LAZER, SKATE E ESCOLA:

QUESTÕES QUE PERPASSARAM O COTIDIANO DE UMA ESCOLA PÚBLICA DE ENSINO FUNDAMENTAL DE CUIABÁ

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30681/ecs.v14i1.12259

Keywords:

skate; escola; ensino fundamental

Abstract

The present work addresses skateboarding as the subject of a pedagogical intervention in a state public school during the final years of elementary education in the municipality of Cuiabá/MT, in collaboration with the Physical Education Institutional Scholarship Program (PIBID) of the School of Physical Education at the Federal University of Mato Grosso, Campus Cuiabá. The pedagogical practices of this process were documented in a portfolio by PIBID scholars, in which the lived and developed experiences were narrated. Some highlights of this scenario were emphasized in the text: a) the students' involvement/interest in the sport of skateboarding; b) the participation of women in adventure sports, especially skateboarding in Brazil; c) the public spaces in the municipality of Cuiabá-MT for sports and leisure activities related to skateboarding. Students perceive the school as a space for learning and practicing skateboarding, and in the city of Cuiabá, there is a need to provide public leisure spaces that embrace and encourage creative alternatives, such as those highlighted by skateboarding, with specific equipment for its sport, making its use accessible and promoting the dissemination of its multiple bodily expressions and cultural interactions.

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Author Biographies

  • Ana Carrilho Romero Grunennvaldt, Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT

    Possui graduação em Educação Física pela Universidade Estadual de Londrina (1988), mestrado em Educação Física pela Universidade Gama Filho (1999) e doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2005). Tem experiência na área de pesquisa em Educação, com ênfase na Educação Física, atuando principalmente nos seguintes temas: educação física, educação, história da educação e prática pedagógica. Atualmente é professora da Universidade Federal de Mato Grosso(UFMT). Professora do Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional com Polo na Faculdade Educação Física da UFMT com Coordenação Nacional da UNESP

  • Geander Franco de Araujo , Secretaria de Estado de Educação de Mato Grosso - SEDUC/MT

    Professor na Rede Estadual de Educação de Mato Grosso, atuando atualmente na ETI Vocacionada ao Esporte Clêina Rosalina de Souza. Graduado em Licenciatura e Bacharelado em Educação Física, da Faculdade de Educação Física, da Universidade Federal de Mato Grosso - Campus Araguaia e Cuiabá por meio de Mobilidade Acadêmica. Mestre em Educação Física pelo Programa de Pós-graduação em Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso.

  • José Tarcísio Grunennvaldt, Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT

    Graduado em Educação Física pela Universidade de Passo Fundo (1985). Mestre em Educação pela Universidade Federal de Sergipe (1997). Doutor em Educação: História, Política, Sociedade pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2005). Pós-doutor em Educação Física - Universidade Federal de Santa Catarina (2012). Atualmente é Professor Titular, Aposentado da Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Ministra disciplina e conduz orientações no Mestrado Profissional (Proef) da UFMT. Tem experiência na área de Educação e Educação Física com ênfase em História da Educação, Educação Física e esporte. Coordena projetos de pesquisa com os seguintes temas: educação física escolar, esporte, instituições educativas, ensino militar, processo civilizador e envelhecimento humano.

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Published

2024-07-11

How to Cite

Grunennvaldt, A. C. R., Franco de Araujo , G., & Grunennvaldt, J. T. (2024). LAZER, SKATE E ESCOLA: : QUESTÕES QUE PERPASSARAM O COTIDIANO DE UMA ESCOLA PÚBLICA DE ENSINO FUNDAMENTAL DE CUIABÁ. Revista Educação, Cultura E Sociedade, 14(1), 198-206. https://doi.org/10.30681/ecs.v14i1.12259