LEISURE AND CITIZENSHIP IN THE LIFE OF PEOPLE WITH DISABILITIES: A CRITICAL ANALYSIS
Keywords:
Leisure, Citizenship, People with DisabilityAbstract
Considering the scarcity of specific studies in the area of Physical Education that deal with the leisure of people with disabilities, this research aimed to investigate what students with disabilities (Down Syndrome) from the Espaço Com-Vivências Project at the Catholic University of Brasília (UCB) did in the weekly routine and weekend routine to check whether or not there were leisure activities in the daily lives of these people with disabilities and to check how often people with Down Syndrome participated in leisure activities. This is qualitative and quantitative research and the instrument adopted was the semi-structured interview. The sample consisted of 22 family members of adults with Down Syndrome (DS) with a mean age of 51.4 ± 10 years, men and women. The sample delimitation was for convenience. The textual content resulting from the interviews was subjected to textual data analysis, The data revealed that the activities of people with disabilities in their weekly routine, most of the time, were “going to the Espaço Com-Vivências Project”, “going to school”, “going to the speech therapist”, “going to the psychopedagogue”; and the activities carried out on weekends basically included “going to the mall”, “staying at home”, “visiting family”, “eating out”. We conclude that the leisure activities of people with disabilities (Down Syndrome) of the Espaço Com-Vivências Project at the Catholic University of Brasília (UCB) revolve around the environments in which they feel included, namely, the family environment, the church and the shopping center.
Downloads
References
ASSAD, W. D.; DE SOUSA, I. R. C.; REIS, A. L.; DE MELO, G. F. et al. Shopping Center como espaço de atividades de lazer e jogos: uma possibilidade. LICERE-Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer, 19, n. 1, p. 284-305, 2016.
BIENENSTEIN, G. Shopping center: o fenômeno e sua essência capitalista. GEOgraphia, 3, n. 6, p. 53-70, 2001.
BLASCOVI-ASSIS, S. M. Lazer e deficiência mental: o papel da família e da escola em uma proposta de educação pelo e para o lazer. 1997. -, [sn].
CRUZ, L. R.; BARRETO, S. d. J. A importância do lazer na inclusão da pessoa portadora de deficiência mental na sociedade. Revista Leonardo Pós-ICPG, 1, n. 2, p. 9-15, 2003.
DA SILVA, J. A. Curso de direito constitucional positivo. Revista dos Tribunais, 1984. 8520303536.
DA SILVA, J. V. P.; DE MENDONÇA, T. C. F.; SAMPAIO, T. M. V. Grupos de pesquisas e enfoque dado ao lazer das pessoas com deficiência na produção científica no brasil. LICERE-Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer, 17, n. 3, p. 66-98, 2014.
DUMAZEDIER, J. Que é o lazer. Lazer e cultura popular. São Paulo: Perspectiva, p. 28-50, 2000.
GAIO, R.; PORTO, E. Educação Física e pedagogia do movimento: possibilidades do corpo em diálogo com as diferenças. Educação Física: cultura e sociedade. Campinas: Papirus, 2006.
GOMES, C. L. Lazer, trabalho e educação-relações históricas, questões contemporâneas. Editora UFMG, 2008. 8570416687.
HUNGER, D.; SQUARCINI, C. F. R.; PEREIRA, J. M. A pessoa portadora de deficiência física e o lazer. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 25, n. 3, 2004.
MARCELLINO, N. C. Lazer e educação. 17. ed. ed. Campinas-SP: Papirus, 2013. 978-85-308-0351-3.
MENEGHETTI, A. P.; FARIA, G. M. N.; PRAZERES, M. M. V.; SAMPAIO, T. M. V. O processo de inclusão por meio do lazer. Revista da Associação Brasileira de Atividade Motora Adaptada, 14, n. 2, 2013.
NOGUEIRA, S. A.; BORDAS, M. A. G., 2012, O DISCURSO DOS ALUNOS COM DEFICIÊNCIA SOBRE A EDUCAÇÃO ATRAVÉS DO LAZER.
RATINAUD, P.; MARCHAND, P., 2012, Application de la méthode ALCESTE à de" gros" corpus et stabilité des" mondes lexicaux": analyse du" CableGate" avec IRAMUTEQ. 835-844.
RECHINELI, A.; PORTO, E. T. R.; MOREIRA, W. W. Corpos deficientes, eficientes e diferentes: uma visão a partir da educação física. Revista brasileira de educação especial, 14, p. 293-310, 2008.
SAMPAIO, T. M. V. Conhecimento Científico: capacidade humana de intervir reinventando e revertendo a sina severina. Educação Física: intervenção e conhecimento científico. 1ed. Piracicaba: UNIMEP, 1, p. 176-194, 2004.
SILVA, R. A. d.; GONÇALVES JUNIOR, L. Lazer e processos educativos: o olhar de gestores de clubes de empresas. Licere (Online), 2009.
SOLOMON, M. R. O comportamento do consumidor: Comprando. Possuindo e Sendo, 5, 2002.
TRENTIN, T. R. D.; TRENTIN, S. S. DIREITO AO LAZER E A DESCONEXÃO DO TRABALHO COMO MEIO DE GARANTIR OS DIREITOS FUNDAMENTAIS DO TRABALHADOR. (RE) PENSANDO DIREITO, 3, n. 5, p. 08-30, 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Educação, Cultura e Sociedade
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
A Revista Educação, Cultura e Sociedade – RECS utiliza o Padrão de Licença Creative Commons na modalidade Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0).
Deste modo, você é livre para:
Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer meio ou formato;
Adaptar — remixar, transformar e construir sobre o material.
Nos seguintes termos:
Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, fornecer um link para a licença e indicar se as alterações foram feitas. Você pode fazê-lo de qualquer maneira razoável, mas não de qualquer forma que sugira que o licenciante endossa você ou seu uso.
Não Comercial — Você não pode usar o material para fins comerciais.
ShareAlike — Se você remixar, transformar ou construir sobre o material, você deve distribuir suas contribuições sob a mesma licença que o original.