SOCIOLOGICAL CUBE: PLAYFUL AS A DIALOGICAL METHOD IN SOCIOLOGY TEACHING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30681/ecs.v15i1.12586

Keywords:

Teaching Sociology; Playful; Sociological cube

Abstract

With the aim of generating dialogue in the classroom in order to build an intriguing teaching-learning space, the Sociological Cube game was created, the object of analysis of this work. Therefore, the objective is to investigate playful as a dialogical method in teaching Sociology in High School, specifically the meanings and uses of Sociological Cube. The construction of this participatory and descriptive research took place through the use of some instruments and actions, such as: bibliographical research, systematic observation and workshops. When it comes to liberating and dialogical education, we bring Paulo Freire and Ira Shor (1986). Regarding engaged pedagogy and the importance of coherence between practice and theory in teaching, we spoke with bell hooks (2013). From an understanding of this path, we realize how the relationship between education and playful is possible and susceptible to resignifications and adaptations consistent with the objectives we intend to achieve and with the public we seek to dialogue with.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Bruna Costa Silva do Nascimento, Universidade Estadual do Ceará - UECE

    Doutoranda pelo Programa de Pós Graduação em Sociologia pela Universidade Estadual do Ceará. Cientista Social (licenciatura) pela Universidade Estadual do Ceará (2020) e mestra em sociologia pela mesma instituição. Pesquisadora de políticas culturais, participação civil nas políticas públicas, juventudes, ludicidade no ensino de Sociologia e audiovisual. Foi bolsista de 2015 - 2020 do PET Ciências Sociais. Criadora do jogo Dado Sociológico, o qual ganhou repercussões entre acadêmicos e professores de ensino médio. Como pesquisadora trabalha como colaboradora do Programa Cientista Chefe de Cultura, no qual esteve envolvida nas pesquisas acerca do Festival multicultural Circula Ceará (2021) e do processo de avaliação da Escola Porto Iracema das Artes (2024). Também se especializou enquanto produtora cultural pela Escola Livre Gestão, Produção e Políticas Culturais- Ecult. Atua como roteirista e diretora audiovisual, em 2019 teve o roteiro "Há números que sonham" selecionado para o Preamar do Porto Iracema das Artes. É Roteirista e diretora do documentário "Além da escola" (2019). Integrante do coletivo Cine Diversas, formado por mulheres, produz cineclubes nas periferias de Fortaleza voltados para a difusão de produções audiovisuais com protagonismo de mulheres.

References

ALVES, J. T. P.; SOUSA, F. M. M. de. O professor de Sociologia na escola básica: reflexividade e experiências docentes. In: ALMEIDA, R. de O.; CARLEIAL, A. Neto (Organizadoras). Sociologia na escola média: metodologias de ensino em foco. – Teresina: EDUFPI, 2013.

BRASIL. Orientações Curriculares Nacionais: Ciências Humanas e suas tecnologias. MEC/Secretaria de Educação Básica. Brasília, 2006.

BODART, C. das N.. Fotografia como recurso didático no ensino de sociologia. Em Tese, Florianópolis, v. 12, n. 2, p. 81-102, dez. 2015. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/emtese/article/view/1806-5023.2015v12n2p81 Acesso em: 13 jun. 2024.

DA MATTA, R. O ofício de etnólogo ou como ter Anthropological Blues. Boletim do Museu Nacional: Antropologia, Rio de Janeiro, nº 27, mai. 1978, p. 1-12. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/bmna/article/view/49240/26886. Acesso em: 13 jun. 2024.

DAYRELL, J. T. A Escola “Faz” as Juventudes? Reflexões em Torno da Socialização Juvenil. Educ. Soc., Campinas, v. 28, n. 100, p. 1105-1128, 2007.

__________. O jovem como sujeito social. Revista Brasileira de Educação, [s. l.], ed. 24, p. 40-52, 2003.

ELIAS, A. N. Imagem e memória: por uma reconstrução do Budismo Primordial. In: PAIVA, C. C. da S.; ARAÚJO, J. J. de; BARRETO, R. R. (org.). Cultura audiovisual: transformações estéticas, autorais e representacionais em multimeios. Campinas, SP: UNICAMP/Instituto de Artes, 2013. p. 35-50.

FREIRE, P.; SHOR, I. Medo e Ousadia: O cotidiano do professor. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986, p. 224, v. 18.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 6 São Paulo: Atlas, 2021, 173 p.

HOOKS, B. Ensinando a Transgredir: A educação como prática libertadora. 1. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2013, p. 288.

LIMA, M. O uso da entrevista na pesquisa empírica. In: ALONSO, A.; LIMA, M.; ALMEIDA, R. de. Métodos de pesquisa em Ciências Sociais: Bloco Qualitativo. São Paulo: Sesc São Paulo/CEBRAP, 2016. p. 24-41. Disponível em: http://bibliotecavirtual.cebrap.org.br/arquivos/2016_E-BOOK%20Sesc-Cebrap_%20Metodos%20e%20tecnicas%20em%20CS%20-%20Bloco%20Qualitativo.pdf. Acesso em: 13 jun. 2024.

MILLS, C. Wright. A imaginação sociológica. 6. ed. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1982. p. 246.

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do Trabalho Científico: Métodos e Técnicas da Pesquisa e do Trabalho Acadêmico. 2.ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

SECCATTO, A. G.; NUNES, F. G. A educação pelas imagens: diálogos sobre as potencialidades da linguagem fotográfica. Espaço Plural, [S. l.], v. 16, n. 32, p. 68-99, 1 set. 2015. Disponível em: http://e-revista.unioeste.br/index.php/espacoplural/article/view/12837 . Acesso em: 13 jun. 2024.

SPINK, M. J.; MENEGON, V. M.; MEDRADO, B. Oficinas como estratégia de pesquisa: articulações teórico-metodológicas e aplicações ético-políticas. Psicol. Soc., Belo Horizonte, v. 26, n. 1, p. 32-43, abril 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822014000100005&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 13 jun. 2024.

Published

2025-03-03

How to Cite

Costa Silva do Nascimento, B. (2025). SOCIOLOGICAL CUBE: PLAYFUL AS A DIALOGICAL METHOD IN SOCIOLOGY TEACHING. Revista Educação, Cultura E Sociedade, 15(1), 105-114. https://doi.org/10.30681/ecs.v15i1.12586