PEDAGOGICAL COORDINATION AND CONTINUED TEATCHER TRAINING IN SCHOOL SPACE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30681/21787476.2021.35.213230

Keywords:

pedagogical coordinator, continuing education, school, teachers

Abstract

This article is an overview of the research carried out in the Professional Master’s Degree in Education - UFFS / Campus Erechim, defended in August 2018, and aims to “Understand the relevance of the work of the pedagogical coordinator in conjunction with the actions linked to the continuing education of teachers in the space of the basic education school”. The study sought to reflect on weaknesses and possibilities that emerge from the initial formation of teachers and, therefore, require processes of continuing education. The search to qualify the teaching practice is an effective way to improve the quality of teaching in basic education. When looking at the relationship between theory and practice in school daily life, the study pointed out the importance of strengthening the relationship between coordinator and coordinated, as a way to achieve successes in continuing education, as well as in the pedagogical processes carried out at school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Jerônimo Sartori, UFFS,RS

    Doutor em Educação pelo PPGEdu/Faced/UFRGS. Professor – Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) – Campus Erechim. Erechim – RS – Brasil.  

  • Marcia Fabris, UFFS,RS

    Mestrado em Educação pelo PPGPE – UFFS/Campus Erechim.Coordenadora Pedagógica – Secretaria Municipal de Educação. Gaurama – RS – Brasil. 

References

BENACHIO, M. das N. PLACCO, V. M. N. de S. Desafios para a prática da formação continuada em serviço. In. PLACCO, V. M. N. de S.; ALMEIDA, L. R. de (Orgs.). O coordenador pedagógico: provocações e possibilidades de atuação. São Paulo: Loyola, 2012. p. 57-70.

BENINCÁ, E. Educação: práxis e resssignificação pedagógica. Passo Fundo: Ed. Universidade de Passo Fundo, 2010.

DOURADO, L. F.; OLIVEIRA, J. F. A qualidade da educação: perspectivas e desafios. Cadernos Cedes, Campinas, v. 29, n. 78, p. 201-2015, maio/ago. 2009.

GADOTTI, M. Qualidade na educação: uma nova abordagem. Congresso de Educação Básica: Qualidade na Aprendizagem, Florianópolis, 2013.

GADOTTI,M. Boniteza de um sonho, ensinar e aprender com sentido. 2. ed. São Paulo: Ed. e Livraria Instituto Paulo Freire, 2011.

FREIRE, P. Educação como prática de liberdade. 14. ed. rev. atual. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessário para a prática educativa. São Paulo: Paz e Terra. 1996.

IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

NÓVOA, A. Professores, Imagens do futuro presente. Lisboa: EDUCA, 2009.

SARTORI, J. Formação do professor em serviço: da (re)construção teórica e ressignificação da prática. Passo Fundo: Ed. da Universidade de Passo Fundo, 2013.

SAVIANI, D. Formação de professores no Brasil: Dilemas e Perspectivas. Poíesis Pedagógica, v. 9, n. 1, jan./jun. 2011, p. 07-19.1, jan./jun. 2011, p. 07-19.

Published

2021-08-28

How to Cite

SARTORI, Jerônimo; FABRIS, Marcia. PEDAGOGICAL COORDINATION AND CONTINUED TEATCHER TRAINING IN SCHOOL SPACE. Revista da Faculdade de Educação, [S. l.], v. 35, n. 1, p. 213–230, 2021. DOI: 10.30681/21787476.2021.35.213230. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5766. Acesso em: 24 feb. 2025.