EDUCATION IN SCHOOLS: RURAL EDUCATION AND PUBLIC POLICIES - THE EDUCATION WE HAVE AND THE EDUCATION WE WANT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30681/ecs.v15i2.13320

Keywords:

Rural Education, Public Policies, Peasant Education, Identity and Protagonism.

Abstract

This article investigates the training and public policies in Rural Education in the municipality of Cáceres-MT, focusing on the discrepancy between current education and the aspirations of peasant communities. The objective is to analyze, from a critical and historical perspective, the experiences of social movements and the social production of knowledge that inform public policies that strengthen the countryside as a space for social, economic and cultural construction. The research revealed a significant gap between existing public policies and the eminent demands of the communities. The methodology included field research and documentary investigation, with the holding of public hearings and debates in districts and communities, aiming to raise and systematize the needs and proposals of peasants. The fundamental authors who supported the discussions were Arroyo (2004), Freire (1987), Marx (1979), Machado (2021 and 2022) and Zart (2012, 2019 and 2020). The results indicate that current education in rural schools does not meet local needs, which seek education that values ​​regional culture and promotes permanence in the countryside. The public hearings highlighted the need to integrate local knowledge and ensure a dignified and sustainable life. The research concludes that it is essential to strengthen community organization and adopt a participatory approach in the formulation of public policies, aiming for rural education that reflects the needs and desires of peasants.

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Author Biographies

  • Renilda Batista Prina Lamon, Universidade do Estado de Mato Grosso - UNEMAT

    Possui graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado de Mato Grosso (2002). Pós Graduada com Especialização em Psicopedagogia pela FIVE- Faculdades Integradas de Varzea Grande-MT (2004). Atualmente Cursa o Mestrado em Educação PPGEDU pela UNEMAT, como aluno Especial. É professora - EMEI Madre Maria Estevão. Atuou 24 anos em escolas do campo no Ensino Fundamental e Educação Infantil, Fez parte da Comissão que organizou a 1 Conferência de Educação do Campo - Desafios e Avanços Para Educação do Campo-Cáceres-MT (2011), foi Conselheira e secretária do Conselho Municipal de Educação de Cáceres-MT-CMEC de 2015 a 2018, foi membro do FMTEI- Vale do Jauru (2018).Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: educação do campo, educação infantil, educação ambiental, conscientização, projeto de ensino e referência curricular.

  • Laudemir Luiz Zart, Universidade do Estado de Mato Grosso - UNEMAT

    Graduado em Filosofia pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras Dom Bosco, Santa Rosa - RS (1987), mestrado em Sociologia Política pela Universidade Federal de Santa Catarina (1998), doutorado em Política Científica e Tecnológica pela Universidade Estadual de Campinas (2012) e pós-doutorando em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professor Adjunto da Universidade do Estado de Mato Grosso Carlos Alberto Reys Maldonado - Campus Universitário Jane Vanini de Cáceres e integro o Núcleo UNITRABALHO da UNEMAT e a Incubadora de Empreendimentos Econômicos Solidários e Sustentáveis (INCUBEESS).  Pesquisador do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Formação e Docência (GFORDOC). Professor do Mestrado de Educação da Unemat na linha de pesquisa: Educação e Diversidade.

  • Djeice Quele Linhares Gonçalves, Universidade do Estado de Mato Grosso - UNEMAT

    Mestranda em Educação (Educação e Diversidade) na Universidade do Estado do Mato Grosso (UNEMAT) (2024). Graduação em Nutrição - Faculdades Integradas Aparício Carvalho (2014). Especialização em Nutrição Clinica e Especialização em Metodologia do Ensino Superior. Possui vasta experiência no âmbito da Nutrição. Com experiência na área de Nutrição Clinica Hospitalar atuando pelo Governo de Estado do Mato Grosso, Secretaria de Estado e Saúde na unidade Hospital Regional de Cáceres Dr. Antônio Fontes (HRCAF) e Anexo I Hospital São Luiz, 2022. Possui experiência em Alimentação Escolar como Nutricionista Responsável Técnica pela execução do Programa Nacional de Alimentação Escolar - PNAE nos municípios de Cujubim/RO 2015; Campo Novo de Rondônia/RO 2016; Costa Marques/RO 2020; Cáceres/MT 2021/2022; São José dos Quatro Marcos/MT 2023; Cáceres/MT 2023. Atualmente é nutricionista na Secretaria Municipal de Educação de Curvelândia-MT.

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Published

2025-07-31

How to Cite

Batista Prina Lamon, R., Luiz Zart, L., & Linhares Gonçalves, D. Q. (2025). EDUCATION IN SCHOOLS: RURAL EDUCATION AND PUBLIC POLICIES - THE EDUCATION WE HAVE AND THE EDUCATION WE WANT. Revista Educação, Cultura E Sociedade, 15(2), 95-104. https://doi.org/10.30681/ecs.v15i2.13320