176NOBODY AGAINST SEXUAL EDUCATION?CONSIDERATIONS ABOUT A REACTIVE EDUCATION FOR SEXUALITIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30681/21787476.2021.35.175193

Keywords:

Education, Sexualities, Neofundamentalisms

Abstract

This manuscript is born of a restlessness provoked in a training course organized by the State University of Maringá in 2016. During the course a participant questioned: “But who is against education for sexualities and why?”. In this regard, this questioning moves us in the writing of this essay, which aims to present our movements that make us think that “No one is against education for sexualities”, nor the movements neofundamentalists that arise in the contemporaneity against a supposed ideology of gender. For this we organize this manuscript, the bibliographic essayistic nature, in two axes: a) Is someone against education for sexualities? b) A reactive education for sexualities. In this course, we propose that neo-fundamentalist movements articulate in the production of a reactive education for sexualities, based on resentment, bad conscience and ascetic ideals

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Alexandre Luiz Polizel, UEL -PR

    Doutorando em Ensino de Ciências e Educação Matemática. Professor na Universidade Estadual de Londrina. Londrina – Paraná – Brasil. 

  • Fabiana Gomes, IFG, GO

    Doutora em Ensino de Ciências e Educação Matemática (UEL).Professora no Instituto Federal de Goiás, campus Uruaçu. Uruaçu – Goias – Brasil.

  • Moises Alves de Oliveira, UEL-PR

    Doutor em Educação Básica (UNISINOS). Professor na Universidade Estadual de Londrina. Londrina – Paraná – Brasil. 

References

CARVALHO, Fabiana Aparecida de; POLIZEL, Alexandre Luiz; MAIO, Eliane Rose. Uma escola sem partido: discursividade, currículos e movimentos sociais. Rev. Semina: Ciências sociais e humanas, v. 37, n. 2, 2017, p. 193-210

CARVALHO, Fabiana Aparecida de; POLIZEL, Alexandre Luiz; SANTANA, Naomi Neri; SANCHES, Khawana. Políticas públicas e (in)visibilidades escolares: Entre (des)conhecer, apagar e trabalhar com o combate à violência de gênero. In: CORREA, Crishna Mirella de Andrade; MAIO, Eliane Rose. Observatório de Violência de gênero: Entre políticas públicas e práticas pedagógicas. Curitiba: CRV, 2015, p. 71-89

DELEUZE, Gilles. Nietzsche e a Filosofia. Rio de Janeiro: Editora Rio, 1976.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do Poder. 4 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: a vontade de saber. 3 ed. São Paulo: Paz e terra, 2015.

FURLANI, Jimena. Educação sexual na sala de aula: relações de gênero, orientação sexual e igualdade étnico-racial numa proposta de respeito às diferenças. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.

JUNQUEIRA, Rogério Diniz. “Ideologia de gênero”: a gênese de uma categoria política reacionária – ou: a promoção dos direitos humanos se tornou uma “ameaça à família natural”? In: RIBEIRO, Paula Regina Costa; MAGALHÃES, Joanalira Corpes (Orgs). Debates contemporâneos sobre educação para a sexualidade. Rio Grande: Editora da FURG, 2017, p. 25-52

NIETZSCHE, Friedrich Willhelm. Genealogia da moral: uma polêmica. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

OLIVEIRA JUNIOR, Isaias Batista de. Kit de combate a homofobia do MEC: a polemização em torno dos recursos audiovisuais. Revista HISTEDBR on-line, v.16, n.70, 2016, p.319-334

PENNA, Fernando. O ódio aos professores. In: Ação Educativa (Org). A ideologia do movimento escola sem partido: 20 autores desmontam o discurso. Ação Educativa: São Paulo, 2016, p. 93-100

POLIZEL, Alexandre Luiz. Escola sem partido operante: negações, generalizações e esquecimentos? In: Anais do VI Seminário Integrado de Pesquisa em Ciências Sociais & XXVIII Semana de Ciências Sociais, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2017, p. 370-382

POLIZEL, Alexandre; CARVALHO, Fabiana Aparecida de. Queimando livros e currículos: considerações sobre a histeria neofundamentalista nas discussões de sexualidade e gênero. Revista da Sociedade Brasileira do Ensino de Biologia, n. 9, 2016, p. 3593-3604

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de Identidade: introdução as teorias do currículo. 3 ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.

TIBURI, Marcia. Como conversar com um fascista. 5 ed. Rio de Janeiro: Record, 2016.

TOLOMEOTTI, Tamires; CARVALHO, Fabiana Aparecida de. Um currículo degenerado: os planos de educação e a questão de gênero nos documentos educacionais. Revista Artemis, v.22, n.1, 2016, p. 73-84

WEEKS, Jeffrey. O corpo e a sexualidade. In: LOURO, Guacira Lopes (Org). O corpo educado: pedagogias da Sexualidade. 3 ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015, p. 35-83

Published

2021-08-28

How to Cite

POLIZEL, Alexandre Luiz; GOMES, Fabiana; DE OLIVEIRA, Moises Alves. 176NOBODY AGAINST SEXUAL EDUCATION?CONSIDERATIONS ABOUT A REACTIVE EDUCATION FOR SEXUALITIES. Revista da Faculdade de Educação, [S. l.], v. 35, n. 1, p. 175–193, 2021. DOI: 10.30681/21787476.2021.35.175193. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5764. Acesso em: 24 feb. 2025.