TEACHING AND LEARNING THE PORTUGUESE LANGUAGE FOR HAITIAN STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30681/ecs.v14i1.12380

Keywords:

Portuguese language, teaching and learning, Haitian immigrants

Abstract

The aim of this text is to describe how the Portuguese language teaching and learning process of the Haitian children enrolled in Elementary School in three municipal schools in Sinop, Mato Grosso, Brazil, takes place, based on the voices of the educational team. It is an interpretive qualitative research, developed with 6 (six) children, 8 (eight) teachers and 3 pedagogical coordinators. For data collection, semi-structured interviews, participant observation and records in a reflective diary were carried out. Data show that it takes a lot of effort from teachers to integrate students into school activities related to learning the Portuguese language. They also show that children have a linguistic plurality typical of their people, which directly influences the process of building their identity and the appropriation of the new language.

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Author Biographies

  • Leandra Ines Seganfredo Santos, Universidade do Estado de Mato Grosso - UNEMAT

    Possui graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado de Mato Grosso (1994), mestrado em Estudos de Linguagem pela Universidade Federal de Mato Grosso (2005) , doutorado em Estudos Linguísticos (Linguística Aplicada) na UNESP (Rio Preto) e Pós doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem (PUCSP). É professora concursada na Universidade do Estado de Mato Grosso (Professor Adjunto nível 3); Possui experiência nas áreas de metodologias de ensino de Pedagogia e Letras, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores de línguas, crenças sobre o ensino-aprendizagem, interdisciplinaridade, ensino-aprendizagem de línguas em diferentes idades. É líder do GEPLIA (Grupo de Estudos e pesquisas em Linguística Aplicada), cadastrado no CNPQ.

  • Karina Merlino Ávila, Universidade do Estado de Mato Grosso - UNEMAT

    Possui graduação em Letras pela Universidade do Estado de Mato Grosso (2001); Ciências Econômicas pela Universidade do Estado de Mato Grosso (2005); graduação de Pedagogia pela Faculdade na Faculdade FAEL (2019). Pós graduação em Metodologia no Ensino Superior na UNINTER (2015); Pós graduação em Gestão em orientação e coordenação escolar na Universidade São Luís (2019) e mestre em Linguística na UNEMAT (2020).  Atualmente é professora concursada no município de Sinop-MT (inicio em Setembro de 2022), como professora pedagoga.

References

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Published

2024-07-11

How to Cite

Santos, L. I. S., & Ávila, K. M. (2024). TEACHING AND LEARNING THE PORTUGUESE LANGUAGE FOR HAITIAN STUDENTS. Revista Educação, Cultura E Sociedade, 14(1), 34-43. https://doi.org/10.30681/ecs.v14i1.12380