BALANCE OF SCIENTIFIC PRODUCTIONS ON ACCESS AND PERMANENCE OF PEOPLE WITH DISABILITIES/HIGHER EDUCATION STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30681/ecs.v15i1.12587

Keywords:

Access to Justice

Abstract

This article appears as a proposal for an evaluative activity, in the Postgraduate Program in Education-PPGEDU, whose purpose was to implement an argument relating the theoretical approaches addressed in the Education Theory discipline related to the research theme. To do so, we used some theoretical assumptions based on Oliveira (2009), Ferreira (2013), Hoolks (2020), Bernadino (2009). This article consists of a survey of scientific productions, theses and dissertations available in the collections of the CAPES Theses and Dissertations Catalog Database. The survey was carried out based on the state of knowledge, with the aim of identifying scientific productions in the last six (6) years on the theme of “access and permanence”, focusing on people with disabilities/higher education students, with the aim of problem of understanding how access and permanence programs, actions and policies influence the trajectory of people with disabilities/students during graduation? This article's methodology is a qualitative bibliographical approach.  To organize, categorize and systematize the data, the content analysis technique was used, as described by the author Bardin (2011). The results of this research point to the need to implement actions that involve the demand for pedagogical training on the part of teachers/servants, improvements in accessibility and inclusion conditions, elimination of attitudinal and pedagogical barriers, continued development of actions in affirmative policies and expansion of the student assistance program, such as an improvement in the number of aid offers and adjustments in values,

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Author Biographies

  • Daniele dos Santos Lopes da Silva, Universidade do Estado de Mato Grosso - UNEMAT

    Mestranda em Educação na Universidade do Estado de Mato Grosso. Possui graduação Tecnólogica em Processos Gerenciais pela Faculdade Educacional da Lapa (2020). Bacharela em Ciências Contábeis - UNEMAT - Cáceres - MT. Pós Graduada em Gestão Contábil - Faculdade Educacional da Lapa - FAEL.Cursando Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação-PPGEDU - UNEMAT, Câmpus Cáceres/MT. Bolsista CAPES.

  • Elizeth Gonzaga dos Santos Lima, Universidade do Estado de Mato Grosso - UNEMAT

    Possui doutorado em Educação com especificidade em avaliação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Campinas e mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul e, em 2012, concluiu o estágio Pós-Doutoral nesta mesma universidade, cursando parte deste estágio na Universidade de Aveiro em Portugal. Graduou-se em Pedagogia pela Universidade do Estado de Mato Grosso. Atualmente é docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Curso de Pedagogia da UNEMAT. Desenvolve atividades como avaliadora da Educação superior pelo INEP/ SINAES/BASIS. Em suas atividades profissionais interage com muitos colaboradores em co-autorias de trabalhos científicos, redes e grupos de pesquisas. Atua na área da Educação, com ênfase em Avaliação de Sistemas, Instituições, Planos e Programas Educacionais. Os temas mais frequentes em sua produção científica são: Universidade e Educação Superior, Avaliação Institucional e de Sistemas, Avaliação Participativa e Políticas Educacionais.

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Published

2025-03-03

How to Cite

dos Santos Lopes da Silva, D. ., & Gonzaga dos Santos Lima, E. . (2025). BALANCE OF SCIENTIFIC PRODUCTIONS ON ACCESS AND PERMANENCE OF PEOPLE WITH DISABILITIES/HIGHER EDUCATION STUDENTS. Revista Educação, Cultura E Sociedade, 15(1), 151-163. https://doi.org/10.30681/ecs.v15i1.12587