THE SOCIAL DYNAMICS OF VIOLENCE: THE MULTIPLE FACES OF THE SAME PHENOMENON

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30681/ecs.v15i1.12653

Keywords:

Society. Violence. Multiple Faces. Social Dynamics.

Abstract

This article, integrated into the research line “Education, school and society” of the professional master's degree in Sociology on a national network (PROFSOCIO), brings a brief study of the art, about violence as a social dynamic that goes through society. Violence is presented here as a polysemic concept, since there are multiple perspectives on this typically human phenomenon. Classifications and typifications of violences are brought to this article, with the aim of showing the reflections and debates that have been carried out by authors with different theoretical positions, based on their experiences with the study of this topic. However, the text focuses on the reflections made by French sociologist Michel Maffesoli on the three fundamental aspects of violence: the violence of established powers; anomic violence and banal violence, as well as the social and societal implications of this multifaceted phenomenon, such as the double movement, of destruction and of construction, which guarantees the permanence of society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Josivaldo Constantino dos Santos, Universidade do Estado de Mato Grosso - UNEMAT

    Josivaldo Constantino dos Santos. Graduado em Filosofia pela Universidade Católica Dom Bosco (UCDB), Especialista em Filosofia Contemporânea pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC-MG), Mestre e Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). É professor nos Cursos de Graduação em Pedagogia e Letras; e do Mestrado Profissional em Sociologia em Rede Nacional – PROFSOCIO da Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT), Campus Universitário de Sinop/MT, linha de pesquisa Escola, educação e sociedade. Membro do grupo de Pesquisa Rede de Pesquisadores em Políticas Públicas, Estado e Formação Humana e  do Núcleo de Estudos Educação e Gestão do Cuidado (UFRGS). 

     

  • ANA PAULA ARAÚJO DOS SANTOS, Secretaria de Estado de Educação do Estado de Mato Grosso (SEDUC).

    Mestranda em Sociologia pela Universidade do Estado de Mato Grosso - Rede Nacional de Pós-Graduação (UNEMAT/PROFSOCIO),  linha de pesquisa I - Escola, educação e sociedade. Membra do grupo de Pesquisa Rede de Pesquisadores em Políticas Públicas, Estado e Formação Humana. Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado de Mato Grosso  (UNEMAT). Especialista em Alfabetização e Letramento pela Faculdade Faveni .  Atua na área de Educação como professora de Educação Infantil e Ensino Fundamental.

     

  • Fabiano Anastácio, Secretaria de Estado de Educação do Estado de Mato Grosso (SEDUC).

    Mestrando em Sociologia pela Universidade do Estado de Mato Grosso - Rede Nacional de Pós-Graduação (UNEMAT/PROFSOCIO),  linha de pesquisa I - Escola, educação e sociedade. Membro do grupo de Pesquisa Rede de Pesquisadores em Políticas Públicas, Estado e Formação Humana. Graduado em História pela Faculdades Integradas de Fernandópolis. Atualmente é professor efetivo na Secretaria de Estado de Educação do Estado de Mato Grosso (SEDUC).

References

ARANHA, Maria Lúcia de Arruda, MARTINS, Maria Helena Pires. Temas de Filosofia. São Paulo: Moderna, 1996.

ARAÚJO, Carla. A Violência desce para a Escola: suas manifestações no ambiente escolar e a construção da identidade dos jovens. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

ARENDT, Hannah. Sobre a Violência. Trad. André Duarte. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2009.

AVELINE, Carlos. A Educação para a Paz num Universo Cultural Violento. In: SOARES, Ismar de O, MOTTA, João Manoel. A Comunicação na Construção da Paz. São Paulo: UCBC – Edições Paulinas, 1986.

BOURDIEU, Pierre. O Poder Simbólico. Trad. Fernando Tomaz. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2000.

BOURDIEU, Pierre. A Dominação Masculina. Trad. Maria Helena Kühner. 2. Ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2002.

CANDAU, Vera Maria, NASCIMENTO, Maria das Graças, LUCINDA, Maria da Consolação. Escola e Violência. 2. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.

COLOMBIER, Claire, MANGEL, Gilbert, PERDRIAULT, Marguerite. A Violência na Escola. Trad. Roseana Kligerman Murray. São Paulo: Summus, 1989. (Novas Buscas em Educação; v. 35)

FANTE, Cleo. Fenômeno Bullying: como prevenir a violência nas escolas e educar para a paz. 2.ed rev. e ampl. Campinas, SP. Verus Editora, 2005.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 31. ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 2001. (O Mundo, Hoje, v. 21)

GUIMARÃES, Áurea M. A Dinâmica da Violência Escolar: conflito e ambiguidade. Campinas, SP: Autores Associados, 1996. (Coleção Educação Contemporânea).

LAFER, Celso. Prefácio. In: ARENDT, Hannah. Sobre a Violência. Trad. André Duarte. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2009.

MAFFESOLI, Michel. Lógica da Dominação. Trad. Mamede de Souza Freitas. Rio de Janeiro, RJ: Zahar Editores, 1978. (Biblioteca de Ciências Sociais)

MAFFESOLI, Michel. A Violência Totalitária – ensaio de antropologia política. Trad. Nathanael C. Caixeiro. Rio de Janeiro, RJ: Zahar Editores S.A. 1981

MAFFESOLI, Michel. Dinâmica da Violência. Trad. Cristina M. V. França. São Paulo: Editora Revista dos Tribunais, Edições Vértice, 1987. (Biblioteca Vértice: v. 7)

MAFFESOLI, Michel. Entre o Bem e o Mal: compêndio de subversão pós-moderna. Trad. Joana Chaves: Instituto Piaget, 2002. (Epistemologia e Sociedade)

MAFFESOLI, Michel. A Parte do Diabo: resumo da subversão pós-moderna. Trad. Clóvis Marques. Rio de Janeiro: Record, 2004.

MAFFESOLI, Michel. No Fundo das Aparências. Trad. Bertha Halpern Gurovitz. 3. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005a.

MAFFESOLI, Michel. Elogio da Razão Sensível. Trad. Albert Christophe Migueis Stuckenbruck. 3. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005b.

MAFFESOLI, Michel. Apocalipse: opinião pública e opinião publicada. Trad. Andrei Neto e Antoine Bollinger. Porto Alegre: Sulina, 2010.

MORAIS, Regis de. Violência e Educação. Campinas, SP: Papirus, 1995. (Coleção Magistério: Formação e Trabalho Pedagógico)

MULLER, Jean-Marie. Não-Violência na Educação. São Paulo: Palas Athena, 2006.

SANTOS, José Vicente Tavares dos. Violências e Conflitualidades. Porto Alegre: Tomo Editorial, 2009. (Série Sociologia das Conflitualidades, 3).

Published

2025-03-03

How to Cite

dos Santos, J. C., ARAÚJO DOS SANTOS, A. P., & Anastácio, F. (2025). THE SOCIAL DYNAMICS OF VIOLENCE: THE MULTIPLE FACES OF THE SAME PHENOMENON. Revista Educação, Cultura E Sociedade, 15(1), 93-104. https://doi.org/10.30681/ecs.v15i1.12653