PRODUCTIVE RESTRUCTURING OF CAPITAL AND REPERCUSSIONS ON BRAZILIAN EDUCATION IN NEOLIBERAL TIMES
DOI:
https://doi.org/10.30681/ecs.v15i1.12660Keywords:
Flexible accumulation, Educational policy, Productive restructuringAbstract
The present study takes a look at changes that have occurred in the curriculum from the context of productive restructuring. Its objective is to point out elements on how the discourses and practices of Brazilian education were shaped by the mercantile logic of contemporary capitalism and used learning instruments that legitimized this practice. Based on authors such as Harvey (2008), Antunes (2004), Rodrigues (2009), Ferreti (1997) and Hirata (1994), we bring the educational policies involved in the transformations of the world of work and the process of modifying the dynamics of the courses in both basic and higher education. Our excerpt is an essay that is the result of the reflections arising from the research project "youth, public policies and sociology teaching: connections and dialogues" and consists of a collective theoretical effort based on the method of historical-dialectical materialism and developed from a biographical and documentary survey. As a result, we bring an overview of the association between changes in the Brazilian State and repercussions in the educational field.
Downloads
References
ABRAMOVAY, Miriam; ANDRADE, Eliane Ribeiro; ESTEVES, Luiz Carlos Gil. Juventudes: outros olhares sobre a diversidade. Brasília: SECADI – Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2007.
ALVES, G. A “globalização” como perversidade do capital. Revista Lutas Sociais, n. 3 News, 1997.
ANTUNES, Ricardo. (org.) A dialética do trabalho Escritos de Marx e Engels. São Paulo: Expressão Popular, 2004.
______. Adeus ao Trabalho? Ensaio sobre as Metamorfoses e a Centralidade do Mundo do Trabalho. 12ed. São Paulo: Cortez; Campinas, SP: Editora da Universidade Estadual de Campinas, 2007.
BOBBIO, Norberto. Gramsci e a concepção da Sociedade Civil. IN: BOBBIO, Norberto. O conceito de sociedade civil. Rio de Janeiro: Graal, 1982.
BRASIL. Lei nº 5.692, de 11 de agosto de 1971. Fixa diretrizes e bases para o ensino de 1º e 2º graus e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 1971.
______ Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 1996.
CASTELLS, Manuel. A Sociedade em Rede. 6ed. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
CAVASIN, Rosane da Silva França Lubaszewski. Formação, políticas públicas e a racionalidade neoliberal. IN: Anais [eletrônicos do] II Seminário Internacional de Políticas Públicas em Educação / comissão organizadora: Elton Luiz Nardi... [et al.]. – Joaçaba, SC: Unoesc, 2019, p.245-250.
COGGIOLA, Osvaldo; KATZ, C. Neoliberalismo ou crise do capital? São Paulo: Xamã: 1996.
CORSI, Francisco Luiz. O plano real: um balanço crítico (1994-1998). IN: DELROIO, Marcos (org). Globalização e dimensões da crise brasileira. Marília: Cadernos da F.F.C.-UNESP-Marília-Publicações, 1999, p. 13-28.
COSTA, Edmilson. A globalização e o capitalismo contemporâneo. 1 ed, São Paulo: Expressão Popular, 2008.
CUNHA, Luiz Antonio; GÓES, Moacyr de. O Golpe na educação. 11 ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.
DIAS, Edmundo Fernandes. A liberdade (im) possível na ordem do capital: reestruturação produtiva e passivização. Campinas-SP: IFCH/Unicamp, 1999.
DUTRA, Jurandir; MORAES, Ana Flávia de; GUIMARÃES, Maria da Glória Vitório. Ensino Remoto e a Pandemia da Covid-19: experiências e aprendizados. IN: Em Rede – Revista de Educação a Distância, 8(1). https://doi.org/10.53628/emrede.v8.1.729
FERRETTI, Celso João. Formação Profissional e reforma do ensino técnico no Brasil: anos 90. Educação e Sociedade, Campinas, n. 59, 1997.
GARCIA, T. C. M. et al. Ensino remoto emergencial: proposta de design para organização de aula [recurso eletrônico]. Natal: SEDIS/UFRN, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/29767. Acesso em: 12 jan. 2022.
