Freire, hooks, and Mieli: Education as Political Resistance
DOI:
https://doi.org/10.30681/ecs.v14i3.13056Keywords:
Gender Ideology, Education, Resistance, SilencingAbstract
The political context of the past decade, especially during Bolsonaro’s presidency, vilified discussions of gender, sex, and sexuality in Brazilian schools, framing them as an affront to the moral and cultural values of the traditional family. The notion of a so-called “gender ideology” fueled moral panic among parents and guardians, leading politicians and civilians to seek ways to silence educators in order to remove democratic, inclusive, and critical perspectives from classrooms. Drawing on the theories of Paulo Freire, bell hooks, and Mario Mieli, this article presents debates on how neoliberal and ultraconservative governments are confronted through emancipatory education.
Downloads
References
ALTMAN, Breno; CARLOTTO, Maria. Junho de 2013: a rebelião fantasma. São Paulo: Boitempo, 2023.
ARROYO, Miguel G. Vidas re-existentes: reafirmando sua outra humanidade na história. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2023.
CHRISTINO, Marcio Sergio. Pós-verdades e fake news: como técnicas de psicologia e de comunicação são usadas para manipular o mundo. São Paulo: Matrix, 2023.
DEAN, Jodi. Multidões e partido. São Paulo: Boitempo, 2022.
FREIRE, Paulo. À sombra desta mangueira. 11. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e terra, 1967.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 85. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2023
hooks, bell. Ensinando comunidade: uma pedagogia da esperança. São Paulo: Editora Elefante, 2021.
MIELI, Mario. Por um comunismo transsexual: elementos de crítica homossexual. São Paulo: Boitempo, 2023.
ROCHA, Camila. “Menos Marx, mais Mises”: uma gênese da nova direita brasileira (2006 - 2018). 2018. Tese (Doutorado em Ciência Política) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.
ROCHA, João Cezar de Castro. Bolsonarismo: da guerra cultural ao terrorismo doméstico: retórica do ódio e dissonância cognitiva coletiva. Belo Horizonte: Autêntica, 2023.
SOUZA JÚNIOR, Benedito Leite de. A construção do pânico moral sobre a chamada “ideologia de gênero na educação” nos sites de movimentos cristãos (neo) conservadores. 2018. Dissertação (Mestrado em Educação Contemporânea) - Faculdade Federal de Pernambuco, Caruaru, 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Educação, Cultura e Sociedade

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
A Revista Educação, Cultura e Sociedade – RECS utiliza o Padrão de Licença Creative Commons na modalidade Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0).
Deste modo, você é livre para:
Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer meio ou formato;
Adaptar — remixar, transformar e construir sobre o material.
Nos seguintes termos:
Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, fornecer um link para a licença e indicar se as alterações foram feitas. Você pode fazê-lo de qualquer maneira razoável, mas não de qualquer forma que sugira que o licenciante endossa você ou seu uso.
Não Comercial — Você não pode usar o material para fins comerciais.
ShareAlike — Se você remixar, transformar ou construir sobre o material, você deve distribuir suas contribuições sob a mesma licença que o original.