THE ADOLESCENT, THE FAN AND THE SCHOOL: REFLECTIONS ON THE (IM) POSSIBILITIES OF DESIRE IN EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30681/21787476.2021.35.135152

Keywords:

Adolescence, Fanfic, Psychoanalysis, School, Education act

Abstract

: This article is an unfolding of a master’s dissertation, where we sought to reflect on the subjective constitution of adolescence crossed by the culture of fans, configured as a phenomenon of digital culture through fandoms and fanfics, in a process of socialization and creation of stories, driven by a mutual interest, enviable to school culture. To achieve this, an investigative path was made through psychoanalysis, which was taken as an optics on the study of subjectivity, and bricolage as a study of complexity, in which different knowledge and experiences are brought together around the phenomenon of fanfics. The focus of this study was on an understanding of the resonance of this phenomenon in the psychic life of the adolescents that constitute it, the extent to which the unconscious operates in the fictional narratives created by this audience and how this narrative exercise reveals meanings for the school experience. Here, we were asked about the implications of desire in the educational act and the (im) possibilities of an adolescent fan subject to rise as a student.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Daniela de Souza Silva, Orientadora Educacional da Secretaria de Estado de Educação do DF

    Mestre em Educação pela Universidade de Brasília. Orientadora Educacional da Secretaria de Estado de Educação do DF. Brasília-DF, Brasil. 

  • Inês Maria Marques Zanforlin Pires de Almeida, UNB, DF

    Doutora pelo Instituto de Psicologia da Universidade de Brasília. Pesquisadora Colaboradora do Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação da Universidade de Brasília. Brasília-DF, Brasil. 

References

ALETTI, M. A figura da ilusão na literatura psicanalítica da religião. Psicologia USP, São Paulo , v. 15, p. 163-190, 2004.

CALLIGARIS, C. A adolescência. Coleção Folha Explica. ed. São Paulo: Publifolha, 2000.

CERTEAU, M. D. A invenção do cotidiano - Artes de fazer. Petrópolis: Editora Vozes, 1994.

COSTA, A. C. D. R. Entre ver e olhar: a arte pelos olhos da psicanálise, Ijuí, n. Unijuí - Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, 2017.

DERDYK, E. Ponto de chegada, ponto de partida. In: A invenção da vida. Porto Alegre: Artes e Ofícios, 2001.

FREUD, S. Um caso de histeria, Três ensaios sobre a teoria da sexualidade e outros trabalhos. Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. ed. Rio de Janeiro: Imago, v. 8, 1905/1997.

FREUD, S. Contribuições para uma discussão acerca do suicídio. Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. ed. Rio de Janeiro: [s.n.], v. 11, 1910/1996.

FREUD, S. Algumas reflexões sobre a Psicologia Escolar. Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. ed. Rio de Janeiro: Imago, v. 13, 1914/1996. No mesmo ensaio, Freud (1914. Em:. Rio de Janeiro:Imago, vol XIII,1996.)

FREUD, S. Sobre o narcisismo: uma introdução. Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. ed. Rio de Janeiro: Imago, v. 14, 1914/1996.

FREUD, S. Psicologia das massas e análise do Eu e outros textos. Obras Completas. ed. São Paulo: Companhia das Letras, v. 15, 1921/2011.

FREUD, S. Prefácio à “Juventude Desorientada” de Aichhorn. Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. ed. Rio de Janeiro: Imago, v. 19, 1925/1980.

FREUD, S. Um estudo autobiográfico, Inibições, sintomas e ansiedade, A questão da análise leiga e outros trabalhos. Edição Stardard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. ed. [S.l.]: Imago, v. 20, 1925/1996.

FREUD, S. O mal estar na civilização. Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud. ed. Rio de Janeiro: Editora Imago, 1929/1996.

FREUD, S. Sexualidade feminina. Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. ed. Rio de Janeiro: Imago, v. 21, 1931/1996.

JENKINS, H. Textual Poachers: Television Fans and Participatory Culture. New York: Routledge, Chapman and Hall, ink, 1992.

KUPFER, M. C. Freud e a educação – o mestre do impossível. São Paulo: Editora Scipione, 1989.

LACAN, J. O Seminário, livro 20: Mais, ainda. 1ª. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.

LACAN, J. Seminário IV: O complexo de Édipo - A relação de objeto (1956-1957). Rio de Janeiro: Zahar, 1995.

LACAN, J. O estádio no espelho como formador da função do eu tal como nos revela a experiência psicanalítica. Lacan J. Escritos. Rio de Janeiro: Zahar, 1998.

LAJONQUIÈRE, L. D. Infância e ilusão (psico)pedagógica: escritos de psicanálise e educação. São Paulo: Vozes, 1999.

LEE, A. Time Travelling with fanfic writers: Understanding fan culture through repeated online interview. Journal of Audience & Reception Studies, University of Pennsylvania, v. 8, Maio 2011.

MANONI, O. A adolescência é analisável? In: ______ Mais tarde. é agora. Ensaios sobre a adolescência. Salvador: Ágalma, 2004.

MILLOT, C. Freud Antipedagogo. 1ª edição. ed. México: Editora Paidos, 1990.

MORRISSEY, K. E. Gender and fandom: from spectators to social a

NAKAGOME, P. T.; MURAKAMI, R. Y. Transculturalidade, transformação: a relação dos fãs e dos estudantes com a literatura. Interdisciplinar, Itabaiana, v. 19, p. 71-86, Julho-dezembro 2013.

OLIMPIO, E.; MARCOS, C. M. A escola e o adolescente hoje: considerações a partir da psicanálise. Psicologia em Revista, Belo Horizonte, v. 21, p. 498-512, Setembro 2015.

RASSIAL, J.-J. O sinthoma adolescente. Estilos da Clinica, São Paulo, v. 4, n. n.6, p. 89-93, Julho 1999.

RIBEIRO, M. D. P. Contribuição da psicanálise para a educação: a transferência na relação professor-aluno. Psicologia da educação, São Paulo, v. 39, p. 23-30, 2014.

SANTOS, J. M. S. A transferência no processo pedagógico: quando fenômenos subjetivos interferem na relação de ensino-aprendizagem. Dissertação de Mestrado, Programa de Pós-graduação em Educação Conhecimento e Inclusão Social, da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais. ed. Belo Horizonte: UFMG, 2009.

SOUZA, R. T. D. Mal estar na escola: uma leitura psicanalítica. [S.l.]: Corpo freudiano do Rio de Janeiro, 2007.

Published

2021-08-28

How to Cite

SILVA, Daniela de Souza; PIRES DE ALMEIDA, Inês Maria Marques Zanforlin. THE ADOLESCENT, THE FAN AND THE SCHOOL: REFLECTIONS ON THE (IM) POSSIBILITIES OF DESIRE IN EDUCATION. Revista da Faculdade de Educação, [S. l.], v. 35, n. 1, p. 135–152, 2021. DOI: 10.30681/21787476.2021.35.135152. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5762. Acesso em: 23 feb. 2025.