Graduate institutional self-evaluation: reading ‘in-between the lines’
DOI:
https://doi.org/10.30681/21787476.2023.E392315Keywords:
Self-evaluation, graduate level, research methodology, innovation, experiential mindset, Capes BrAbstract
This article outlines the qualitative and quantitative methodology of an ongoing research project. The methodology incorporates elements of evaluation research, with all researchers being part of the object under investigation. The research aim was to confirm the Capes Self-evaluation indicators and to interpret the implicit intentions and volitional actions towards innovation, experiential mindset, and strategic planning. The search focused Education, Collective Health and Teaching graduate programs reports. The article describes the methodology of this search, details its phases and the trails followed. The categories were found ‘in between the lines’ of the self-assessment reports (n=392) from the large-scale Capes 2017-2020 evaluative exercise. Evidences of the categories were identified and the methodology has proven effective for exploring publicly available data and capturing the subjective impacts of the evaluative exercise.
Downloads
References
BRASIL. (2021). Portaria nº 122, de 5 de agosto de 2021 (Consolida os parâmetros e os procedimentos gerais da Avaliação Quadrienal de Permanência da pós-graduação stricto sensu no Brasil). Brasília: Diário Oficial da União, Nº 149, segunda-feira, 9 de agosto.
CANALS, L., BURKLE, M., & NØRGÅRD, R. T. (2018). Universities of the future: Several perspectives on the future of higher education. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 15(46).
CAPES. (2018). Cursos Avaliados e Reconhecidos Retrieved 10 October 2022, from https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/programa/quantitativos/quantitativoRegiao.jsf
CAPES. (2019). Documento de Área. Área 38: Educação: MEC, CAPES, DAVES.
CAPES. (2022). Plataforma Sucupira, from https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/index.jsf
CAPES. (2023). Relatórios técnicos e grupos de trabalho, from https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/avaliacao/relatorios-tecnicos-e-grupos-de-trabalho
COOK, T. D., & REICHARDT, C. S. (1995). Métodos cualitativos y cuantitativos em investigación evaluativa (2ª ed.). Madrid: Morata.
Cury, J. (2010). The debate on research and evaluation in postgraduate studies in education. Revista Brasileira de Educação, 15(43), 162-165.
FALJONI-ALARIO, A., SILVA JUNIOR, C. F., BRITO, E. P. Z., GONTIJO, J. A. R., ROMERO, M. A., SANTOS, P. J. P., &CANUTO, S. R. A. (2018). Avaliação da pós-graduação: Considerações do CTC-ES. Brasília: 176ª reu- nião do CTC-ES.
GOLLWITZER, P. M. (1990). Action Phases & Mindsets The Handbook of Motivation & Cognition: Foun- dations of Social Behaviour (Vol. 2, pp. 53-92). New York: Guilford.
KELLS,, H. R. (1995). Self-study processes: A guide to self-evaluation in Higher Education (4 ed.). Greenwood: Oryx Press.
KIRSCHNER, P. A., SWELLER, J., KIRSCHNER, F., & ZAMBRANO R, J. (2018). From cognitive load theory to col- laborative cognitive load theory. International Journal of Computer-Supported Collaborative Learn- ing, 13(2), 213-233.
LEITE, D. (2022). Qualidade e avaliação: Posibilidades do contraditório em uma visão Latino-americana. Revista Educación Superior y Sociedad (ESS), 34(1).
Leite, D., & Pinho, I. (2017). Evaluating Collaboration Networks in Higher Education Research: Drivers of Excellence. New York: Springer International Publishing - Palgrave Macmillan.
LEITE, D., Pinho, I., Caregnato, C. E., & Miorando, B. S. (2018). Methodological Tracks to Study Re- search Collaboration Networks in Higher Education. In J. Huisman & M. Tight (Eds.), Theory and Method in Higher Education Research (Vol. 4, pp. 125-143). United Kingdom: Emerald.
LEITE, D., Verhine, R., Dantas, L. M. V., & Bertolin, J. C. G. (2020). A autoavaliação na Pós-Graduação (PG) como componente do processo avaliativo CAPES. [Self-evaluation of graduate programs as acomponent of the CAPES evaluation process]. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Supe- rior (Campinas), 25(2), 339-35
MELNIK, D., & KONTOWSKI, D. (2020). Experimentation in higher educa- tion must become the norm Retrieved 27 June 2020, from https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20200624152437652
NASSI-CALÒ, L. (2022). A avaliação da pesquisa deve ir além de comparar métricas de impacto. (19 Agosto). Scielo em Perspetiva, from https://blog.scielo.org/blog/2022/08/19/a-avaliacao-da-pes- quisa-deve-ir-alem-de-comparar-metricas-de-impacto/
PASQUALI, R., & CARVALHO, M. J. S. As inovações pedagógicas nos cursos de licenciatura em Ciên- cias Naturais e Matemática a distância dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia no BRASIL. Revista Humanidades e Inovação, 8(50), 2021, p.132-156.
RUTHMAN, L. (1977). Evaluation Research Methods: A Basic Guide. Michigan: SAGE.
SANTOS, B. d. S. (1989). Introdução a uma ciência pós-moderna. Rio de Janeiro: Graal.
SERRAT, O. (2017). The Critical Incident Technique. In O. Serrat (Ed.), Knowledge Solutions: Tools, Methods, and Approaches to Drive Organizational Performance (pp. 1077-1083). Singapore: Sprin- ger Singapore.
SILVA, M. R. d. S., Luft, M. C. M. S., & OLAVe, M. E. L. (2022). Política de Autoavaliação e Perspectivas para Aprendizagem e Inovação Organizacional nos PPGs em Administração do Nordeste brasileiro. XLVI Encontro da ANPAD - EnANPAD 2022 (21-23 de set), online,
SOUZA, D. N., Costa, A. P., & Souza, F. N. (2016). Investigação Qualitativa: Inovação, Dilemas e Desafios (Vol. 3). Oliveira de Azeméis, Aveiro: Ludomedia.
SOUZA, F. N. (2010). Internet: florestas de dados ainda por explorar. Internet Latent Corpus Journal, 1(1), 2-4.
SPRINGER, J. (2023). The Value of an Experimental Mindset, from https://www.conduo.us/blog/experimental-mindset
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Denise Balarine Cavalheiro Leite, Isabel Gomes de Pinho, Mara Regina Lemes de Sordi; Bernardo Sfredo Miorando

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Licença CC-BY-NC
"Revista da Faculdade de Educação adota a licença Creative Commons BY-NC do tipo "Atribuição Não Comercial". Essa licença permite, exceto onde está identificado, que o usuário final remixe, adapte e crie a partir do seu trabalho para fins não comerciais, sob a condição de atribuir o devido crédito e da forma especificada pelo autor ou licenciante".