THE USE OF NEW TECHNOLOGIES IN EDUCATION, INCORPORATED TO FIELD WORKS IN GEOGRAPHICAL STUDIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30681/21787476.2021.36.123137

Keywords:

Education, Technologies, Geographical Knowledge, Fieldwork

Abstract

The present study has prepared a critical analysis of the use of the associated technological resources and applied to education in the 21st century, which in turn ends up becoming an educational paradigm that encompasses the creation, discovery and awareness of institutions and teachers in general, about a resource-rich learning environment, whether in or outside the school environment, in this case through fieldwork techniques, which can be used widely by teachers of geography in all spheres of education, from elementary to higher education, with a perspective of associating theory and practice, however what is observed is that these works are sometimes carried out in a planned way, transforming them into recreational activities without scientific purposes, such as tours and finishing, out of the mold of a good research work, in which students can be the protagonists of knowledge, the process of perception and analysis of the phenomena that surround them. Therefore, we can give the student the opportunity to base his knowledge, according to his socio-spatial and cultural reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Rodrigo Batista de Oliveira, Professor convidado da Unicesumar no curso de Geografia e Professor efetivo do colégio SESI Maringá.

    Possui graduação em Geografia (Licenciatura) pela Universidade Estadual de Maringá (2007), graduação em Geografia (Bacharelado) pela Universidade Estadual de Maringá (2008) mestrado em Geografia pela Universidade Estadual de Maringá (2012). Especialista em Meio Ambiente e Recursos Hídricos e Pós-Graduado em Docência no Ensino Superior: Tecnologias Educacionais e Inovação. Atualmente é professor do Colégio SESI-Maringá. Tem experiência na área de Geografia, ensino superior (EAD Professor Formador), com ênfase em Análise Ambiental, atuando principalmente nos seguintes temas: bacias hidrográficas, dinâmica ambiental, geografia, perfil geoambiental; trabalhos de campo; aprendizagem e educação ambiental. Graduando do curso de Direito da Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUC-PR). 

References

BETRAND, G. Paysage et geographie physique globale. Esquisse méthodologique. Revue Geógraphique des Pyrénées et du Sud-Ouest. França, v. 39, n. 3, p. 249-272, 1968.

CYSNEIROS, P. C. Novas tecnologias na sala de aula: Melhoria do ensino ou inovação conservadora? Revista Informática Educativa. v. 12. n. 1. p. 11-24. Colômbia. 1999. Disponível em: <http://www.pucrs.br/famat/viali/doutorado/ptic/textos/articles-106213_archivo.pdf>. Acesso: 01 jun. 2020.

JUNIOR, M. A. O; SILVA A. L. Novas tecnologias na sala de aula. Revista ECCOM. v. 1, n. 1, 1999. jan./jun. Lorena. 2010. Disponível em: <http://publicacoes.fatea.br/index.php/eccom/article/viewFile/243/202>. Acesso em: 15 set. 2019.

MORÁN, J. Mudando a educação com metodologias ativas. Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. v. 2. PROEX/UEPG, 2015. Ponta Grossa. 2015.

LIMA MARIA, I. F. Paisagem, Terroir e Sistemas Agrários: Um Estudo em São Lourenço do Sul. 2006. 153 f. Dissertação de Mestrado, Faculdade de Ciências Econômicas do rio Grande do sul (Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Rural) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2006.

LOPES, C. S; PONTUSCHKA, N. N. Estudo do meio: fundamentos e estratégias. Maringá: Editora eduem, 2010.

PONTUSCHKA, N. N.; PAGANELLI, T. I.; CACETE, N. H. Para ensinar e aprender geografia. São Paulo: Cortez, 2007.

SILVA, M. G. O do aparelho celular em sala de aula. 2012. 50 f. Monografia (Pós-Graduação Lato Sensu) Universidade Federal do Amapá, Amapá, 2012. Disponível em: <http://www2.unifap.br/midias/files/2016/04/O-USO-DO-APARELHO-CELULAR-EM-SALA-DE-AULA-MARLEY-GUEDES-DA-SILVA.pdf>. Acesso em: 14 set. 2019.

SOTCHAVA, V. B. Introdución a la teoria de los geossistemas. Novo Sibersk: Nauka, 1963.

TROPPMAIS T. H; GALINA, M. H. Geossistema. Revista de Geografia da UFC, Fortaleza, v. 5, n. 10, p. 79-89, jul./ dez. 2006. Disponível em: <http://www.mercator.ufc.br/index.php/mercator/article/view/69/44>. Acesso em: 14 set. 2019.

Published

2022-07-19

Issue

Section

ARTIGO

How to Cite

OLIVEIRA, Rodrigo Batista de. THE USE OF NEW TECHNOLOGIES IN EDUCATION, INCORPORATED TO FIELD WORKS IN GEOGRAPHICAL STUDIES. Revista da Faculdade de Educação, [S. l.], v. 36, n. 2, p. 123–137, 2022. DOI: 10.30681/21787476.2021.36.123137. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/4884. Acesso em: 6 mar. 2025.