Between tradition and the classroom: Congado Montesclarense and local history in textbooks
DOI:
https://doi.org/10.30681/ecs.v14i3.13102Keywords:
Local History, Congado, Teaching PracticesAbstract
Abstract
The present study aimed to analyze the educational potential of Congado Montes-clarense for teaching Afro-Brazilian history and culture, considering its importance in the formation of cultural and social identity in the north of Minas Gerais and investigating ways of including this cultural manifestation in books didactic materials used in the classroom. We analyzed the presence of local cultural identity in books and newspapers; We sought to understand how Congado Montes-clarense was described and analyzed over the years and how this representation can be significantly incorporated into teaching materials. The result of this study therefore shows that Congado Montes-clarense is a cultural manifestation that has enormous educational potential, especially with regard to the development of historical and cultural awareness in students. However, there is a lack of inclusion of local and regional history in textbooks distributed in the National Textbook Program (PNLD), including Congado in the school environment, education becomes more complete and representative, as it allows students to understand the complexity of the cultural influences that constitute Brazil.
Downloads
References
ALMEIDA, Paulo. História, memória e identidade: desafios para o ensino da história local no Brasil. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2019.
ALMEIDA, João. Ensino de história e identidade cultural: uma análise sobre a importância da história local. São Paulo: Editora Moderna, 2020.
BARROS, José D’Assunção. História Local e História Regional: A Historiografia do pequeno espaço. Revista Tamoios, [S. l.], v. 18, n. 2, 2022. DOI: 10.12957/tamoios. 2022.57694. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/tamoios/article/view/ 57694. Acesso em: 6 mar. 2024.
BARROS, José R. História e cidadania: a importância da história local na formação de estudantes. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.
BITTENCOURT, Circe. Ensino de História: fundamentos e métodos. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
CARNEIRO, Maria de Fatima. Brandão. Identidade regional Norte Mineira, a cultura sertaneja. Revista Cerrados, [S. l.], v. 3, n. 01, p. 97–109, 2005. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/cerrados/article/view/2912. Acesso em: 3 abr. 2022.
CARVALHO, Tânia. Desafios da diversidade: inclusão e representatividade no ensino de história. Brasília: Editora UnB, 2018.
CARVALHO, Marina. Narrativas ocultas: história local e a invisibilidade de grupos sociais nos livros didáticos. Recife: EdUFPE, 2020.
COSTA, Felipe. A educação para a cidadania através da história local. Porto Alegre: Mercado Aberto, 2018.
FONSECA, Selva Guimarães. Didática e prática de ensino de história: Experiências, reflexões e aprendizagens. Campinas, SP: Papirus, 2013.
FONSECA, Selva Guimarães. Educação histórica e diversidade cultural no Brasil. São Paulo: Cortez, 2018.
FONSECA, Selva Guimarães. Ensino de História e Consciência Histórica: a importância do estudo da história local. Campinas: Papirus, 2017.
FREITAS, Clara. Patrimônio cultural e ensino de história local. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.
HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Centauro, 1990.
RIBEIRO, Antônio. O livro didático de história e a questão da memória cultural. Brasília: Editora UnB, 2019.
RIBEIRO, José. Representatividade e inclusão no ensino de história: uma análise crítica. Porto Alegre: Editora Penso, 2020.
SANTOS, João. O Congado e a Memória Coletiva Afro-Brasileira. Rio de Janeiro: Pallas, 2017.
SANTOS, Carlos. História e cidadania: a formação de uma consciência histórica crítica nos estudantes. Salvador: EDUFBA, 2019.
SANTOS, Patrícia. História local e construção da memória coletiva: um estudo sobre o papel do professor como mediador. Curitiba: Editora Positivo, 2021.
SILVA, Ana. História local e educação para a cidadania: a importância do ensino de história regional. São Paulo: Cortez, 2019.
SILVA, Maria Aparecida. Resiliência e Memória: A Tradição do Congado em Minas Gerais. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2019.
THOMPSON, P. A voz do passado: história oral. 3. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Educação, Cultura e Sociedade

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
A Revista Educação, Cultura e Sociedade – RECS utiliza o Padrão de Licença Creative Commons na modalidade Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0).
Deste modo, você é livre para:
Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer meio ou formato;
Adaptar — remixar, transformar e construir sobre o material.
Nos seguintes termos:
Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, fornecer um link para a licença e indicar se as alterações foram feitas. Você pode fazê-lo de qualquer maneira razoável, mas não de qualquer forma que sugira que o licenciante endossa você ou seu uso.
Não Comercial — Você não pode usar o material para fins comerciais.
ShareAlike — Se você remixar, transformar ou construir sobre o material, você deve distribuir suas contribuições sob a mesma licença que o original.