THE SOCIAL DYNAMICS OF VIOLENCE: THE MULTIPLE FACES OF THE SAME PHENOMENON
DOI:
https://doi.org/10.30681/ecs.v15i1.12653Keywords:
Society. Violence. Multiple Faces. Social Dynamics.Abstract
This article, integrated into the research line “Education, school and society” of the professional master's degree in Sociology on a national network (PROFSOCIO), brings a brief study of the art, about violence as a social dynamic that goes through society. Violence is presented here as a polysemic concept, since there are multiple perspectives on this typically human phenomenon. Classifications and typifications of violences are brought to this article, with the aim of showing the reflections and debates that have been carried out by authors with different theoretical positions, based on their experiences with the study of this topic. However, the text focuses on the reflections made by French sociologist Michel Maffesoli on the three fundamental aspects of violence: the violence of established powers; anomic violence and banal violence, as well as the social and societal implications of this multifaceted phenomenon, such as the double movement, of destruction and of construction, which guarantees the permanence of society.Downloads
References
ARANHA, Maria Lúcia de Arruda, MARTINS, Maria Helena Pires. Temas de Filosofia. São Paulo: Moderna, 1996.
ARAÚJO, Carla. A Violência desce para a Escola: suas manifestações no ambiente escolar e a construção da identidade dos jovens. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
ARENDT, Hannah. Sobre a Violência. Trad. André Duarte. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2009.
AVELINE, Carlos. A Educação para a Paz num Universo Cultural Violento. In: SOARES, Ismar de O, MOTTA, João Manoel. A Comunicação na Construção da Paz. São Paulo: UCBC – Edições Paulinas, 1986.
BOURDIEU, Pierre. O Poder Simbólico. Trad. Fernando Tomaz. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2000.
BOURDIEU, Pierre. A Dominação Masculina. Trad. Maria Helena Kühner. 2. Ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2002.
CANDAU, Vera Maria, NASCIMENTO, Maria das Graças, LUCINDA, Maria da Consolação. Escola e Violência. 2. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.
COLOMBIER, Claire, MANGEL, Gilbert, PERDRIAULT, Marguerite. A Violência na Escola. Trad. Roseana Kligerman Murray. São Paulo: Summus, 1989. (Novas Buscas em Educação; v. 35)
FANTE, Cleo. Fenômeno Bullying: como prevenir a violência nas escolas e educar para a paz. 2.ed rev. e ampl. Campinas, SP. Verus Editora, 2005.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 31. ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 2001. (O Mundo, Hoje, v. 21)
GUIMARÃES, Áurea M. A Dinâmica da Violência Escolar: conflito e ambiguidade. Campinas, SP: Autores Associados, 1996. (Coleção Educação Contemporânea).
LAFER, Celso. Prefácio. In: ARENDT, Hannah. Sobre a Violência. Trad. André Duarte. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2009.
MAFFESOLI, Michel. Lógica da Dominação. Trad. Mamede de Souza Freitas. Rio de Janeiro, RJ: Zahar Editores, 1978. (Biblioteca de Ciências Sociais)
MAFFESOLI, Michel. A Violência Totalitária – ensaio de antropologia política. Trad. Nathanael C. Caixeiro. Rio de Janeiro, RJ: Zahar Editores S.A. 1981
MAFFESOLI, Michel. Dinâmica da Violência. Trad. Cristina M. V. França. São Paulo: Editora Revista dos Tribunais, Edições Vértice, 1987. (Biblioteca Vértice: v. 7)
MAFFESOLI, Michel. Entre o Bem e o Mal: compêndio de subversão pós-moderna. Trad. Joana Chaves: Instituto Piaget, 2002. (Epistemologia e Sociedade)
MAFFESOLI, Michel. A Parte do Diabo: resumo da subversão pós-moderna. Trad. Clóvis Marques. Rio de Janeiro: Record, 2004.
MAFFESOLI, Michel. No Fundo das Aparências. Trad. Bertha Halpern Gurovitz. 3. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005a.
MAFFESOLI, Michel. Elogio da Razão Sensível. Trad. Albert Christophe Migueis Stuckenbruck. 3. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005b.
MAFFESOLI, Michel. Apocalipse: opinião pública e opinião publicada. Trad. Andrei Neto e Antoine Bollinger. Porto Alegre: Sulina, 2010.
MORAIS, Regis de. Violência e Educação. Campinas, SP: Papirus, 1995. (Coleção Magistério: Formação e Trabalho Pedagógico)
MULLER, Jean-Marie. Não-Violência na Educação. São Paulo: Palas Athena, 2006.
SANTOS, José Vicente Tavares dos. Violências e Conflitualidades. Porto Alegre: Tomo Editorial, 2009. (Série Sociologia das Conflitualidades, 3).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Educação, Cultura e Sociedade

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
A Revista Educação, Cultura e Sociedade – RECS utiliza o Padrão de Licença Creative Commons na modalidade Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0).
Deste modo, você é livre para:
Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer meio ou formato;
Adaptar — remixar, transformar e construir sobre o material.
Nos seguintes termos:
Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, fornecer um link para a licença e indicar se as alterações foram feitas. Você pode fazê-lo de qualquer maneira razoável, mas não de qualquer forma que sugira que o licenciante endossa você ou seu uso.
Não Comercial — Você não pode usar o material para fins comerciais.
ShareAlike — Se você remixar, transformar ou construir sobre o material, você deve distribuir suas contribuições sob a mesma licença que o original.