INCLUSIVE EDUCATION: CHALLENGES FOR SCHOOLS TO INCLUDE CHILDREN WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER (ASD)

Authors

  • Antônio Leonardo Amorim Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
  • Edileila Andreia Ferreira Vareiro Universidade do Estado de Mato Grosso
  • Karina Martins Universidade do Estado de Mato Grosso

DOI:

https://doi.org/10.30681/politi(k)con.v7i.13359

Keywords:

Law, Special education, Inclusion

Abstract

Education needs to be inclusive, so that children with Autism Spectrum (ASD) are effectively able to be welcomed into the school system. This research was carried out using bibliographic and documentary methodology with a deductive and qualitative approach. The objective of developing the theme of Autism Spectrum Disorder, taking into account the challenges faced by schools in the inclusion of children in the school environment to realize this acquired right; The school's performance and the family's partnership are of fundamental importance in the practice of inclusion. At least four variants of Autism Spectrum Disorder have been recorded. Based on this statement, the role of the school is to welcome and transform without discriminating against the demands of each person. Use appropriate pedagogical tools and enhance individual characteristics. And for the inclusion process to happen fully, it is important to deepen knowledge of the legal contributions that guarantee this right. Analyze how the family/school relationship works and what positive consequences can be achieved, as well as understand how Brazilian legislation and Education Guidelines can facilitate the inclusion process. In summary, the theme seeks to facilitate the understanding of school inclusion and insertion in discussions that support Special Education.

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Author Biographies

  • Antônio Leonardo Amorim, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

    Doutor em Direito na Universidade Federal de Santa Catarina, bolsista CAPES (2022/2023), Mestre em Direito pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2017-2019), bolsista CAPES (2017-2018), Especialista em Direito Penal e Processo Penal (2017-2018), Professor de Processo Penal no Curso de Direito da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, Campus do Pantanal - CPAN, Cidade de Corumbá/MS e Coordenador do Projeto de Pesquisa Criminologia Crítica do Pantanal. E-mail: antonio.amorim@ufms.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1464-0319. Lattes: http://lattes.cnpq.br/5692695774578222.

  • Edileila Andreia Ferreira Vareiro, Universidade do Estado de Mato Grosso

    Discente do Curso de Direito da Universidade do Estado de Mato Grosso – Câmpus de Brasnorte. E-mail: edileila.vareiro@unemat.br.

  • Karina Martins, Universidade do Estado de Mato Grosso

    Doutora em Direito pelo Centro Universitário de Brasília - UniCEUB (2018-2022). Mestre em Direitos Humanos, Cidadania e Violência pelo Centro Universitário Euro-Americano (2015-2017). Especialista em Direito Agroambiental e Sustentabilidade pela Universidade Federal de Mato Grosso (2015). Especialista em Direito e Processo Civil pela Universidade Cândido Mendes - RJ (2008). Possui graduação em Direito pela Universidade de Cuiabá (2002). Advogada.

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Published

2025-05-16

How to Cite

Leonardo Amorim, A., Andreia Ferreira Vareiro, E. ., & Martins, K. . (2025). INCLUSIVE EDUCATION: CHALLENGES FOR SCHOOLS TO INCLUDE CHILDREN WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER (ASD). Revista De Ciência Política, Direito E Politicas Públicas - POLITI(K)CON, 7, 128-139. https://doi.org/10.30681/politi(k)con.v7i.13359