DIDACTIC GAMES FOR SOCIOLOGY CLASSES: A MAPPING OF PRODUCTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30681/ecs.v15i1.12654

Keywords:

Teaching sociology., Didactic Games., Bibliographic Survey

Abstract

The game, used for an educational purpose, presents itself as a support for the teaching-learning process, and can be used as a way of approaching scientific knowledge in the school environment, thus demonstrating to be a facilitator throughout the teaching process. In the case of didactic games applied in sociology teaching, a previous survey (Rogério, 2020) identified few publications of articles, dissertations and theses that address the topic of using didactic games produced by teachers or students. In this way, this article aims to map the production of didactic games in sociology teaching. To this end, a survey was carried out on the EduCapes platforms, annals of ABECS, annals of ENESEB, Periódico CABECS, Revista Perspectiva Sociológica, Dissertações do Profsocio and the annals of the SBS sociology teaching GT. 23 works were found on these platforms. After reading these productions, 12 more productions were found in the references of these works. The results show a still growing, but significant, number of educational games found in the most diverse types of publications. This means that other teachers and students have contact with this material and can be inspired to use and even encourage their creations to be used as activities in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Franciele Brito Barbosa, Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC

    Graduada em Licenciatura em Ciências Sociais pela Universidade Estadual de Santa Cruz. Mestra em Educação pela UESC. Professora substituta no Departamento de Ciências da Educação (DCIE/UESC). 

  • Elis Cristina Fiamengue, Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC

    Doutora em Sociologia pela Universidade Estadual Paulista (UNESP). Professora Titular no Departamento de Educação no Programa de Pós-Graduação Mestrado e Doutorado em Educação da Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC). 

References

BODART, Cristiano das Neves; SILVA, Roniel Sampaio. Quem leciona Sociologia após 10 anos de presença no ensino médio brasileiro? In: BODART, Cristiano Neves (Org.). Ensino de Sociologia no Brasil. Maceió: Editora Café com Sociologia, 2019. p.35-61.

CAILLOIS, Roger. Os jogos e os homens: a máscara e a vertigem. Lisboa: Cotovia, 1990.

CARVALHO, Ana Paula; MAÇAIRA, Julia Polessa; AZEVEDO, Gustavo Cravo de. Quiz Antropológico: jogos didáticos e formação de professores. Perspectiva Sociológica, n. 28, p. 114-128, 2020.

HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva, 2019.

MACHADO, Celso de Souza. O Ensino da Sociologia na escola secundária brasileira: levantamento preliminar. Revista da Faculdade de Educação, São Paulo, v. 13, n. 1, p. 115- 142, 1987.

MORAES, Amaury Cesar. Ensino de sociologia: periodização e campanha pela obrigatoriedade. Cadernos da Associação Brasileira de Ensino de Ciências Sociais, Campinas, v. 31, n. 85, p. 359-382, 2011.

ROGÉRIO, Radamés de Mesquita. O ensino de sociologia e os jogos didáticos. In: BRUNETTA, Antônio Alberto. et. al. Dicionário do ensino de sociologia. Maceió: Editora Café com Sociologia, 2020.

SALEN, Katie; ZIMMERMAN, Eric. Regras do jogo: fundamentos do design de jogos São Paulo: Blucher, 2012.

SILVA, Ileizi Luciana Fiorelli. O Ensino das Ciências Sociais/Sociologia no Brasil: histórico e perspectivas. In: MORAES, Amaury (Org.). Coleção Explorando o Ensino de Sociologia. Brasília: MEC, p.15-44, 2010.

VASCONCELLOS, Marcelo Simão de; CARVALHO, Flávia Garcia de; ARAUJO, Inesita Soares de. O jogo como prática de saúde. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 2018.

Published

2025-03-03

How to Cite

Barbosa, F. B., & Fiamengue, E. C. (2025). DIDACTIC GAMES FOR SOCIOLOGY CLASSES: A MAPPING OF PRODUCTIONS. Revista Educação, Cultura E Sociedade, 15(1), 31-43. https://doi.org/10.30681/ecs.v15i1.12654