CHALLENGES AND POSSIBILITIES IN THE USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN DISTANCE LEARNING AT PÚNGUÈ UNIVERSITY - MOZAMBIQUE
DOI:
https://doi.org/10.30681/ecs.v14i1.12212Keywords:
Challenges; EAD; Possibilities; ICTs.Abstract
This article aims to analyze the challenges and possibilities of Information and Communication Technologies in Distance Learning of the Degree in Educational Administration and Management at UniPúnguè. In order to materialize the aforementioned objective, we resorted to quantitative research, with technical resources, the survey and without neglecting the bibliographic method that consisted in the enrichment of our approaches. The sample of this work, 50 students of the 2nd year-EaD, Degree Course in Education Administration and Management, chosen at random. The results of this study reveal that students do not master ICTs, much less access to these tools, with 20 students corresponding to 40% revealing that they do not have access to the Internet to carry out their academic activities. As a way of mitigating these difficulties, we suggest expanding the possibilities of ICTs in terms of basic technological equipment and training students in ICT matters to improve distance learning.
Downloads
References
Abade, G. P. H. & Sarment, C. S. P. (2012) “Educação a distância e a Tecnologia de Informação e Comunicação: Desafios na Formação Universitária”. Pedra Azul – MG.
Belloni, M. L. (2009). Educação a distância. 5. ed. Campinas: Autores Associados,
Correia, J. (2007). O Cenário Atual da EAD In: SENAC. Curso de Especialização em Educação a Distância-vol.1versão 4.
Costa, Inês Teresa Lyra Gaspar, (2016). Metodologia do ensino a distância, Salvador
Em Aberto, Brasília.
Hack, J. R. (2000). Educação a distância (EAD) no Brasil: experiências e desafios. Revista Roteiro, Joaçaba.
Kenski, V. M.. (2003). Tecnologias e ensino presencial e a distância. São Paulo: Papirus.
Lapa, A.; Pretto, N.,(2010). Educação a distância e precarização do trabalho docente..
Melnikoff, E. A. A. & Silva, P. S. N., (2017). Prática Docente e Tecnologias de Informação e Comunicação: Desafios no colégio estadual professor gonçalo rollemberg leite, Brazil.
Mombassa, A. Z. B. (2003). A utilização das tecnologias de ensino à distância na Universidade Eduardo Mondlane, Moçambique, Juiz de Fora.
Mussa, J. A. F. (2010). Educação a Distância em Moçambique: Um contributo para o “estado da arte”. Universidade do Minho.
Neeleman, W. & Nhavoto, A., (2003), Educação à Distância em Moçambique, Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, São Paulo, Setembro.
Santos, A. (2015). Tecnologias de informação e comunicação: limites e possibilidades no ensino superior. REBES - Rev. Brasileira de Ensino Superior, 1(1): 36-46, jul.-set.
Silva, R. V.; Neves, A. Gestão de Empresas na Era do Conhecimento. Lisboa: Serinews Editora, 2003.
Tori, R. (2009) Cursos híbridos ou blended learning. In: LITTO, F. M.; FORMIGA, M. (orgs.). Educação a Distância: o estado da arte. São Paulo: Pearson Education do Brasil.
Legislação
Lei nº 18-2018 28 Dezembro_ SNE - MEPT Moçambique, Maputo.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Educação, Cultura e Sociedade

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
A Revista Educação, Cultura e Sociedade – RECS utiliza o Padrão de Licença Creative Commons na modalidade Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0).
Deste modo, você é livre para:
Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer meio ou formato;
Adaptar — remixar, transformar e construir sobre o material.
Nos seguintes termos:
Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, fornecer um link para a licença e indicar se as alterações foram feitas. Você pode fazê-lo de qualquer maneira razoável, mas não de qualquer forma que sugira que o licenciante endossa você ou seu uso.
Não Comercial — Você não pode usar o material para fins comerciais.
ShareAlike — Se você remixar, transformar ou construir sobre o material, você deve distribuir suas contribuições sob a mesma licença que o original.