ESTÁGIO EM DOCÊNCIA NO CURSO DE PEDAGOGIA DO INSTITUTO DE EDUCAÇÃO, AGRICULTURA E AMBIENTE – IEAA/UFAM

MEMÓRIAS E EXPERIÊNCIAS A PARTIR DO ESTÁGIO PARA A FORMAÇÃO DOCENTE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30681/ecs.v14i1.12179

Keywords:

estágio supervisionado; observação; construção de saberes

Abstract

The article portrays the importance of supervised internships in higher education teaching and its contribution to professionals who wish to pursue a career as university teachers. The methodology adopted in this study involved the selection of the stages experienced in the supervised internship of the subject Fundamentals of Environmental Education of the Pedagogy course. In the first stage we have planning, in which a meeting was held with the tutor teacher to define what the entire process would be like. In the second stage, observation, participation and conducting activities were carried out in which the master's student experienced teaching practice. Regarding the positive aspects, we work with future teachers/pedagogues who will be protagonists of the subject of my research, enabling moments of observation that will serve as analysis and study; As a learning point, we had the opportunity to explore a diverse class that, to meet everyone's expectations, required dynamics and a lot of creativity. In this sense, with the experience report, it is expected to share the learning built during this period, serving as an inspiration for others, since the internship helps to develop pedagogical skills and greater knowledge about didactics and teaching methodologies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Cristiana Mesquita da Silva, Universidade Federal do Amazonas - UFAM

    Graduada no Curso Normal Superior, especialista em Psicopedagogia e em Educação Profissional Técnica Integrada ao Ensino Médio na Modalidade EJA. Possui 2ª Graduação em Engenharia Civil, Especialista em Engenharia de Avaliação e Perícia. Mestranda em Ensino de Ciências e Humanidades (PPGECH).

  • Renato Abreu Lima, Universidade Federal do Amazonas - UFAM

    Biólogo, Pós-Graduado em Gestão Ambiental, Mestre em Meio Ambiente e Doutor em Biodiversidade e Biotecnologia. É professor efetivo do Instituto de Natureza e Cultura da Universidade Federal do Amazonas (INC/UFAM).

  • Eliane Regina Martins Batista, Universidade Federal do Amazonas - UFAM

    Professora no Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (IEAA) da Universidade Federal do Amazonas, Doutora em Educação em Ciências e Matemática (Universidade Federal do Mato Grosso/REAMEC), Mestre em Educação (Universidade Federal do Amazonas), possui especialização em Psicopedagogia (universidade Federal de Rondônia), graduada em Pedagogia (Universidade Federal do Amazonas). Atualmente é professora do curso de Pedagogia, das licenciaturas e do curso de mestrado em Ensino de Ciências e Humanidades. Pesquisa na área de formação de professores, políticas curriculares, educação em ciências.

References

CAMPOS, Jéssica; LIMA, Renato Abreu. O Estágio Supervisionado na Formação do Docente em Ciências Naturais. SOUTH AMERICAN Journal of Basic Edication, Tachnical and Technological. ISSN: 2446-4821. Vol. 3 N. 2 2016 P.129-140.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed.São Paulo: Editora paz e Terra, 1987.

NICOLA, J. A.; PANIZ, C. M. A importância da utilização de diferentes recursos didáticos no ensino de biologia. Infor, Inov. e Form., Rev. NEaD-Unesp, São Paulo, v. 2, n. 1, p.355-381, 2016.

RIBEIRO, Bernardo Jeová Costa; LIMA, Renato Abreu. Estágio Docente no Curso de Engenharia Ambiental: Um relato de experiência na Universidade Federal do Amazonas. Revista Docentes, Secretaria da Educação do Estado do Ceará, p.38-44, 2023.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia Histórico-Crítica: primeiras aproximações. 10 ed., Campinas, SP: Autores associados, 2008.

SOUZA, S. E. O uso de recursos didáticos no ensino escolar. In: I Encontro de Pesquisa em Educação, XIII Semana de Pedagogia da UEM, Maringá, 2007. Arq. Mudi. Periódicos.

Published

2024-07-11

How to Cite

Mesquita da Silva, C., Lima, R. A., & Martins Batista, E. R. (2024). ESTÁGIO EM DOCÊNCIA NO CURSO DE PEDAGOGIA DO INSTITUTO DE EDUCAÇÃO, AGRICULTURA E AMBIENTE – IEAA/UFAM: MEMÓRIAS E EXPERIÊNCIAS A PARTIR DO ESTÁGIO PARA A FORMAÇÃO DOCENTE. Revista Educação, Cultura E Sociedade, 14(1), 175-186. https://doi.org/10.30681/ecs.v14i1.12179