EDUCATION AND POPULAR CULTURE: PATHS FOR THE CONSTRUCTION OF SOCIO-HISTORICAL KNOWLEDGE IN AÇAILÂNDIA-MA
DOI:
https://doi.org/10.30681/21787476.2021.35.231248Keywords:
, Ensino, cultura popular, produção de conhecimentoAbstract
: This article presents historical and social reflections when discussing the meanings of popular culture and its relevance in the production of popular knowledge of students in the final years of elementary school, in a public school located in the rural area of Açailândia, municipality of the state of Maranhão. It was aimed, therefore, from the reflections provided by the participating public, to understand the production of social knowledge using the popular culture of the individuals involved in the process. To do so, we used the theoretical and methodological foundations of Jean Piaget’s (1896-1930) constructivist current of thought and Lev Vygotsky’s (1896-1934) socio-constructivist current of thought, as well as concepts and ideas from Paulo Freire (1996); José Cruz (2008); Petrônio Domingues (2011); Vera Werneck (2006); Roque Laraia (1986), among others. As a final result of this research, we obtain the discursive contextualization of the possibility of using popular culture as a builder of world and didactic knowledge of individuals, since man is subjected to the collective experience and, as a social being, shares the customs of dissenting groups of individuals, such that influence the mode of reception and construction of human knowledge.
Downloads
References
AZEVEDO, R. Cultura popular, literatura e padrões culturais. 2008. Disponível em: <http://www.ricardoazevedo.com.br/wp/wp-content/uploads/Cultura-popular.pdf>. Acesso em: 23 fev. 2019.
BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. LDB - Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996.
BRUNER, J. O Processo da educação Geral. 2ª ed. São Paulo: Nacional, 1991.
COELHO, L.; PISONI, S. Revista e-Ped – FACOS/CNEC Osório Vol.2 – Nº1 – AGO/2012 – ISSN2237-7077 144 Vygotsky: sua teoria e a influência na educação. Revista E-ped, Osório, v. 2, n. 1, p.144-152, 13 ago. 2012. Trimensal. Disponível em: <http://www.facos.edu.br/publicacoes/revistas/e-ped/agosto_2012/#/page/149>. Acesso em: 13 nov. 2019.
CRUZ, J. Processo de ensino-aprendizagem na sociedade da informação. Educ. Soc., Campinas, v. 29, n. 105, p. 1023-1042, Dec. 2008. Available from <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101 73302008000400005&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 13 nov. 2019. http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302008000400005.
DOMINGUES, P. Cultura popular: as construções de um conceito na produção historiográfica. História, Franca, v. 30, n. 2, p. 401-419, Dec. 2011. Available from <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742011000200019&lng=en&nrm=iso>.access on 19 Nov. 2019. http://dx.doi.org/10.1590/S0101-90742011000200019.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GERHARDT, T.; SILVEIRA, D. (org.). Métodos de Pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.
GOLDEMBERG, J. O repensar da educação no Brasil. Estud. av. São Paulo, v. 7, n. 18, p. 65-137, agosto de 1993. Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-40141993000200004&lng=en&nrm=iso>. Acesso em 16 dez. 2019. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-40141993000200004.
LARAIA, R. B. Cultura: um conceito antropológico. Zahar. Rio de Janeiro, 1986.
MURRAY, C. (2008). As festas populares objeto de memória. In SILVA, R.(Org.). Cultura popular e educação: Salto para o futuro.1ª ed. Brasília; cap. II. p. 95- 123.
OLIVEIRA, M. et al. As contribuições da teoria piagetiana para o processo de ensino- aprendizagem. Campina Grande: Realize, 2012. 09 p. Disponível em: <http://www.editorarealize.com.br/revistas/ebook_fiped/trabalhos/ebook_fiped4.pdf>. Acesso em: 13 nov. 2019.
PIAGET, J. Psicologia da inteligência. Rio de Janeiro: Zahar, 1977.
PLATÃO. Teeteto - Crátilo. In: Diálogos de Platão. Tradução por Carlos Alberto Nunes. 3a.ed., Belém: Universidade Federal do Pará, 2001, p. 83.
PRIORI, M. (2008) A fotografia como objeto de memória. In SILVA, R. (Org.). Cultura popular e educação: Salto para o futuro.1ª ed. Brasília; cap. II. p. 83-94.
RIBEIRO, P. Cultura popular: as construções de um conceito na produção historiográfica. História, Franca, v. 30, n. 2, p. 401-419, Dec. 2009. Available from <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742011000200019&lng=en&nrm=iso>.access on 24 Nov. 2019. http://dx.doi.org/10.1590/S0101-90742011000200019.
SILVA, R. (Org.). Cultura popular e educação: Salto para o futuro. 1ª ed. Brasília; 2008.
TURNER, J. H. Sociologia Conceitos e Aplicações. 1ºed. São Paulo: Ed Markon, 2018.
VIGOTSKY, L. S. Psicologia pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2003.
WERNECK, V. Sobre o processo de construção do conhecimento: o papel do ensino e da pesquisa. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, [s.l.], v. 14, n. 51, p.173-196, jun. 2006. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/s0104-40362006000200003.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Marcelo de Jesus de Oliveira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Licença CC-BY-NC
"Revista da Faculdade de Educação adota a licença Creative Commons BY-NC do tipo "Atribuição Não Comercial". Essa licença permite, exceto onde está identificado, que o usuário final remixe, adapte e crie a partir do seu trabalho para fins não comerciais, sob a condição de atribuir o devido crédito e da forma especificada pelo autor ou licenciante".