O REFÚGIO NO BRASIL:

A LINGUAGEM COMO POSSIBILIDADE DE INSERÇÃO NA CULTURA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30681/recs.v13i2.10905

Keywords:

Refugees. Historical-Cultural Psychology Domain of the Portuguese language

Abstract

With the methodological theoretical contribution Historical-Cultural Psychology, this article presentes part of a master´s research that aimed to analyze the importance of the role of language in the insertion of adult refugees in the culture of the country that receives them. Perform/ carried out in a non-governmental organization that welcomes those people, in the city of São Paulo, whose participants were Venezuelans living in a situation of refuge. To this end, semi-structured interviews and Weekly face-to-face meetings were carried out. In the meetings, we use artistic materials as a way to create spaces to expand the expressions of the participant´s. We had as a result the construction of three major categories: “Reasons to migrate”, “Country that welcomes” and “The importance of mastering the language”, the latter that we will address in this article, since mastering the language is essential to be inserted in Society, as it is central to social relations and has the function of communicating, producing culture and planning action.The results indicated that the issues involved in the refuge may be related to different reasons, social, economic and political, the latter sometimes generates persecution, conflicts and violation of human rights and among the difficulties faced, the lack of knowledge of the Portuguese language is presented with great relevance. It is concluded, therefore, that it is important to think about ways of teaching the Portuguese language to refugees, given the diversity of singularities that they present from the most different cultures.

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Author Biographies

  • Tatiana De Camargo, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

    Pedagoga pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo e mestra em Psicologia como Ciência e Profissão pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas. Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Centro de Ciências da Vida, Programa de Pós-Graduação em Psicologia.

  • Vera Lucia Trevisan de Souza, Pontifica Universidade Católica de Campinas

    Docente e pesquisadora do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Psicologia e do curso de graduação em Psicologia da Pontifícia Universidade Católica de Campinas. Doutora (2004) em Educação (Psicologia da Educação) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

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Published

2023-12-20

How to Cite

De Camargo, T., & Trevisan de Souza, V. L. (2023). O REFÚGIO NO BRASIL: : A LINGUAGEM COMO POSSIBILIDADE DE INSERÇÃO NA CULTURA. Revista Educação, Cultura E Sociedade, 13(2), 1-9. https://doi.org/10.30681/recs.v13i2.10905