da Universidade Federal de São Carlos.

  • Daniel Mateus O'Connell, Academia da Força Aérea

    Doutor em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Mestre em Linguística Aplicada pela Universidade Federal de Uberlândia e graduado em Letras pela mesma instituição. Professor Associado de Língua Inglesa na Academia da Força Aérea (AFA). Contato

References

BENVENISTE, É. Problemas de Linguística Geral I e II. Campinas: Pontes, 1989.

BRITISH NATIONAL CORPUS CONSORTIUM. BRITISH national corpus: World edition. Oxford: Humanities Unit of Oxford University, 2000.

CULIOLI, A. Pour une linguistique de l’énonciation. Paris: Ophrys, 1990.

CULIOLI, A. Pour une linguistique de l’énonciation: formalisation et

opérations de repérage. Paris: Ophrys, 1999a. v.2.

CULIOLI, A. Pour une linguistique de l’énonciation: domaine notionnel.Tome 3. Paris: Ophrys, 1999b.

CULIOLI, A. Pour une linguistique de l’enonciation: operations et

représentations. Paris: Ophrys, 2000.

FRANCKEL, Jean–Jacques; PAILLARD, Denis. Da cor das preposições em seus empregos funcionais. In: ROMERO, Márcia; BIASOTTO–HOLMO, Milenne (Org.). Linguagem e enunciação: representação, referenciação e regulação. São Paulo: Contexto, 2011.

LATHAM-KOENIG, C.; OXENDEN, C. American English File. Coleção. 2nd edition. Practice. Oxford: Oxford University Press, 2014.

OVER. In: LONGMAN Dictionary of Language and Culture, p 962. Pearson. 1998.

OVER. In: OXFORD Learner’s Dictionaries online. Disponível em: <https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/us/definition/english/over_1?q=over>. Acesso em 18/01/2024.

PASSARELLI, J. D. F.; ONOFRE, M. B. Diálogos entre a enunciação e o estudo de língua estrangeira. Estudos Linguísticos, São Paulo, v. 50, n. 1, p. 337-356, abr. 2021. Disponível em: <https://revistas.gel.org.br/estudos-linguisticos/issue/view/71/85>. Acesso em 18/12/2023.

REZENDE, L. M. Atividade epilinguística e o ensino de língua portuguesa. Revista do GEL, São Paulo, v. 5, n. 1, p. 95-108, 2008. Disponível em: <https://revistas.gel.org.br/rg/issue/view/12>. Acesso em 25/04/2017.

RICHARDS, J. C.; HULL, J.; PROCTOR, S. Interchange. Coleção. 5th edition. Cambridge: Cambridge University Press, 2017.

Published

2025-09-04

How to Cite

Passarelli França, J. D., & O'Connell, D. M. (2025). An enunciative analysis of over: reflections for teaching grammar. Traços De Linguagem - Revista De Estudos Linguísticos, 9(2). https://doi.org/10.30681/traos.v9i2.12244