Between tradition and the classroom: Congado Montesclarense and local history in textbooks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30681/ecs.v14i3.13102

Keywords:

Local History, Congado, Teaching Practices

Abstract

Abstract

The present study aimed to analyze the educational potential of Congado Montes-clarense for teaching Afro-Brazilian history and culture, considering its importance in the formation of cultural and social identity in the north of Minas Gerais and investigating ways of including this cultural manifestation in books didactic materials used in the classroom. We analyzed the presence of local cultural identity in books and newspapers; We sought to understand how Congado Montes-clarense was described and analyzed over the years and how this representation can be significantly incorporated into teaching materials. The result of this study therefore shows that Congado Montes-clarense is a cultural manifestation that has enormous educational potential, especially with regard to the development of historical and cultural awareness in students. However, there is a lack of inclusion of local and regional history in textbooks distributed in the National Textbook Program (PNLD), including Congado in the school environment, education becomes more complete and representative, as it allows students to understand the complexity of the cultural influences that constitute Brazil.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Renato Cândido Brandão, Universidade de Uberaba - UNIUBE

    Professor da Educação B´asica na rede estadual de Minas Gerais. Graduado em História pela Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes). Mestre em Políticas Educacionais na Universidade de Uberaba (Uniube). 

  • Wenceslau Gonçalves Neto, Universidade Federal de Uberlândia -UFU

    Doutor em História pela Universidade de São Paulo (USP). Professor dos Programas de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Uberaba (Uniube) e da Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Bolsista Produtividade em Pesquisa do CNPq.

References

ALMEIDA, Paulo. História, memória e identidade: desafios para o ensino da história local no Brasil. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2019.

ALMEIDA, João. Ensino de história e identidade cultural: uma análise sobre a importância da história local. São Paulo: Editora Moderna, 2020.

BARROS, José D’Assunção. História Local e História Regional: A Historiografia do pequeno espaço. Revista Tamoios, [S. l.], v. 18, n. 2, 2022. DOI: 10.12957/tamoios. 2022.57694. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/tamoios/article/view/ 57694. Acesso em: 6 mar. 2024.

BARROS, José R. História e cidadania: a importância da história local na formação de estudantes. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.

BITTENCOURT, Circe. Ensino de História: fundamentos e métodos. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

CARNEIRO, Maria de Fatima. Brandão. Identidade regional Norte Mineira, a cultura sertaneja. Revista Cerrados, [S. l.], v. 3, n. 01, p. 97–109, 2005. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/cerrados/article/view/2912. Acesso em: 3 abr. 2022.

CARVALHO, Tânia. Desafios da diversidade: inclusão e representatividade no ensino de história. Brasília: Editora UnB, 2018.

CARVALHO, Marina. Narrativas ocultas: história local e a invisibilidade de grupos sociais nos livros didáticos. Recife: EdUFPE, 2020.

COSTA, Felipe. A educação para a cidadania através da história local. Porto Alegre: Mercado Aberto, 2018.

FONSECA, Selva Guimarães. Didática e prática de ensino de história: Experiências, reflexões e aprendizagens. Campinas, SP: Papirus, 2013.

FONSECA, Selva Guimarães. Educação histórica e diversidade cultural no Brasil. São Paulo: Cortez, 2018.

FONSECA, Selva Guimarães. Ensino de História e Consciência Histórica: a importância do estudo da história local. Campinas: Papirus, 2017.

FREITAS, Clara. Patrimônio cultural e ensino de história local. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Centauro, 1990.

RIBEIRO, Antônio. O livro didático de história e a questão da memória cultural. Brasília: Editora UnB, 2019.

RIBEIRO, José. Representatividade e inclusão no ensino de história: uma análise crítica. Porto Alegre: Editora Penso, 2020.

SANTOS, João. O Congado e a Memória Coletiva Afro-Brasileira. Rio de Janeiro: Pallas, 2017.

SANTOS, Carlos. História e cidadania: a formação de uma consciência histórica crítica nos estudantes. Salvador: EDUFBA, 2019.

SANTOS, Patrícia. História local e construção da memória coletiva: um estudo sobre o papel do professor como mediador. Curitiba: Editora Positivo, 2021.

SILVA, Ana. História local e educação para a cidadania: a importância do ensino de história regional. São Paulo: Cortez, 2019.

SILVA, Maria Aparecida. Resiliência e Memória: A Tradição do Congado em Minas Gerais. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2019.

THOMPSON, P. A voz do passado: história oral. 3. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.

Published

2024-12-27

How to Cite

Cândido Brandão, R., & Gonçalves Neto, W. (2024). Between tradition and the classroom: Congado Montesclarense and local history in textbooks. Revista Educação, Cultura E Sociedade, 14(3), 1-11. https://doi.org/10.30681/ecs.v14i3.13102