LAZER, SKATE E ESCOLA:
QUESTÕES QUE PERPASSARAM O COTIDIANO DE UMA ESCOLA PÚBLICA DE ENSINO FUNDAMENTAL DE CUIABÁ
DOI:
https://doi.org/10.30681/ecs.v14i1.12259Keywords:
skate; escola; ensino fundamentalAbstract
The present work addresses skateboarding as the subject of a pedagogical intervention in a state public school during the final years of elementary education in the municipality of Cuiabá/MT, in collaboration with the Physical Education Institutional Scholarship Program (PIBID) of the School of Physical Education at the Federal University of Mato Grosso, Campus Cuiabá. The pedagogical practices of this process were documented in a portfolio by PIBID scholars, in which the lived and developed experiences were narrated. Some highlights of this scenario were emphasized in the text: a) the students' involvement/interest in the sport of skateboarding; b) the participation of women in adventure sports, especially skateboarding in Brazil; c) the public spaces in the municipality of Cuiabá-MT for sports and leisure activities related to skateboarding. Students perceive the school as a space for learning and practicing skateboarding, and in the city of Cuiabá, there is a need to provide public leisure spaces that embrace and encourage creative alternatives, such as those highlighted by skateboarding, with specific equipment for its sport, making its use accessible and promoting the dissemination of its multiple bodily expressions and cultural interactions.
Downloads
References
ALVES, Paulo Tiago Oliveira; ROCHA, Liana Lima. O skate na educação física escolar: possibilidades colaborativas de aprendizagem. Ensino em Perspectivas, Fortaleza, v. 2, n. 3, p. 1-9, 2021.
BERNARDES, L. A. Atividades e aventura em ambientes artificiais. IN: MARINHO, A.; COSTA, E. T.; SCHWARTZ, G. M.(orgs) Entre o urbano e a natureza: a inclusão da aventura. São Bernardo do Campo, LEXIA, 2011.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC. 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 08 set. 2023.
FREIRE, João Batista. B. Pedagogia do futebol. Campinas, São Paulo: Autores Associados, 2003. 98 p.
GOELLNER, S. V. Mulher e esporte no Brasil: entre incentivos e interdições elas fazem história. Pensar a prática, v.8, n.1 revisada, 2006.
GONZÁLEZ, F. J. Prefácio. In. BRACHT,V. A educação física escolar no Brasil: o que ela vem sendo e o que pode ser. ( Elementos de uma teoria pedagógica para a educação física).Ijui: Ed. Unijui, 2019.
MARCELINO, N. C. Estudos do lazer: uma introdução. Campinas. Autores Associados, 2006.
PÉREZ GÓMEZ, A. I. As funções sociais da escola: da reprodução à reconstrução crítica do conhecimento e da experiência. In: Compreender e transformar o ensino. GIMENO SACRISAN, J.; PÉREZ GÓMEZ, A. I.. São Paulo, Artmed, 1998.
SANTOS, L. S. Belém: direito ao lazer ao direito à cidade. In: MARCELLINO, N. C.(org). Lazer e esporte: políticas públicas. Campinas: Autores Associados, 2001.
TAHARA, A. K ; SOARES, D. C.; DARIDO, S. C. Estado da arte: práticas corporais de aventuras e a Educação Física Escolar. Arquivos de Ciências do Esporte, v. 06, nº 03, 2018, p.98-101.
VIÑAO FRAGO, A.; ESCOLANO, A. Currículo, espaço e subjetividade: a arquitetura como programa. Rio de Janeiro, DP&A, 2001.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Educação, Cultura e Sociedade

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
A Revista Educação, Cultura e Sociedade – RECS utiliza o Padrão de Licença Creative Commons na modalidade Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0).
Deste modo, você é livre para:
Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer meio ou formato;
Adaptar — remixar, transformar e construir sobre o material.
Nos seguintes termos:
Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, fornecer um link para a licença e indicar se as alterações foram feitas. Você pode fazê-lo de qualquer maneira razoável, mas não de qualquer forma que sugira que o licenciante endossa você ou seu uso.
Não Comercial — Você não pode usar o material para fins comerciais.
ShareAlike — Se você remixar, transformar ou construir sobre o material, você deve distribuir suas contribuições sob a mesma licença que o original.