ESTÁGIO EM DOCÊNCIA NO CURSO DE PEDAGOGIA DO INSTITUTO DE EDUCAÇÃO, AGRICULTURA E AMBIENTE – IEAA/UFAM
MEMÓRIAS E EXPERIÊNCIAS A PARTIR DO ESTÁGIO PARA A FORMAÇÃO DOCENTE
DOI:
https://doi.org/10.30681/ecs.v14i1.12179Keywords:
estágio supervisionado; observação; construção de saberesAbstract
The article portrays the importance of supervised internships in higher education teaching and its contribution to professionals who wish to pursue a career as university teachers. The methodology adopted in this study involved the selection of the stages experienced in the supervised internship of the subject Fundamentals of Environmental Education of the Pedagogy course. In the first stage we have planning, in which a meeting was held with the tutor teacher to define what the entire process would be like. In the second stage, observation, participation and conducting activities were carried out in which the master's student experienced teaching practice. Regarding the positive aspects, we work with future teachers/pedagogues who will be protagonists of the subject of my research, enabling moments of observation that will serve as analysis and study; As a learning point, we had the opportunity to explore a diverse class that, to meet everyone's expectations, required dynamics and a lot of creativity. In this sense, with the experience report, it is expected to share the learning built during this period, serving as an inspiration for others, since the internship helps to develop pedagogical skills and greater knowledge about didactics and teaching methodologies.
Downloads
References
CAMPOS, Jéssica; LIMA, Renato Abreu. O Estágio Supervisionado na Formação do Docente em Ciências Naturais. SOUTH AMERICAN Journal of Basic Edication, Tachnical and Technological. ISSN: 2446-4821. Vol. 3 N. 2 2016 P.129-140.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed.São Paulo: Editora paz e Terra, 1987.
NICOLA, J. A.; PANIZ, C. M. A importância da utilização de diferentes recursos didáticos no ensino de biologia. Infor, Inov. e Form., Rev. NEaD-Unesp, São Paulo, v. 2, n. 1, p.355-381, 2016.
RIBEIRO, Bernardo Jeová Costa; LIMA, Renato Abreu. Estágio Docente no Curso de Engenharia Ambiental: Um relato de experiência na Universidade Federal do Amazonas. Revista Docentes, Secretaria da Educação do Estado do Ceará, p.38-44, 2023.
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia Histórico-Crítica: primeiras aproximações. 10 ed., Campinas, SP: Autores associados, 2008.
SOUZA, S. E. O uso de recursos didáticos no ensino escolar. In: I Encontro de Pesquisa em Educação, XIII Semana de Pedagogia da UEM, Maringá, 2007. Arq. Mudi. Periódicos.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Educação, Cultura e Sociedade

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
A Revista Educação, Cultura e Sociedade – RECS utiliza o Padrão de Licença Creative Commons na modalidade Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0).
Deste modo, você é livre para:
Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer meio ou formato;
Adaptar — remixar, transformar e construir sobre o material.
Nos seguintes termos:
Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, fornecer um link para a licença e indicar se as alterações foram feitas. Você pode fazê-lo de qualquer maneira razoável, mas não de qualquer forma que sugira que o licenciante endossa você ou seu uso.
Não Comercial — Você não pode usar o material para fins comerciais.
ShareAlike — Se você remixar, transformar ou construir sobre o material, você deve distribuir suas contribuições sob a mesma licença que o original.