MY BACKYARD, MY WORLD!A connection between mathematical knowledge and family experiences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30681/ecs.v15i2.12807

Keywords:

Mathematics Education. Family. Yard

Abstract

In this article, we explore the knowledge of 5th year students at Escola Municipal Maria Júlia de Almeida, located in Alto Araguaia – MT, based on the way they perceive and use the backyard of their homes. Considering the relevance of mathematics in the teaching-learning process, we decided to direct our focus to the backyard, an outdoor space that is commonly located at the back of houses, where individuals can enjoy nature, grow plants, hold barbecues and to relax. The objective was to understand how children apply concepts from mathematical education to interpret and organize their backyards. Therefore, we opted for qualitative and ethnographic research using interview guides, conversation circles and classroom activities, based on backyard observations and discussions. The research subjects included parents and students in the 5th year of elementary school. In data analysis, we adopted an interpretative approach, seeking to understand the connection between children's mathematical knowledge and practices in their backyards. The results indicated that there are countless opportunities for children to learn mathematics through different experiences in their backyards or similar spaces. Furthermore, they acquire mathematical knowledge in a significant way when interacting with the backyard, which is essential for their integral development, as they provide opportunities for practical learning and enriching experiences.

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Author Biographies

  • OLÍVIA APARECIDA GOMES FRANÇA CHRISTEL, Universidade do Estado de Mato Grosso - UNEMAT

    Graduada em Licenciatura Plena em Pedagogia pela Universidade Norte do Paraná (2008) e Licenciatura Plena em Letras com habilitação em Língua Portuguesa, suas respectivas Literaturas e Língua Inglesa (2009). Possui graduação em Psicopedagogia Clínica e Institucional (2010). Mestra em Ciências e Matemática pela Unemat – Barra do Bugres (2024). Tem experiência na área de Letras e Pedagogia. Atualmente é professora efetiva de Pedagogia da rede municipal de ensino.

  • Adailton Alves da Silva, Universidade do Estado de Mato Grosso - UNEMAT

    Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade do Estado de Mato Grosso-UNEMAT (1997), Especialização em História da Matemática pela UNEMAT (2002), Especialização em Educação Escolar Indígena pela UNEMAT (2004), mestrado (2006) e doutorado (2013) em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho e é efetivo na Universidade do Estado de Mato Grosso - Unemat e lotado na Faculdade de Ciências Exatas e Tecnológica do Campus de Barra do Bugres-MT. Tem experiência e atua nas áreas de Ensino de Matemática, Formação de Professores de Matemática, Etnomatemática e Educação Escolar Indígena. Atualmente é professor do Curso de Matemática, do Mestrado Acadêmico em Ensino de Ciências e Matemática (PPGECM/UNEMAT), professor e vice coordenador do Programa de Pós-Graduação em Ensino em Contexto Indígena Intercultura (PPGECII/UNEMAT) e Diretor de Gestão de Educação Indígena na PROEG.

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Published

2025-07-31

How to Cite

GOMES FRANÇA CHRISTEL, O. A., & Alves da Silva, A. . (2025). MY BACKYARD, MY WORLD!A connection between mathematical knowledge and family experiences. Revista Educação, Cultura E Sociedade, 15(2), 69-81. https://doi.org/10.30681/ecs.v15i2.12807