THE USE OF NEW TECHNOLOGIES IN EDUCATION, INCORPORATED TO FIELD WORKS IN GEOGRAPHICAL STUDIES
DOI:
https://doi.org/10.30681/21787476.2021.36.123137Keywords:
Education, Technologies, Geographical Knowledge, FieldworkAbstract
The present study has prepared a critical analysis of the use of the associated technological resources and applied to education in the 21st century, which in turn ends up becoming an educational paradigm that encompasses the creation, discovery and awareness of institutions and teachers in general, about a resource-rich learning environment, whether in or outside the school environment, in this case through fieldwork techniques, which can be used widely by teachers of geography in all spheres of education, from elementary to higher education, with a perspective of associating theory and practice, however what is observed is that these works are sometimes carried out in a planned way, transforming them into recreational activities without scientific purposes, such as tours and finishing, out of the mold of a good research work, in which students can be the protagonists of knowledge, the process of perception and analysis of the phenomena that surround them. Therefore, we can give the student the opportunity to base his knowledge, according to his socio-spatial and cultural reality.
Downloads
References
BETRAND, G. Paysage et geographie physique globale. Esquisse méthodologique. Revue Geógraphique des Pyrénées et du Sud-Ouest. França, v. 39, n. 3, p. 249-272, 1968.
CYSNEIROS, P. C. Novas tecnologias na sala de aula: Melhoria do ensino ou inovação conservadora? Revista Informática Educativa. v. 12. n. 1. p. 11-24. Colômbia. 1999. Disponível em: <http://www.pucrs.br/famat/viali/doutorado/ptic/textos/articles-106213_archivo.pdf>. Acesso: 01 jun. 2020.
JUNIOR, M. A. O; SILVA A. L. Novas tecnologias na sala de aula. Revista ECCOM. v. 1, n. 1, 1999. jan./jun. Lorena. 2010. Disponível em: <http://publicacoes.fatea.br/index.php/eccom/article/viewFile/243/202>. Acesso em: 15 set. 2019.
MORÁN, J. Mudando a educação com metodologias ativas. Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. v. 2. PROEX/UEPG, 2015. Ponta Grossa. 2015.
LIMA MARIA, I. F. Paisagem, Terroir e Sistemas Agrários: Um Estudo em São Lourenço do Sul. 2006. 153 f. Dissertação de Mestrado, Faculdade de Ciências Econômicas do rio Grande do sul (Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Rural) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2006.
LOPES, C. S; PONTUSCHKA, N. N. Estudo do meio: fundamentos e estratégias. Maringá: Editora eduem, 2010.
PONTUSCHKA, N. N.; PAGANELLI, T. I.; CACETE, N. H. Para ensinar e aprender geografia. São Paulo: Cortez, 2007.
SILVA, M. G. O do aparelho celular em sala de aula. 2012. 50 f. Monografia (Pós-Graduação Lato Sensu) Universidade Federal do Amapá, Amapá, 2012. Disponível em: <http://www2.unifap.br/midias/files/2016/04/O-USO-DO-APARELHO-CELULAR-EM-SALA-DE-AULA-MARLEY-GUEDES-DA-SILVA.pdf>. Acesso em: 14 set. 2019.
SOTCHAVA, V. B. Introdución a la teoria de los geossistemas. Novo Sibersk: Nauka, 1963.
TROPPMAIS T. H; GALINA, M. H. Geossistema. Revista de Geografia da UFC, Fortaleza, v. 5, n. 10, p. 79-89, jul./ dez. 2006. Disponível em: <http://www.mercator.ufc.br/index.php/mercator/article/view/69/44>. Acesso em: 14 set. 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Rodrigo Batista de Oliveira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Licença CC-BY-NC
"Revista da Faculdade de Educação adota a licença Creative Commons BY-NC do tipo "Atribuição Não Comercial". Essa licença permite, exceto onde está identificado, que o usuário final remixe, adapte e crie a partir do seu trabalho para fins não comerciais, sob a condição de atribuir o devido crédito e da forma especificada pelo autor ou licenciante".