An analysis of the fulfillment of goal V - Assessment of Literacy in the Cascavel Municipal Plan: reflections beyond numerical projections.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30681/ecs.v15i2.13339

Keywords:

Large-Scale Assessment. , Municipal Education Plan (PME); , Goal V

Abstract

The research analyzes the fulfillment of Goal V of the National Education Plan (PNE) in the Municipal Public Education Network of Cascavel/Paraná, with the time frame from 2016 to 2023. The goal under analysis aims to guarantee literacy by the end of the 2nd year. Based on this educational policy, the objective is to analyze the developments to achieve the goal. The initial hypothesis is that the municipality has adopted large-scale evaluations as a metric to guarantee compliance with goal V. Being a qualitative research, bibliographical analysis, the reference is the studies by Werle (2011), Ferreira (2016) and Barbosa (2021) and documents the National, State, and Municipal Education Plans and their Monitoring Reports. So far, the results show a reduction in the implementation of large-scale assessments focused on grades, which does not result in the teaching quality, but in the redirection of the teaching and learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • ARCIELLI ROYER NOGUEIRA, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

    Doutoranda em Educação na Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste, Campus de Cascavel. Mestra em Educação (2021) - pela Unioeste. Possui graduação em Pedagogia (2007) e Letras Espanhol (2018) pela mesma instituição. Especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional - (UNIPAN), Especialista em Educação pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Especialista em Autismo pela Faculdade Pólis Civita (2024). Pesquisadora na área de Educação e atua principalmente nos temas: Política Educacional: com ênfase na Avaliação em Larga Escala. Atualmente é professora da Escola Municipal Artur Carlos Sartori. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em ensino-aprendizagem.

  • Gabriela Viana Zucco, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

    Gabriela Viana Zucco Professora da Rede Pública Municipal de Ensino de Cascavel-PR. Mestranda do Programa de Pós-graduação em Educação - PPGE da Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE.

  • VALDECIR SOLIGO, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE.

    Doutor em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS; Mestre em Educação pela Universidade de Passo Fundo - UPF. Graduado em Historia pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná e Graduado em Pedagogia pela Universidade Paulista - UNIP. Professor Associado no colegiado de Pedagogia e Docente do Programa de Pós Graduação em Educação - Mestrado e Doutorado PPGE - UNIOESTE, campus de Cascavel e do Programa de Pós Graduação Interdisciplinar Sociedade, Cultura e Fronteiras UNIOESTE, PPGSCF, campus Foz do Iguaçu. Líder do Grupo de Pesquisa em Gestão Educacional.

References

BARBOSA, J. M. S.; MELLO, R. M. A. V. de. Avaliação, Plano Nacional de Educação de 2014 - 2024 e as interpretações acerca da Meta 7. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 433–452, 2021. DOI: 10.14393/REPOD-v10n1a2021-55105. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/55105. Acesso em: 9 jul. 2024.

BRASIL. Plano Nacional de Educação (PNE). Lei Federal n.º 10.172, de 9/01/2001. Brasília: MEC, 2001c. Disponível em: http://pne.mec.gov.br/18-planos-subnacionais-deeducacao/543-plano-nacional-de-educacao-l ei-n-13-005-2014 Acesso em: 30 Jun 2024

BONAMINO, Alicia; SOUSA, Sandra Zákia. Três gerações de avaliação da educação básica no Brasil: interfaces com o currículo da/na escola. Educação e Pesquisa, v. 38, p. 373-388, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/rtQkYDSjky4mXG9TCrgRSqJ/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 28 Jul. 2024.

BOTH, Ivo José. Avaliação Planejada, aprendizagem consentida: é ensinando que se avalia, é avaliando que se ensina. 2. Ed. Ver. e atual. Curitiba: InterSaberes, 2017.

CASCAVEL. Plano Municipal de Educação (PME). Lei nº 6496 de 24 de Junho de 2015. Cascavel – PR. Disponível em: https://leismunicipais.com.br/plano-municipal-de-educacao-cascavel-pr Acesso em 05 Jun 2024.

CASCAVEL. Comissão de Monitoramento e Acompanhamento Contínuo e Avaliações Periódicas do Plano Municipal de Educação de Cascavel. 4º e 6º Relatório de Monitoramento e Acompanhamento do Plano Municipal de Cascavel, 2020, 2021. Disponível em: https://cascavel.atende.net/subportal/secretaria-municipal-deeducacao/pagina/semed-pme-20152025.

CASCAVEL. Prova Cascavel. APP. Disponível em: https://www.provacascavel.app/ Acesso em: 10 Jul. 2024

FERREIRA, Livia Andrade. A avaliação no Plano Nacional de Educação (2014-2024). Revista Meta: Avaliação, v. 8, n. 24, p. 410-439, 2016. Disponível em: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/1138/pdf Acesso em: 09 Jul 2024.

FERREIRA, Lívia Andrade et al. Intencionalidades e influências das avaliações em larga escala no trabalho de docentes de duas escolas da rede municipal de Uberlândia-MG. 2018. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/22722/1/IntencionalidadesInflu%C3%AAnciasAvalia%C3%A7%C3%B5es.pdf Acesso em: 28 Jul. 2024.

PINTO, José Marcelino de Rezende. A política recente de fundos para o financiamento da educação e seus efeitos no pacto federativo. Educação & Sociedade, v. 28, p. 877-897, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/BHh7B748fzMXtnZ86SxL55B/?format=html&lang=pt Acesso em: 15 Jul. 2024.

PINTO, José Marcelino et al. Um olhar sobre os indicadores de analfabetismo no Brasil. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 81, n. 199, 2000. Disponível em: https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/1340 Acesso em: 02 Jul 2024.

Ribeiro, V. M., Bonamino, A., & Martinic, S. (2020). Implementação de políticas educacionais e equidade: regulação e mediação. Cadernos De Pesquisa, 50(177), 698–717. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/6982 Acesso em: 28 Jul 2024.

WERLE, Flávia Obino Corrêa. Políticas de avaliação em larga escala na educação básica: do controle de resultados à intervenção nos processos de operacionalização do ensino. Ensaio: Avaliação e políticas públicas em educação, v. 19, n. 73, p. 769-793, 2011.

Published

2025-07-31

How to Cite

ROYER NOGUEIRA, A., Viana Zucco, G., & SOLIGO, V. (2025). An analysis of the fulfillment of goal V - Assessment of Literacy in the Cascavel Municipal Plan: reflections beyond numerical projections. Revista Educação, Cultura E Sociedade, 15(2), 15-27. https://doi.org/10.30681/ecs.v15i2.13339