VOICES OF PARENTS OF AUTISTIC PEOPLE IN THE PANDEMIC:
DIFFICULTIES AND COPING STRATEGIES
Keywords:
Autismo, Dificuldade, Enfrentamentos, Família, PandemiaAbstract
The context of social isolation provided by the COVID-19 pandemic created difficulties for the families of people with disabilities, who had to create means to face the problems. In view of the need to know about the difficulties of parents of autistic children during the pandemic and their coping strategies, a qualitative study was conducted to learn about the perspectives of 40 mothers and fathers of children and young people with Autism Spectrum Disorder from the north central region of Bahia State. The data were produced by means of a questionnaire and semi-structured interviews and analyzed by means of content analysis (BARDIN, 1977, MORAES, 1999). The results indicated that there were patterns of difficulties presented by parents of autistic children, related to behavioral problems and accumulation of tasks by parents. Diverse strategies for coping with problems were carried out by the parents, going through the organization of the domestic routine and carrying out activities with the children.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa, Edições 70, 1977.
CALLAI, C.; SILVA, E. R. Em um papel branco, escrito numa cor azul: ele tem autismo infantil. Momento-Diálogos em Educação, v. 27, n. 2, p. 451-465, 2018. Disponível em: < https://periodicos.furg.br/momento/article/view/8149>. Acesso: 18/07/2022.
CASTELA, C. A. Representações sociais e atitudes face ao autismo. 2013. Tese de Doutorado. Disponível em: < https://sapientia.ualg.pt/handle/10400.1/3538> . Acesso: 18/07/2022.
CUNHA, E. Autismo e inclusão: psicopedagogia e práticas educativas na escola e na família. Digitaliza Conteudo, 2020.
DA SILVA VIER, R. F.; SILVEIRA, R. M. C. F.; PRSYBYCIEM, M. M. A inclusão de alunos com Transtorno do Espectro Autista (TEA) e orientação psicológica em tempos pandêmicos: suas relações e desafios na educação. Revista Práxis, v. 12, n. 1 (sup), 2020. Disponível em: < https://revistas.unifoa.edu.br/praxis/article/view/3474 > . Acesso: 18/07/2022.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 17ª edição. Rio de Janeiro: Paz e Terra, p. 259-268, 1987.
GRASU, M. Parents against autism spectrum disorder. Bulletin of Integrative Psychiatry, march, year XXIV, v. 1, n. 76, 2018.
LOPES, B. A. Autismo, Narrativas Maternas e Ativismo dos Anos 1970 a 2008. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 26, n. 3, p. 511-526, 2020. Disponível em: < https://www.scielo.br/j/rbee/a/HsffYBhHfB8SrnfgRV9ZScD/?lang=pt> Acesso: 18/07/2022.
LORD, L. J. D. Pesquisa em educação especial e educação inclusiva: considerações sobre metodologia. Educação, Cultura e Sociedade, v. 11, p. 55-62, 2021. Disponível em: < http://sinop.unemat.br/projetos/revista/index.php/educacao/article/view/4553/3110> Acesso: 18/07/2022.
MATIAS, H. B. R.; PROBST, M. A criança com Transtorno do Espectro Autista, a escola e o professor: algumas reflexões. Revista Profissão Docente, Uberaba-MG, v.18, n.38, p.158-170, jan./jun. 2018. Disponível em: < https://revistas.uniube.br/index.php/rpd/article/download/1190/1386/4395 > Acesso: 18/07/2022.
MORAES, R. Análise de conteúdo. Revista Educação, Porto Alegre, v. 22, n. 37, p. 7-32, 1999.
OLIVEIRA, D. G. de; ANGELO, C. M. P.; STREIECHEN, E. M. Transtorno do espectro autista e formação docente: perspectivas de alunos do curso de letras. Teoria e Prática da Educação, v. 23, n.3, p. 77-95, Setembro/Dezembro, 2020. Disponível em: < https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/52888 > Acesso: 18/07/2022.
OOI, K. L.; ONG, Y. S.; JACOB, S. A.; KHAN, T. M. A meta-synthesis on parenting a child with autism. Neuropsychiatric disease and treatment, v. 12, p. 745, 2016. Disponível em: < https://psycnet.apa.org/record/2016-17529-001 >. Acesso: 18/07/2022.
PONCE, J. O; ABRÃO, J. L. F. Autismo e inclusão no ensino regular: o olhar dos professores sobre esse processo. Estilos da Clínica, V. 24, nº 2, p. 342-357, 2019. Disponível em: < https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/155742 > Acesso: 18/07/2022.
POSARA, A.; VISCONTI, P. Sensory abnormalities in children with autism spectrum disorder. Jornal de Pediatria, (Rio J.) v. 94, n. 4, Porto Alegre, July/Aug., 2018. Disponível em: < https://www.scielo.br/j/jped/a/hGVMgzMtDYtgtGKsC68M7dR/?lang=en > Acesso: 18/07/2022.
SANTOS, A. J. M. dos; PAIXÃO, M. S.; MARTINS, L. H. da S.; GOMES, P. W. P.; SOARES, I. dos S.; GOMES, P. W. P. Os desafios dos professores da educação básica no ensino EaD durante a pandemia da COVID-19. Revista Multidisciplinar de Educação e Meio Ambi-ente, [S. l.], v. 1, n. 2, p. 79, 2020. Disponível em: <https://editoraime.com.br/revistas/index.php/rema/article/view/499 > Acesso: 18/07/2022.
SHAW, G. S. L. Relação entre família, escola, especialistas e o desenvolvimento de pessoas autistas. Perspectivas em Diálogo. Naviraí, v. 8, n. 16, p. 183-201, jan./abr. 2021. Disponível em: < https://periodicos.ufms.br/index.php/persdia/article/view/11850 > Acesso: 18/07/2022.
Downloads
Published
Issue
Section
License
A Revista Educação, Cultura e Sociedade – RECS utiliza o Padrão de Licença Creative Commons na modalidade Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0).
Deste modo, você é livre para:
Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer meio ou formato;
Adaptar — remixar, transformar e construir sobre o material.
Nos seguintes termos:
Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, fornecer um link para a licença e indicar se as alterações foram feitas. Você pode fazê-lo de qualquer maneira razoável, mas não de qualquer forma que sugira que o licenciante endossa você ou seu uso.
Não Comercial — Você não pode usar o material para fins comerciais.
ShareAlike — Se você remixar, transformar ou construir sobre o material, você deve distribuir suas contribuições sob a mesma licença que o original.