DIGITAL TECHNOLOGIES FOR TEACHING GEOGRAPHY: a didactic proposal on globalization, consumption, and environmental impacts 

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30681/ecs.v15i2.13627

Keywords:

Digital Technologies; Geography; Basic Education

Abstract

Globalization is a subject of study in Geography and should be discussed with students, as it encompasses various dimensions of global society, including political, economic, cultural, technological, and environmental aspects. With a qualitative and descriptive approach, this experience report presents a didactic proposal developed in a public school of the state network. The theoretical framework is mainly based on the work of Santos (2012) for the discussion of the globalization process and its consequences, and it is also aligned with the National Common Curricular Base (BNCC, 2018), a guiding normative document for Brazilian national education. The proposal aimed to integrate Digital Technologies into pedagogical practice, facilitating the understanding of content about globalization, consumerism, and their environmental impacts. The didactic sequence, conducted over eight class hours, took place during the daily routine of the doctoral teacher, combining lectures and collaborative practical activities. At the end of the experience, it was found that the discussions were significant for teaching and learning. Additionally, the final work presented during Environmental Week contributed to raising environmental awareness and expanding the reach of the content to the school community, consolidating the proposed objectives. 

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Author Biography

  • Joyce Duarte Queiroz, Universidade Federal de Uberlândia - UFU

     Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU), Mestra em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (FAE/UFMG).Pós-graduada em Educação Ambiental Urbana(ESAB); Pós-graduada em Educação a Distância (IFNMG) e Pós-graduada em Educação Especial e Inclusiva (FAVENI). Graduada em Licenciatura plena em Geografia (UNIMONTES) e Graduada em Licenciatura plena em Pedagogia (UNIFACVEST). Experiência profissional docente na Educação Básica da rede pública estadual (SEE-MG) e privada (T.O.P. Educacional), professora mediadora presencial e tutora a distância na Educação à Distância em nível técnico e nível médio no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Norte de Minas Gerais (IFNMG), tutora à distância no curso de aperfeiçoamento de professores do município de Contagem-MG pela UFMG, Tutora à Distância pela Universidade Aberta do Brasil (UAB) no curso de licenciatura em Pedagogia do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologias do Sul de Minas Gerais (IFSULDEMINAS), tutora à Distância pela UNIMONTES no curso de pós graduação em Educação Especial Inclusiva. Professora de Geografia na SEEMG. Atualmente, bolsista pela CAPES, integra grupo de pesquisa GEPEGH-UFU e participa do projeto: Bicentenário da Independência do Brasil: mudanças e permanências das narrativas e da cultura de História entre professores e estudantes da Educação Básica. 

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Published

2025-07-31

How to Cite

Duarte Queiroz, J. (2025). DIGITAL TECHNOLOGIES FOR TEACHING GEOGRAPHY: a didactic proposal on globalization, consumption, and environmental impacts . Revista Educação, Cultura E Sociedade, 15(2), 82-94. https://doi.org/10.30681/ecs.v15i2.13627