An analysis of the fulfillment of goal V - Assessment of Literacy in the Cascavel Municipal Plan: reflections beyond numerical projections.
DOI:
https://doi.org/10.30681/ecs.v15i2.13339Keywords:
Large-Scale Assessment. , Municipal Education Plan (PME); , Goal VAbstract
The research analyzes the fulfillment of Goal V of the National Education Plan (PNE) in the Municipal Public Education Network of Cascavel/Paraná, with the time frame from 2016 to 2023. The goal under analysis aims to guarantee literacy by the end of the 2nd year. Based on this educational policy, the objective is to analyze the developments to achieve the goal. The initial hypothesis is that the municipality has adopted large-scale evaluations as a metric to guarantee compliance with goal V. Being a qualitative research, bibliographical analysis, the reference is the studies by Werle (2011), Ferreira (2016) and Barbosa (2021) and documents the National, State, and Municipal Education Plans and their Monitoring Reports. So far, the results show a reduction in the implementation of large-scale assessments focused on grades, which does not result in the teaching quality, but in the redirection of the teaching and learning process.
Downloads
References
BARBOSA, J. M. S.; MELLO, R. M. A. V. de. Avaliação, Plano Nacional de Educação de 2014 - 2024 e as interpretações acerca da Meta 7. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 433–452, 2021. DOI: 10.14393/REPOD-v10n1a2021-55105. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/55105. Acesso em: 9 jul. 2024.
BRASIL. Plano Nacional de Educação (PNE). Lei Federal n.º 10.172, de 9/01/2001. Brasília: MEC, 2001c. Disponível em: http://pne.mec.gov.br/18-planos-subnacionais-deeducacao/543-plano-nacional-de-educacao-l ei-n-13-005-2014 Acesso em: 30 Jun 2024
BONAMINO, Alicia; SOUSA, Sandra Zákia. Três gerações de avaliação da educação básica no Brasil: interfaces com o currículo da/na escola. Educação e Pesquisa, v. 38, p. 373-388, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/rtQkYDSjky4mXG9TCrgRSqJ/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 28 Jul. 2024.
BOTH, Ivo José. Avaliação Planejada, aprendizagem consentida: é ensinando que se avalia, é avaliando que se ensina. 2. Ed. Ver. e atual. Curitiba: InterSaberes, 2017.
CASCAVEL. Plano Municipal de Educação (PME). Lei nº 6496 de 24 de Junho de 2015. Cascavel – PR. Disponível em: https://leismunicipais.com.br/plano-municipal-de-educacao-cascavel-pr Acesso em 05 Jun 2024.
CASCAVEL. Comissão de Monitoramento e Acompanhamento Contínuo e Avaliações Periódicas do Plano Municipal de Educação de Cascavel. 4º e 6º Relatório de Monitoramento e Acompanhamento do Plano Municipal de Cascavel, 2020, 2021. Disponível em: https://cascavel.atende.net/subportal/secretaria-municipal-deeducacao/pagina/semed-pme-20152025.
CASCAVEL. Prova Cascavel. APP. Disponível em: https://www.provacascavel.app/ Acesso em: 10 Jul. 2024
FERREIRA, Livia Andrade. A avaliação no Plano Nacional de Educação (2014-2024). Revista Meta: Avaliação, v. 8, n. 24, p. 410-439, 2016. Disponível em: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/1138/pdf Acesso em: 09 Jul 2024.
FERREIRA, Lívia Andrade et al. Intencionalidades e influências das avaliações em larga escala no trabalho de docentes de duas escolas da rede municipal de Uberlândia-MG. 2018. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/22722/1/IntencionalidadesInflu%C3%AAnciasAvalia%C3%A7%C3%B5es.pdf Acesso em: 28 Jul. 2024.
PINTO, José Marcelino de Rezende. A política recente de fundos para o financiamento da educação e seus efeitos no pacto federativo. Educação & Sociedade, v. 28, p. 877-897, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/BHh7B748fzMXtnZ86SxL55B/?format=html&lang=pt Acesso em: 15 Jul. 2024.
PINTO, José Marcelino et al. Um olhar sobre os indicadores de analfabetismo no Brasil. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 81, n. 199, 2000. Disponível em: https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/1340 Acesso em: 02 Jul 2024.
Ribeiro, V. M., Bonamino, A., & Martinic, S. (2020). Implementação de políticas educacionais e equidade: regulação e mediação. Cadernos De Pesquisa, 50(177), 698–717. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/6982 Acesso em: 28 Jul 2024.
WERLE, Flávia Obino Corrêa. Políticas de avaliação em larga escala na educação básica: do controle de resultados à intervenção nos processos de operacionalização do ensino. Ensaio: Avaliação e políticas públicas em educação, v. 19, n. 73, p. 769-793, 2011.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Educação, Cultura e Sociedade

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
A Revista Educação, Cultura e Sociedade – RECS utiliza o Padrão de Licença Creative Commons na modalidade Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0).
Deste modo, você é livre para:
Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer meio ou formato;
Adaptar — remixar, transformar e construir sobre o material.
Nos seguintes termos:
Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, fornecer um link para a licença e indicar se as alterações foram feitas. Você pode fazê-lo de qualquer maneira razoável, mas não de qualquer forma que sugira que o licenciante endossa você ou seu uso.
Não Comercial — Você não pode usar o material para fins comerciais.
ShareAlike — Se você remixar, transformar ou construir sobre o material, você deve distribuir suas contribuições sob a mesma licença que o original.