SOCIOLOGICAL CUBE: PLAYFUL AS A DIALOGICAL METHOD IN SOCIOLOGY TEACHING
DOI:
https://doi.org/10.30681/ecs.v15i1.12586Keywords:
Teaching Sociology; Playful; Sociological cubeAbstract
With the aim of generating dialogue in the classroom in order to build an intriguing teaching-learning space, the Sociological Cube game was created, the object of analysis of this work. Therefore, the objective is to investigate playful as a dialogical method in teaching Sociology in High School, specifically the meanings and uses of Sociological Cube. The construction of this participatory and descriptive research took place through the use of some instruments and actions, such as: bibliographical research, systematic observation and workshops. When it comes to liberating and dialogical education, we bring Paulo Freire and Ira Shor (1986). Regarding engaged pedagogy and the importance of coherence between practice and theory in teaching, we spoke with bell hooks (2013). From an understanding of this path, we realize how the relationship between education and playful is possible and susceptible to resignifications and adaptations consistent with the objectives we intend to achieve and with the public we seek to dialogue with.
Downloads
References
ALVES, J. T. P.; SOUSA, F. M. M. de. O professor de Sociologia na escola básica: reflexividade e experiências docentes. In: ALMEIDA, R. de O.; CARLEIAL, A. Neto (Organizadoras). Sociologia na escola média: metodologias de ensino em foco. – Teresina: EDUFPI, 2013.
BRASIL. Orientações Curriculares Nacionais: Ciências Humanas e suas tecnologias. MEC/Secretaria de Educação Básica. Brasília, 2006.
BODART, C. das N.. Fotografia como recurso didático no ensino de sociologia. Em Tese, Florianópolis, v. 12, n. 2, p. 81-102, dez. 2015. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/emtese/article/view/1806-5023.2015v12n2p81 Acesso em: 13 jun. 2024.
DA MATTA, R. O ofício de etnólogo ou como ter Anthropological Blues. Boletim do Museu Nacional: Antropologia, Rio de Janeiro, nº 27, mai. 1978, p. 1-12. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/bmna/article/view/49240/26886. Acesso em: 13 jun. 2024.
DAYRELL, J. T. A Escola “Faz” as Juventudes? Reflexões em Torno da Socialização Juvenil. Educ. Soc., Campinas, v. 28, n. 100, p. 1105-1128, 2007.
__________. O jovem como sujeito social. Revista Brasileira de Educação, [s. l.], ed. 24, p. 40-52, 2003.
ELIAS, A. N. Imagem e memória: por uma reconstrução do Budismo Primordial. In: PAIVA, C. C. da S.; ARAÚJO, J. J. de; BARRETO, R. R. (org.). Cultura audiovisual: transformações estéticas, autorais e representacionais em multimeios. Campinas, SP: UNICAMP/Instituto de Artes, 2013. p. 35-50.
FREIRE, P.; SHOR, I. Medo e Ousadia: O cotidiano do professor. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986, p. 224, v. 18.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 6 São Paulo: Atlas, 2021, 173 p.
HOOKS, B. Ensinando a Transgredir: A educação como prática libertadora. 1. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2013, p. 288.
LIMA, M. O uso da entrevista na pesquisa empírica. In: ALONSO, A.; LIMA, M.; ALMEIDA, R. de. Métodos de pesquisa em Ciências Sociais: Bloco Qualitativo. São Paulo: Sesc São Paulo/CEBRAP, 2016. p. 24-41. Disponível em: http://bibliotecavirtual.cebrap.org.br/arquivos/2016_E-BOOK%20Sesc-Cebrap_%20Metodos%20e%20tecnicas%20em%20CS%20-%20Bloco%20Qualitativo.pdf. Acesso em: 13 jun. 2024.
MILLS, C. Wright. A imaginação sociológica. 6. ed. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1982. p. 246.
PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do Trabalho Científico: Métodos e Técnicas da Pesquisa e do Trabalho Acadêmico. 2.ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.
SECCATTO, A. G.; NUNES, F. G. A educação pelas imagens: diálogos sobre as potencialidades da linguagem fotográfica. Espaço Plural, [S. l.], v. 16, n. 32, p. 68-99, 1 set. 2015. Disponível em: http://e-revista.unioeste.br/index.php/espacoplural/article/view/12837 . Acesso em: 13 jun. 2024.
SPINK, M. J.; MENEGON, V. M.; MEDRADO, B. Oficinas como estratégia de pesquisa: articulações teórico-metodológicas e aplicações ético-políticas. Psicol. Soc., Belo Horizonte, v. 26, n. 1, p. 32-43, abril 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822014000100005&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 13 jun. 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Educação, Cultura e Sociedade

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
A Revista Educação, Cultura e Sociedade – RECS utiliza o Padrão de Licença Creative Commons na modalidade Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0).
Deste modo, você é livre para:
Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer meio ou formato;
Adaptar — remixar, transformar e construir sobre o material.
Nos seguintes termos:
Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, fornecer um link para a licença e indicar se as alterações foram feitas. Você pode fazê-lo de qualquer maneira razoável, mas não de qualquer forma que sugira que o licenciante endossa você ou seu uso.
Não Comercial — Você não pode usar o material para fins comerciais.
ShareAlike — Se você remixar, transformar ou construir sobre o material, você deve distribuir suas contribuições sob a mesma licença que o original.