Remote teaching in basic education in the Feijoal indigenous community – Amazonas
DOI:
https://doi.org/10.30681/21787476.2022.37.8592Keywords:
Teaching, Remote Teaching, apprenticeshipAbstract
This work aims to investigate how was the service to students of the Feijoal Indigenous community in the municipality of Benjamin Constant - Amazonas, during the period in which the school was forced to stop its normal teaching activities and adopted remote teaching, due to the Covid-19 pandemic. The modality chosen by the secretary of education was the service through the Aula Via Rádio Project, developed from the year 2020, with the students listening to the classes via radio and accompanying them with handouts prepared by the Secretary of Education. Through this research, we seek to understand how the teachers and families reacted to a methodology never before practiced in an indigenous school. Among the main difficulties listed for the realization of these classes is directly linked to the structural conditions of access of these communities to technologies.
Downloads
References
BRITO, Sávio Breno Pires et al. Pandemia da COVID-19: o maior desafio do século XXI. Vigilância Sanitária em Debate: Sociedade, Ciência & Tecnologia, v. 8, n. 2, p. 54-63, 2020.
CHARCZUK, Simone Bicca. Sustentar a Transferência no Ensino Remoto: docência em tempos de pandemia Educação & Realidade, Porto Alegre, v 45, 2020.
DE SÁ, Adrielle Lourenço; DO CARMO NARCISO, Ana Lucia; DO CARMO NARCISO, Luciana. Ensino Remoto em tempos de pandemia: os desafios enfrentados pelos professores. In: Anais do Encontro Virtual de Documentação em Software Livre e Congresso Internacional de Linguagem e Tecnologia Online. 2020.
OLIVEIRA, Edinaldo Aguiar de. Ensino remoto: o desafio na prática docente frente ao contexto da pandemia. Revista Educação Pública, v. 21, nº 28, 27 de julho de 2021. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/21/28/ensino-remoto-o-desafio-na-pratica-docente-frente-ao-contexto-da-pandemia
ZOIA, A.; MENDES, M. Alguns aspectos da luta pela efetivação do direito à autodeterminação do povo indígena Paiter Suruí: a educação, a cultura e a terra. Revista da Faculdade de Educação, [S. l.], v. 33, n. 1, p. 247–268, 2020. DOI: 10.30681/21787476.2020.33.247268. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/4794. Acesso em: 20 out. 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Franckson Carneiro Félix, Alceu Zoia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Licença CC-BY-NC
"Revista da Faculdade de Educação adota a licença Creative Commons BY-NC do tipo "Atribuição Não Comercial". Essa licença permite, exceto onde está identificado, que o usuário final remixe, adapte e crie a partir do seu trabalho para fins não comerciais, sob a condição de atribuir o devido crédito e da forma especificada pelo autor ou licenciante".