INCLUSIVE EDUCATION: CHALLENGES FOR SCHOOLS TO INCLUDE CHILDREN WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER (ASD)
DOI:
https://doi.org/10.30681/politi(k)con.v7i.13359Keywords:
Law, Special education, InclusionAbstract
Education needs to be inclusive, so that children with Autism Spectrum (ASD) are effectively able to be welcomed into the school system. This research was carried out using bibliographic and documentary methodology with a deductive and qualitative approach. The objective of developing the theme of Autism Spectrum Disorder, taking into account the challenges faced by schools in the inclusion of children in the school environment to realize this acquired right; The school's performance and the family's partnership are of fundamental importance in the practice of inclusion. At least four variants of Autism Spectrum Disorder have been recorded. Based on this statement, the role of the school is to welcome and transform without discriminating against the demands of each person. Use appropriate pedagogical tools and enhance individual characteristics. And for the inclusion process to happen fully, it is important to deepen knowledge of the legal contributions that guarantee this right. Analyze how the family/school relationship works and what positive consequences can be achieved, as well as understand how Brazilian legislation and Education Guidelines can facilitate the inclusion process. In summary, the theme seeks to facilitate the understanding of school inclusion and insertion in discussions that support Special Education.
Downloads
References
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil 1988. Brasília-DF, Senado Federal, 2019.
BRASIL. Lei n. 12.764, de 27 de dezembro de 2012. Institui a Política Nacional de Proteção dos Direitos da Pessoa com Transtorno do Espectro Autista; e altera o § 3º do art. 98 da Lei nº 8.112, de 11 de dezembro de 1990. Brasília, DF: Presidência da República. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12764.htm. Acesso em: 12 de set. de 2024.
BRASIL. Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. (“Presidência da República - Planalto”) Brasília, DF: Presidência da República. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2014/Lei/L13005.htm. Acesso 12 de set. de 2024.
BRASIL. Lei n.13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília, DF, Presidência da República. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 12 de set. de 2024.
GILLBERG. C. Transtornos do Espectro do Autismo. Disponível em: https://ama.org.br/site/wp-content/uploads/2017/08/DrChristopherGillbergnoBrasil.pdf. Acesso em: 12 de setembro de 2024.
Pontis. M. Autismo: O que Fazer e O que Evitar: Guia Rápido Para Professores e Professoras do Ensino Fundamental. Tradução de Moisés Sbardelotto. Petrópolis, RJ. Vozes. 2022.
SERRA. G. C. D. A inclusão de uma criança com autismo na escola regular: Desafios e Processos. Dissertação (Mestrado). Universidade do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro: 2004.