PLANTAS MEDICINAIS NO ENSINO MÉDIO

PRÁTICAS PEDAGÓGICAS QUE BUSCAM RELACIONAR O CONHECIMENTO CIENTÍFICO AO CONHECIMENTO POPULAR DE ALUNOS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30681/recs.v13i2.10759

Keywords:

Biodiversidade, Educação básica, Etnobotânica, Qualidade de vida

Abstract

The objective was to carry out a systematic review of the literature, with the aim of investigating and obtaining information about how the topic of medicinal plants is being worked on in basic education, specifically in high school. Searches were carried out in institutional repositories of Universities, with works available electronically and publicly accessible. The articles considered were those from a journal with a Qualis score of at least B2 in Environmental Sciences. For a better delimitation of acceptance, works from 2012 to 2022 were selected. It was possible to verify, through 17 researches trained in different regions of the country, how the theme “Medicinal plants” has been approached in the classroom and pedagogical practices. The Theory of Meaningful Learning was present in many of the works analyzed, showing how much the theme can be used as a tool for valuing students' prior knowledge and thereby associating this popular knowledge with scientific knowledge. Research seeks to present medicinal plants as a theme that can be identical in various contents of high school, especially Botany. However, there are many other possibilities for content and disciplines that can address this topic as a way of valuing the student's prior knowledge, also contextualizing scientific teaching. Therefore, the analysis of the works made it possible to verify that, regardless of the structure offered by the schools, it is possible to develop dynamic and attractive pedagogical practices, which make the teaching of disciplines such as biology and chemistry more relevant.

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Author Biographies

Kalliandra Bruna Mendes Nogueira de Aquino, UNIVERSIDADE FEDERAL DE RONDÔNIA

Mestra em Ciências Ambientais - PGCA da Universidade Federal de Rondônia - UNIR.  Especialista em Análises Clínicas pela Faculdade de Ciências Biomédicas de Cacoal (FACIMED), Licenciada e Bacharel em Ciências Biológicas pela Faculdade de Ciências Biomédicas de Cacoal (FACIMED). Atualmente é professora de biologia na Secretaria de Estado da Educação de Rondônia

Jerônimo Vieira Dantas Filho, Universidade Federal de Rondônia

Docente colaborador no Programa de Pós-Graduação em Ciências Ambientais - PGCA/UNIR e no Dep. de Medicina Veterinária/UNIR. Foi bolsista de Pós-doutorado da CAPES, no PROCAD/Amazônia (UNIR/USP) - mar/2021 a nov/2022, com ênfase em Sanidade Aquícola. Doutor na área de Ciência Veterinária, com ênfase em Tecnologia do Pescado), PPG em Sanidade e Produção Animal Sustentável na Amazônia Ocidental (PPGESPA/UFAC), Mestre em Ciências Ambientais (UNIR), Especialista em Biotecnologia (UCDB), Graduação tecnológica em andamento em Ciência de Dados - ênfase em Estatística Aplicada (UNESA) e Graduado em Engenharia de Pesca (UNIR). Consultor Externo do Comitê Técnico-Científico PIBIC/UNIR/CNPq e também PIBITI/UNIR/CNPq.

Sandro de Vargas Schons, Universidade Federal de Rondônia

Graduado em Medicina Veterinária pela Universidade da Região da Campanha, URCAMP, em 2002, mestre e Doutorado em Patologia Animal pela Universidade Federal de Pelotas (UFPEl) em 2005 e 2011, docente do curso de Medicina Veterinária da Universidade Federal de Rondônia (UNIR), Campus de Rolim de Moura. Docente e Vice-coordenador do programa de Mestrado em Ciências Ambientais da UNIR.

 

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Published

2023-12-20

How to Cite

Mendes Nogueira de Aquino, K. B., Vieira Dantas Filho, J., & de Vargas Schons, S. (2023). PLANTAS MEDICINAIS NO ENSINO MÉDIO: PRÁTICAS PEDAGÓGICAS QUE BUSCAM RELACIONAR O CONHECIMENTO CIENTÍFICO AO CONHECIMENTO POPULAR DE ALUNOS. Revista Educação, Cultura E Sociedade, 13(2), 60–69. https://doi.org/10.30681/recs.v13i2.10759