GROSSI, M. G. R., MINODA, D. de S. M., & FONSECA, R. G. P. (2020). Impacto da pandemia do covid-19 na educação: reflexos na vida das famílias. IN: Teoria E Prática Da Educação, 23(3), pp. 150-170.
HARVEY, David. Condição pós-moderna. São Paulo: Loyola, 2008.
HIRATA, Helena. Da polarização das qualificações ao modelo da competência. IN: FERRETTI, C. J. et al. Novas tecnologias, trabalho e educação: um debate multidisciplinar. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 1994.
IANNI. Octavio (Org.). Sociologia – Karl Marx. São Paulo. Ática, 1988.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. Ed. 34. Tradução de Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Libre, 1999.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. A comunicação na educação. São Paulo: Contexto, 2014.
MAIER, Thays Trindade; GONÇALVES, Amanda Melchiotti. A política educacional do banco mundial como medida de regulação social. IN: Anais eletrônicos do VII Colóquio Internacional de Educação / Universidade do Oeste de Santa Catarina – Joaçaba: Unoesc, 2021, pp. 305-311.
MARX, K. O Capital: crítica da economia política. O processo de produção do capital (livro 1). Rio de Janeiro: Civilização Brasileira S. A., 1980.
PLANK, David. Política Educacional no Brasil: caminhos para a salvação pública. Porto Alegre: Artmed, 2001.
REIS, Gilson (org.). Sindicalismo: cenários de um novo tempo. 1ª edição. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2009.
RODRIGUES, LM. Trabalhadores, sindicatos e industrialização [online]. Rio de Janeiro: Centro Edelstein de Pesquisas Sociais, 2009, 169 p. ISBN: 978-85-99662-99-1. Available from SciELO Books <http://books.scielo.org>.
ROSENFIELD, Cinara L.. ALVES, Daniela Alves de. Autonomia e trabalho informacional: O teletrabalho. DADOS – Revista de Ciências Sociais, Rio de Janeiro, vol. 54, no1, 2011, pp. 207-233.
ROSSO. Sadi Dal. Mais trabalho! A intensificação do labor na sociedade contemporânea. São Paulo: Boitempo, 2008.
SANTOS, Joelma Araújo dos; CRUZ, Jucilene Santos da; QUEIRÓZ, Magnólia Silva; SANTOS, Mércia Barbosa dos. Os desafios do acesso ao ensino remoto – relato de experiência. IN: Anais eletrônicos do VII Colóquio Internacional de Educação / Universidade do Oeste de Santa Catarina – Joaçaba: Unoesc, 2021, pp. 209-215.
SILVA. Christian Luiz da Silva; LIMA. José Edmilson. (organizadores.) Políticas Públicas e indicadores para o desenvolvimento sustentável. São Paulo: Saraiva, 2010.
SILVA, M. R. Currículo, ensino médio e BNCC: um cenário de disputas. Retratos da Escola. Brasília. jul./dez. 2015. pp. 367-37.
SOARES, Laura Tavares. Os custos sociais do ajuste neoliberal na América Latina. 2ed. São Paulo: Cortez, 2002.
WANDERLEY, Luiz Eduardo. Crise como momento de reflexão e criação. IN: BEOZZO, José Oscar; VOLANIN, Cremildo José (orgs.). Alternativas à crise: Por uma economia social e ecologicamente responsável. São Paulo: Cortez, 2009.
WOOD. Ellen Meiksins. Democracia contra capitalismo: a renovação do materialismo histórico. (tradução Paulo Cezar Castanheira). 1 ed.; São Paulo: Boitempo Editorial, 2003.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Educação, Cultura e Sociedade

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
A Revista Educação, Cultura e Sociedade – RECS utiliza o Padrão de Licença Creative Commons na modalidade Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0).
Deste modo, você é livre para:
Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer meio ou formato;
Adaptar — remixar, transformar e construir sobre o material.
Nos seguintes termos:
Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, fornecer um link para a licença e indicar se as alterações foram feitas. Você pode fazê-lo de qualquer maneira razoável, mas não de qualquer forma que sugira que o licenciante endossa você ou seu uso.
Não Comercial — Você não pode usar o material para fins comerciais.
ShareAlike — Se você remixar, transformar ou construir sobre o material, você deve distribuir suas contribuições sob a mesma licença que o original.